"Vi er ikke sprunget på en eller anden vogn og sat alle mulige særlige ting i gang. Vi fortsætter med det, vi allerede har sat i støbeskeen for lang tid siden", lyder det fra skoleleder på Brøndby Strand Skole Per Trudslev om skolens deltagelse i Løkkes præmiepuljeforsøg.

Præmiepuljeskole inden ministerbesøg: Mulig præmiesum får os ikke til at ændre kurs

Statsministeren og Merete Riisager besøger i dag to præmiepuljeskoler. Vi arbejder hver dag på at løfte vores elever. Det ændrer en pose penge ikke på, lyder det fra en af skolelederne inden ministerbesøget.

Publiceret

Sagt af Lars Løkke

"Skulle der være en skoleleder,der ikke har ambitioner om at lære eleverne mere og ikke ønsker atgå på præmiejagt, så må man jo sige det højt". Sådan lød det frastatsministeren, da han præsenterede præmiepuljen.

Sagt af Riisager

Merete Riisager har tidligere peget på en af grundende til, athun mener, at præmiepuljen bliver en succes:

"Bare de (red. skolerne) kan mærke spotlightet, og bare dekan mærke, at vi interesserer os for dem. Det alene kan betyde, atde trækker lidt mere i gashåndtaget, end hvad de ellers ville havegjort".

Præmiepuljemodellen

 • Målgruppen for puljen er de 120 skoler fordelt over helelandet, som har de største andele af elever i den fagligt tungeende.

 • Antallet af skoler i hvert område fastsættes efterområdets andel af elever i 9. klasse.

• Skolerne er udvalgt, fordi de set over de sidste tre år harhaft en høj andel af elever, der forlader 9. klasse med et svagtfagligt niveau i dansk og matematik (forstået som andelen afelever, der ikke opnår mindst 4 i dansk og matematik i9.-klasseprøverne).

• Skolerne vil kunne opnå en præmie på i størrelsesordenen1,4 mio. kr. årligt, hvis de formår at reducere andelen af fagligtsvage elever med 5 procentpoint i puljens første år, 10procentpoint i puljens andet år og 15 procentpoint i puljens tredjeår. Dvs. skolerne skal over en treårig periode sænke andelen affagligt svage elever med 15 procentpoint.

• Skolerne kan få udbetalt præmien første gang i sommeren 2018,når resultatet af 9.-klasseprøverne foreligger.

• For at understøtte skolerne i at gennemføre et fagligt løftigangsætter undervisningsministeren et program for løft af defagligt svageste elever, hvorigennem Undervisningsministeriet kanbistå med vejledning og forskellige pædagogiske redskaber. Som ledi programmet etableres et partnerskab med de centrale interessenterpå folkeskoleområdet.

• De udvalgte skoler bliver tilbudt at deltage i indsatsen, ogden enkelte skole skal aktivt acceptere tilbuddet for atdeltage.

Kilde: uvm.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dag kan siges at stå i Løkkes præmiepuljes tegn.

Statsministeren og undervisningsministeren melder nemlig deres ankomst på to af de nuværende 104 skoler med den største andel af elever i den fagligt tunge ende, som er med i Løkkes præmiepulje. 

Og de to vil blive mødt af hver deres budskab.

Statsministeren har valgt at besøge en skole i Nordfyn, mens Merete Riisager melder sin ankomst på Brøndby Strand Skole. Her vil hun blive taget imod af skoleleder Per Trudslev, som kan fortælle, at udsigten til en potentiel præmiesum ikke får skolen til at ændre kurs.

Minister på besøg hos præmiepuljeskole: "Jeg bliver helt forpustet af alle jeres initiativer"

"Vi er ikke sprunget på en eller anden vogn og sat alle mulige særlige ting i gang. Vi fortsætter med det, vi allerede har sat i støbeskeen for lang tid siden", fortæller han.

Deltagelsen i præmiepuljeforsøget har dog ført til, at skolen intensiverer en større dialog med skolens personale om, hvordan succesoplevelser fra enkelte klasser kan spredes ud på hele skolen.

"Vi er i gang med en større snak, hvor vi sammen med lærerne kigger på, om man gør noget ude i de enkelte klasser, som vi gerne vil have mere ud på hele skolen", siger Per Trudslev.

Skoleleder afventer snak med læringskonsulenter

Med deltagelsen i præmiepuljen følger en invitation til at deltage i et kick-off-arrangement med andre af de 104 skoler. Og skolerne får også tilbudt sparring med ministeriets læringskonsulenter.

På Brøndby Strand Skole er Per Trudslev spændt på, hvad skolen får ud af det indledende arrangement og mødet med læringskonsulenterne.

Skoler gør klar til at høste Løkke-pulje: "Jeg tager det fulde ansvar, hvis det mislykkes"

"Hvis ikke konsulenterne har det store at byde ind med af nye tanker og ideer, må vi prioritere, hvor meget tid vi vil bruge på dem".

Selvom han tvivler på effekten af en præmiepulje, glæder han sig over, at skolen har mulighed for at modtage en pose penge hvert år de næste tre. Men han understreger, at succesen i høj grad afhænger af elevmaterialet.

"Hvis resultaterne fra årets prøver havde talt med, havde vi fået vores første præmiesum i sommer, men når jeg kigger på vores nuværende 9. klasse, er vi noget mere i tvivl, om vi kan nå en reduktion på 5 procentpoint", siger han.

Men præmiepuljepenge eller ej er enhver fremgang en succes, siger han. Og det budskab har han klar til ministeren.

Skoler afviser Løkkes millioner: "Man kan ikke præmiere sig ud af problemet"

"Hvis vi får løftet nogen fra 00 til 02, er det stadig et løft, selvom det ikke giver os nogen penge. For os er det vigtigt at pointere over for ministeren, at vi hver dag arbejder med at løfte både fagligt svage og stærke elever, uanset om der er en præmiepulje. Det er jo det, vi er her for".

Skole på Nordfyn: Vi har klaret os, selvom vi har sparet

På Nordfyn får Særslev-Hårslev-Skolen besøg af statsminister Lars Løkke Rasmussen. Her har skolen arbejdet med en genopretningsplan de seneste to år, fortæller skoleleder Wilhem Hallum.

"Da jeg tiltrådte august 2015 var det første, jeg blev præsenteret for, en rød smiley fra arbejdstilsynet, og da jeg gik regnskaberne igennem, fandt jeg et temmelig stort underskud. Og de faglige resultater var i frit fald", fortæller han.

Ny udmelding om Løkkes præmiepulje: Kommunerne bestemmer

Skolen udviklede derfor en plan, hvor de første to år skulle handle om at genskabe et godt arbejdsmiljø og at nedbringe gælden.

"Nu har vi grønne smilies på alle vores afdelingerne. Alle er glade for at komme på arbejde, og der bliver ikke talt begrænsninger. Mit personale går virkelig de der ekstra meter for børnene. De gør en kæmpe indsats", siger han.

Skoleleder: Vil vise, hvor meget man kan nå på to år

Den styrkede arbejdsglæde har ifølge Wilhem Hallum øget det faglige niveau. Og det er selvom, at skolen samtidig har betalt 3,5 millioner af på de to år.

"Derfor glæder jeg mig til at vise statsministeren, hvor langt man kan komme på to år med en fokuseret indsats, endda selvom man er presset på resurserne. Han skal se, at vi har et fantastisk personale, som er dedikerede til skolen og vores værdier".

19 skoler takker nej til Løkkes karakterpenge

Wilhem Hallum var til et infomøde tilbage i juni med andre skoler af de 104 skoler, og mandag havde han et møde med sit PLC-team, sin forvaltning og to læringskonsulenter.

"Til det indledende møde med de andre skoler var der flere, som var lidt fortørnet over, at man har lavet en præmiepulje. Men nu hvor ministeriet er ved at være klar med deres materiale og indsatser, begynder det at se fornuftigt ud", siger han og fortsætter.

"Vores møde med læringskonsulenterne gik rigtigt godt. De er simpelthen så dygtige til at stille spørgsmål ved de selvfølgeligheder, som vi ikke tænker over i hverdagen. Så jeg forventer, at vi får meget ud af at snakke med dem".

Ledere om Løkkes præmie: Mærkelig ordning, men rart med penge

Ifølge Wilhem Hallum kommer præmiepuljeforsøget på det helt rigtige tidspunkt for skolen.

"I forhold til vores plan er vi nu kommet til, at vi skal til at arbejde med, hvordan vi kan arbejde med at få vedholdende resultater. Så det vil vi blandt andet snakke med konsulenterne om".

(kommentar fra Claus Hjortdal tilføjet kl. 8:33)

Skolelederformand: Uden penge er nye initiativer bare en drøm

På Brøndby Strand Skole gør skoleledernes formand Claus Hjortdal undervisningsministeren følgeskab. Og på forhånd undrer det ham ikke, at skolen i Brøndby og andre ikke har tænkt sig at sætte en hel masse i gang for at øge chancerne for en præmiecheck.

For når skolerne ikke kan være sikre på, at deres indsatser munder ud i en pose penge, vil mange skoler holde sig tilbage, mener han.

"Drømmen om, at der kommer til at ske en helt masse nyt, er bare en drøm. Det tror jeg ikke vil ske. Men vi kan håbe på, at noget af det, vi får ud af det her, er, at der kommer et godt set-up omkring videndeling. Det kan være en af gevinsterne", siger han.