Leder på Tingbjerg Skole, Marco Damgaard, tror ikke på at regeringens pulje virker. At trække fagligheden op er nemlig en længere proces, som kræver at man arbejder bredt, ihærdigt og over længere tid end tre år.

Skoler afviser Løkkes millioner: "Man kan ikke præmiere sig ud af problemet"

121 skoler var udvalgt til at få del i Lars Løkkes præmiepulje på 500 millioner for karakterløft. 19 har sagt nej. Folkeskolen.dk har talt med to skoleledere, der undlader at jage den økonomiske gulerod.

Publiceret

De har takket nej

Tilføjet kl. 16:46: Undervisningsministeriet har nuoffentliggjort listen over de 19 skoler, der har takketnej:

Ballerup   Baltorpskolen - Grantoften
Ballerup Baltorpskolen - Rugvænget
Frederiksberg Skolen ved Bulowsvej
Glostrup Glostrup Skole, Skovvang
Helsingør Skolen ved Gurrevej
Herning Brændgårdskolen
Herning Hammerum Skole
Holstebro Sct. Jørgens Skole
Ikast-Brande Ikast Vestre Skole
Ikast-Brande Ikast Østre Skole
Ishøj Strandgårdskolen
København Blågård Skole
København Nørrebro Park Skole
København Rådmandsgades Skole
København Tagensbo Skole
København Tingbjerg heldagsskole
København Vesterbro Ny Skole
København Ålholm Skole
Odense Dalumskolen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke alle de udvalgte skoler, som har sagt ja til at være en del af regeringens pulje, der skal uddeles som belønning, hvis de over tre år formår at hæve det faglige niveau i form af afgangskaraktererne. 19 skoler har takket nej til at deltage i puljen - til trods for at pengepræmien ikke forpligter - på papiret.

19 skoler takker nej til Løkkes karakterpenge 

Nedladende præmis

"Først og fremmest tror vi samlet set, både lærere og ledelse, ikke på, at det er den rette måde at styrke elevernes faglighed på", siger Marco Damgaard, der er leder på Tingbjerg Skole i København. "På en skole som Tingbjerg Skole er der flere ting, der spiller ind end blot fagligheden. Sociale og personlige kompetencer, forældre, skole-hjem-samarbejde er alt sammen noget, der også skal rykkes, men på den lange bane".

Han bliver samtidig lidt provokeret over puljens præmis:

"Vi synes det er en smule nedladende at tro, at vi på Tingbjerg Skole bare kan skrue op for blusset - at vi ikke allerede har incitament til at arbejde. Troen på, at penge motiverer mest, er fejlagtig. Der er intet større incitament end at hjælpe børnene med at lære".

SF om Løkkes-præmiepulje: En helt vild måde at drive skole på

Det betyder imidlertid ikke, at Marco Damgaard fraskriver sig ansvaret for at hæve det faglige niveau:

"Jeg har et gigantisk ansvar. Jeg vil gerne stå på mål for, at Tingbjerg Skole kan og skal gøre det bedre. Men det, der er vigtigt for mig, er at det virker i virkeligheden".

Langvarig indsats kræver samlet dagsorden

Også en nærliggende skole, Tagensbo Skole i Københavns Nordvestkvarter, har sagt nej til puljen:

"Vi er i forvejen i fuld gang med målrettede faglige handleplaner i København, hvor mange skoler får god og nærværende hjælp til en lang række initiativer, der skal løfte det faglige niveau", siger skoleleder Jeanne Jacobsen.

Ligesom Marco Damgaard anerkender hun det presserende behov for at hæve niveauet hos eleverne:

"Man skal ikke gå 10 år i den danske folkeskole uden at kunne få 02 i dansk og matematik. Det er et helt legitimt krav at stille ledere og skoler".

Men at forsøge at løse udfordringen med en økonomisk gulerod, er ifølge Jeanne Jacobsen forsimplet:

"Rent politisk kræver det en samlet dagsorden. Elevernes faglige niveau har også noget med boligpolitik og arbejdsmarkedspolitik at gøre. Nogle af eleverne bor i ghettoer og har familier, som ikke har været i fast beskæftigelse gennem generationer. Disse elever oplever ikke at have forældre, der tidligt står op om morgenen og tager på arbejde. Eleverne går ud af en ghetto og ind i en skole, der for mange af børnene er det eneste sted, hvor der tales dansk - og det er skolelærerne der skal løfte det hele".

Lærerne: Folkeskolerne mister dobbelt så meget, som Løkke tilfører

Vil ikke skabe præcedens

Jeanne Jacobsen peger samtidig på en bekymrende risiko i forbindelse med tildelingsmodellen:

"Jeg kan have en reel bekymring for, at belønningsmodellen kan betyde, at visse elever ikke længere er attraktive at have for skolerne", siger Jeanne Jacobsen med henvisning til, at det for nogen skoler kan blive lukrativt at vrage de fagligt svage for at opfylde målene for pengepræmien. 

Ledere om Løkkes præmie: Mærkelig ordning, men rart med penge

Men hvorfor ikke bare være med i puljen, når i alligevel arbejder for et fagligt løft? I taber jo ikke noget ved det..?

"Men så spænder man sig på den dagsorden der hedder, at man kan præmiere sig ud af et problem, der er meget mere komplekst", siger Jeanne Jacobsen. 

Marco Damgaard er enig:

"Det handler om at se uddannelse på et større plan. Jeg mener det er at bruge pengene forkert. Hvis alle skoler sagde ja til det her, så ville det jo skabe præcedens for anvendelsen af samme tildelingsmodel fremover".

Powered by Labrador CMS