Præmiepulje
11   42

Skoler afviser Løkkes millioner: "Man kan ikke præmiere sig ud af problemet"

121 skoler var udvalgt til at få del i Lars Løkkes præmiepulje på 500 millioner for karakterløft. 19 har sagt nej. Folkeskolen.dk har talt med to skoleledere, der undlader at jage den økonomiske gulerod.

Det er ikke alle de udvalgte skoler, som har sagt ja til at være en del af regeringens pulje, der skal uddeles som belønning, hvis de over tre år formår at hæve det faglige niveau i form af afgangskaraktererne. 19 skoler har takket nej til at deltage i puljen - til trods for at pengepræmien ikke forpligter - på papiret.

Nedladende præmis

De har takket nej

Tilføjet kl. 16:46: Undervisningsministeriet har nu offentliggjort listen over de 19 skoler, der har takket nej:

Ballerup   Baltorpskolen - Grantoften
Ballerup Baltorpskolen - Rugvænget
Frederiksberg Skolen ved Bulowsvej
Glostrup Glostrup Skole, Skovvang
Helsingør Skolen ved Gurrevej
Herning Brændgårdskolen
Herning Hammerum Skole
Holstebro Sct. Jørgens Skole
Ikast-Brande Ikast Vestre Skole
Ikast-Brande Ikast Østre Skole
Ishøj Strandgårdskolen
København Blågård Skole
København Nørrebro Park Skole
København Rådmandsgades Skole
København Tagensbo Skole
København Tingbjerg heldagsskole
København Vesterbro Ny Skole
København Ålholm Skole
Odense Dalumskolen

"Først og fremmest tror vi samlet set, både lærere og ledelse, ikke på, at det er den rette måde at styrke elevernes faglighed på", siger Marco Damgaard, der er leder på Tingbjerg Skole i København. "På en skole som Tingbjerg Skole er der flere ting, der spiller ind end blot fagligheden. Sociale og personlige kompetencer, forældre, skole-hjem-samarbejde er alt sammen noget, der også skal rykkes, men på den lange bane".

Han bliver samtidig lidt provokeret over puljens præmis:

Artiklen fortsætter under banneret

"Vi synes det er en smule nedladende at tro, at vi på Tingbjerg Skole bare kan skrue op for blusset - at vi ikke allerede har incitament til at arbejde. Troen på, at penge motiverer mest, er fejlagtig. Der er intet større incitament end at hjælpe børnene med at lære".

Det betyder imidlertid ikke, at Marco Damgaard fraskriver sig ansvaret for at hæve det faglige niveau:

"Jeg har et gigantisk ansvar. Jeg vil gerne stå på mål for, at Tingbjerg Skole kan og skal gøre det bedre. Men det, der er vigtigt for mig, er at det virker i virkeligheden".

Langvarig indsats kræver samlet dagsorden

Også en nærliggende skole, Tagensbo Skole i Københavns Nordvestkvarter, har sagt nej til puljen:

"Vi er i forvejen i fuld gang med målrettede faglige handleplaner i København, hvor mange skoler får god og nærværende hjælp til en lang række initiativer, der skal løfte det faglige niveau", siger skoleleder Jeanne Jacobsen.

Ligesom Marco Damgaard anerkender hun det presserende behov for at hæve niveauet hos eleverne:

"Man skal ikke gå 10 år i den danske folkeskole uden at kunne få 02 i dansk og matematik. Det er et helt legitimt krav at stille ledere og skoler".

Men at forsøge at løse udfordringen med en økonomisk gulerod, er ifølge Jeanne Jacobsen forsimplet:

"Rent politisk kræver det en samlet dagsorden. Elevernes faglige niveau har også noget med boligpolitik og arbejdsmarkedspolitik at gøre. Nogle af eleverne bor i ghettoer og har familier, som ikke har været i fast beskæftigelse gennem generationer. Disse elever oplever ikke at have forældre, der tidligt står op om morgenen og tager på arbejde. Eleverne går ud af en ghetto og ind i en skole, der for mange af børnene er det eneste sted, hvor der tales dansk - og det er skolelærerne der skal løfte det hele".

Vil ikke skabe præcedens

Jeanne Jacobsen peger samtidig på en bekymrende risiko i forbindelse med tildelingsmodellen:

"Jeg kan have en reel bekymring for, at belønningsmodellen kan betyde, at visse elever ikke længere er attraktive at have for skolerne", siger Jeanne Jacobsen med henvisning til, at det for nogen skoler kan blive lukrativt at vrage de fagligt svage for at opfylde målene for pengepræmien. 

Men hvorfor ikke bare være med i puljen, når i alligevel arbejder for et fagligt løft? I taber jo ikke noget ved det..?

"Men så spænder man sig på den dagsorden der hedder, at man kan præmiere sig ud af et problem, der er meget mere komplekst", siger Jeanne Jacobsen. 

Marco Damgaard er enig:

"Det handler om at se uddannelse på et større plan. Jeg mener det er at bruge pengene forkert. Hvis alle skoler sagde ja til det her, så ville det jo skabe præcedens for anvendelsen af samme tildelingsmodel fremover".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
104 andre er allerede tilmeldt
Blog om DSA

Har du, eller nogen du kender, lyst til at blogge om dansk som andetsprog?

Vi vil meget gerne have bloggere på netværket DSA, som vil dele ud af erfaringer, gode ideer og holdninger.

Søg om at få en blog, så kontakter vi dig hurtigst muligt til en uforpligtende snak.

Søg om at få en blog her