God undervisning bygger på lærerens engagement, motivation og professionelle ansvar og dømmekraft, lyder ét af de 12 pejlemærker, som lærerorganisationerne og Undervisningsministeriet i fællesskab sætter til debat i dag.

Lærerforeninger og ministerium bag fælles pejlemærker for god undervisning

Dygtige lærere er den enkeltstående faktor, der har størst indflydelse på elevernes udbytte, viser forskningen. I dag præsenterer Undervisningsministeriet og de danske lærerorganisationer i fællesskab 12 pejlemærker for god undervisning.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formålet med pejlemærkerne er at skabe debat om, hvad god undervisning er, og hvad der bidrager til at styrke lærernes engagement og professionelle ansvar. Pejlemærkerne udgør altså ikke en facitliste, men er et oplæg til en lokal og national faglig debat om, hvad god undervisning er, og hvordan god undervisning skabes.

Folkeskolens kerneopgave er god undervisning

"Skolen og uddannelsesinstitutionernes kerneopgave er undervisning. Det er dog sjældent, at det er selve undervisningen, der er til debat. Jeg mener, at der bør bruges flere kræfter på skolernes og uddannelsesinstitutionernes kerneopgave og på at udvikle undervisningen", siger undervisningsminister Merete Riisager på en konference i dag på Nationalmuseet. Konferencen arrangeres af Undervisningsministeriet og Danske Underviserorganisationers Samråd,  DUS. I DUS indgår for eksempel Danmarks Lærerforening, Frie Skolers Lærerforening og Gymnasieskolernes Lærerforening. 

Her er de 12 pejlemærker for god undervisning:

Formål og værdier

1. God undervisning fremmer elevernes faglige, sociale og personlige udvikling og dannelse og lever op til uddannelsernes mål, formål og værdier.

Rammer og forudsætninger for god undervisning

2. God undervisning bygger på lærerens engagement, motivation og professionelle ansvar og dømmekraft.

3. God undervisning udføres og udvikles af fagligt og pædagogisk kompetente og opdaterede lærere.

4. God undervisning sker inden for tidsmæssige, fysiske og organisatoriske rammer, der skaber rum til faglig dialog, udvikling, planlægning, opfølgning og feedback.

5. God undervisning udvikles fagligt og pædagogisk i et miljø præget af tillid, åbenhed og samarbejde.

God undervisning - i samspillet mellem lærer og elever

6. God undervisning har faglig ambition, en tydelig retning og struktur.

7. God undervisning bygger på høje forventninger til alle elever og fremmer elevernes progression.

8. God undervisning fremmer og praktiserer demokratiske principper.

9. God undervisning bygger videre på og udvider elevernes erfaringsverden.

10. God undervisning sker i et trygt læringsmiljø med rum til at stille spørgsmål, reflektere og begå fejl.

11. God undervisning bygger på gensidig respekt mellem lærere og elever.

12. God undervisning er varieret og sætter elevgruppens mangfoldige kompetencer i spil.

Nye pejlemærker: God undervisning kommer fra lærernes selvfølelse