Inklusion
0   3

Aarhus møder overvældende interesse for klasser med 'omvendt inklusion'

I dag holder PPR Aarhus oplæg på Velfærdens Innovationsdag i København om to børnehaveklasser, hvor undervisningen lægges til rette efter klassernes elever med autisme. Innovationsdagen er blot ét eksempel på den omfattende interesse for det amerikanske Nest-program i Aarhus.

Katrinebjergskolen i Aarhus har oprettet to såkaldte Nest-klasser med hver 16 elever, hvoraf de fire er normalt begavede børn med autisme. Disse elever er egentlig visiteret til specialundervisning, men skolen afprøver i tre år den amerikanske inklusionsmodel Nest, hvor undervisningen lægges til rette, så den opfylder autisme-elevernes behov for struktur, overblik, lydniveau og gentagelser. Det gavner også de andre elever, viser erfaringerne fra New York, som har mere end ti års erfaring med Nest-klasser.

Selv om Katrinebjergskolen kun har været i gang siden august, møder skolen så stor interesse fra kommuner, skoler, forældre, uddannelsesinstitutioner, studerende og medier, at skoleleder Christian Hellum har overladt det til PPR og Specialpædagogik i Aarhus at tage imod henvendelserne.

Fakta om nest

  • Nest er en metode til at skabe veltilrettelagt undervisning, så normalt begavede børn med autisme kan inkluderes i klasser med almene børn. Nøgleordene er vedvarende brug af struktur, tydelighed og visuel støtte, så eleverne hele tiden ved, hvad de skal. Det skal give dem overskud til at lære.
  • I New York har programmet kørt i over ti år. I dag går 4.000 børn i en Nest-klasse, og eleverne med autisme klarer sig lige så godt som de almene elever. Begge grupper løftes fagligt, socialt og følelsesmæssigt.
  • Børn- og ungeudvalget i Aarhus Kommune fik øje på Nest under en studietur til New York og indledte i efteråret 2015 et samarbejde med Steinhardt School of Culture under New York University om at uddanne fem lærere og pædagoger fra Katrinebjergskolen i programmet. Samarbejdet er planlagt til tre år, og i takt med at programmet tilpasses dansk kultur og pædagogik, overtager PPR og Specialpædagogik i Aarhus træningen af personalet.
  • I sommer oprettede Katrinebjergskolen fire 0. klasser. 0. A og 0. B består af hver 16 elever, hvoraf fire er børn med autisme, som er visiteret til specialundervisning. De øvrige elever afspejler beboersammensætningen i skoledistriktet. Det er første gang, at en skole uden for staten New York afprøver Nest.
  • Nest-klasserne er indrettet med visuelle redskabe som en stemmeskala, der fortæller, hvor højt børn og voksne må tale lige nu, og et ur, som viser, hvor lang tid eleverne har til en opgave. Men Nest er først og fremmest et princip om, at det ikke er eleverne, der skal passe ind - det er rammerne for undervisningen, der skal tilpasses eleverne.
  • Der er to undervisere i alle lektioner. Den ekstra voksne finansieres af de fire elever med autisme, da det i Aarhus koster skolerne cirka 150.000 kroner at få en elev i specialklasse.
  • Næsten al undervisning er fælles for eleverne, men et par gange om ugen får de fire elever med autisme social træning med en pædagog og en psykolog fra PPR. Her lærer de blandt andet, hvad de skal spørge om, når de vil lege med andre, og hvordan de kan se, at andre ikke længere vil være med i en leg.
  • Egmont Fonden støtter Nest-projektet med 5,8 millioner kroner, som blandt andet går til en forskningsbaseret evaluering i samarbejde med professorerne Simon Calmar Andersen fra Aarhus Universitet og Lene Tanggaard fra Aalborg Universitet.
  • Foreløbig kører projektet på Katrinebjergskolen i tre år. Hvert år oprettes to Nest-klasser.

"Det har været meget overraskende for mig, at vi stort set får henvendelser hver eneste dag. Jeg troede kun, at Nest-klasserne ville være spændende for os selv," siger Christian Hellum.

Du kan i et kommende nummer af Folkeskolen læse en reportage fra O.a, som er en af de to Nest-klasser på Katrinebjergskolen.

Artiklen fortsætter under banneret

Nogle kalder det for den tredje vej til inklusion

I praksis tager udviklingskonsulent Stine Clasen fra PPR og Specialpædagogik imod de daglige henvendelser, som kommer fra studerende på alle niveauer, kommuner, forvaltninger, skoler, PPR'ere i både Danmark og andre lande, universiteter, professionshøjskoler og forældre.

"Interessen må være udtryk for, at folk ved, at specialpædagogik er godt for alle, og at der her er en metode til at bruge pædagogikken til at inkludere fire elever med autisme i en almenklasse. Nogle kalder det for den tredje vej til inklusion", siger Stine Clasen, som i dag giver et indblik i Nest-klasserne i det såkaldte løsningsgalleri på Velfærdens Innovationsmesse i Øksnehallen i København.

Intet overlades til tilfældighederne i en Nest-klasse

Der er ingen revolution i at bruge visuelle redskaber til at gøre det klart for eleverne, hvad de skal lave i en lektion, eller i hvilket stemmeleje de skal tale undervejs. Det er heller ikke ukendt at vise vej ved at anerkende de elever, der sætter sig på deres pladser, når de får besked på det, fremfor at irettesætte dem, der ikke gør. Det er sammenhængen, som er afgørende i Nest.

"Rammerne i en Nest-klasse er så strukturerede, at intet er overladt til tilfældighederne. Derfor er mine tre gode råd på innovationsdagen vedholdenhed, vedholdenhed og vedholdenhed. Man skal blive ved med at holde fast i, at alle skal gøre noget andet, end de plejer. Alle omkring klasserne skal arbejde med deres egen parathed: 'Ok, det går ikke, vi må prøve noget andet', siger Stine Clasen, der som blogger på folkeskolen.dk har skrevet flere indlæg om programmet.

Nest kræver opbakning fra den kommunale top

Når kommuner og skoler besøger Aarhus for at høre mere om Nest, er det typisk med direktører, forvaltningsledere, skoleledere og daginstitutionsledere, der kommer. Det er vigtigt, mener Stine Clasen.

"Der er nødt til at være ledelsesmæssig opbakning. Det er ikke nok, at en lærer synes, Nest lyder interessant. En lærer kan lade sig inspirere og bruge elementer fra Nest i sin egen praksis, men hvis man vil lave Nest-klasser, kræver det vedholdenhed og struktur på alle niveauer fra forvaltning til undervisere", siger udviklingskonsulenten.

De tilbagemeldinger, Stine Clasen får fra gæsterne, går på, at de enten vil indføre Nest-klasser eller gerne vil komme igen for at høre mere.

"Nogle spørger, om de skal tage til USA for at lære mere, eller om vi kan give dem de nødvendige værktøjer til at komme i gang. Her skal vi huske, at vi er i første år af et treårigt pilotprojekt, så det har vi ikke et klart svar på endnu", siger Stine Clasen.

Innovationsdagen præsenterer konkrete løsninger

På Velfærdens Innovationsdag i København fortæller Stine Clasen om Nest i løsningsgalleriets kategori "Resurser på kanten: Hvad skal der til, hvis flere skal med om bord?"

Det er ottende år i træk, at mediehuset og tænketanken Mandag Morgen samler velfærdens frontløbere til en dag med fokus på velfærdsudviklingen med præsentation af konkrete løsninger, som viser vejen frem.

Du kan læse mere om innovationsdagen via dette link: 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.424 andre er allerede tilmeldt

Det faglige netværk Børnehaveklassen er for alle, der arbejder i eller interesserer sig for børnehaveklasser. I samarbejde med Børnehaveklasseforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
186 andre er allerede tilmeldt