Konsulent
Abonner på nyt om Stine Clasen i dit personlige nyhedsbrev.
... og dog!
Metaforen ligger lige for: Flere stemmer, der når de spiller sammen kan frembringe verdener, der inviterer, inspirerer og skaber fællesskab.
Nest tilgangen er et udtryk for det, vi hyppigere og hyppigere efterspørger: Bæredygtighed og væredygtighed.
”Vi har stort set ingen konflikter!” ”Alle ved, hvad de skal. Hvor og sammen med hvem!”
Hvorfor taler vi nu ikke bare om bæredygtighed, men også om væredygtighed? Det gør vi, fordi de to begreber er gensidigt afhængige af hinanden.
Vi blev af skoleledelsen inviteret til at komme en time onsdag eftermiddag på et samlet møde for alle lærere og pædagoger i skolens specialklasser.
Lærere ved godt, hvad der skaber unødig støj i et klasseværelse. Med enkle redskaber og justeringer af de eksisterende rammer kan læringsrummet i sin helhed forbedres markant til glæde for både elever og lærere.
Vi sidder fem mennesker rundt om det firkantede bord. Der er kaffe og the på bordet. Denne gang også lidt chokoladekage, hvad der er usædvanligt. En februarkage, som den blev navngivet.
På en skole besluttede man, at alle klasser skulle starte med et læsebånd på tyve minutter. Man ønskede en fælles start, som var præget af ro og tryghed ved en kendt kontekst for alle.
I Nest programmet har vi udviklet en tjekliste med det formål at have et fælles udviklingsredskab.
Kan metaforen om VærtskabsLedelse inspirere ind i skoleverdenen?
Rod flytter ikke sig selv
Vi har i dette efterår været ude i de fleste af kommunens specialklasser for at se på indretning.
Skoleåret 2018-19 besøger vi alle specialklasser i Aarhus Kommune.
Når man træder ind i et specialklasserum bør man ideelt set efter bare otte sekunder kunne kode rummet i forhold til de funktioner, rummet inviterer til.
Der sidder 28 mennesker i lokalet. De er inviteret til at lytte til et oplæg, der handler om rammernes betydning for læring og trivsel.
I en Nest klasse er lærerne foruddannede.
Der har siden introduktionen af Nest programmet været en massiv interesse. Hvorfor er der så stor interesse for Nest programmet? Hvad er det, der gør, at lige netop det program får så stor medie, professionel og forældreinteresse?
De klassiske værdier i Nest programmet er: ’Børn er mere ens end forskellige’ ’Alle børn har krav på god undervisning’ ’Hvis børn ikke lærer på den måde, vi underviser dem på, må vi undervise dem på en anden måde'
Mail fra et forældrepar til en dreng med autisme, der går i en 0. Nest klasse.