Nationale test
5   5

Forældre: Vi har brug for konkrete vurderinger

Selv om der er forbehold, ser syv ud af ti forældre positivt på indførelsen af de nationale test. Det viser en undersøgelse fra maj foretaget af foreningen Skole og Forældres magasin »Skolebørn«. Formand Mette With Hagensen forklarer det med, at det er rart som forældre at have en form for standardiseret praj om, hvor ens barn fagligt ligger. Og der har mange forældre tillid til de etablerede nationale test.

»Forældrene vil rigtig gerne have et testresultat. Ikke fordi det er altafgørende for forældrene at have et tal som 7 eller 4, men det giver en tryghed at have et standardiseret system, som giver et billede af, hvor børnene er fagligt. Men hverken elever eller forældre har brug for at vide, hvordan de andre elever står, og derfor er jeg positiv over for foreningens bud på en ny måde at dokumentere elevens faglige standpunkt på. Det vigtigste er, at lærere og forældre har et fælles grundlag for at diskutere elevens faglige niveau, så vi får et godt fælles udgangspunkt til skole-hjem-samtaler om, hvordan ens barn har udviklet sig«, siger Mette With Hagensen.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Formanden er bekymret for de nationale test, da flere og flere eksperter fortæller, at de ikke måler, hvad vi forventer, de måler. Derfor er hun positiv over for Anders Bondos udspil om et nyt system. For forældre ved ikke altid, hvordan de skal bruge testresultaterne fremadrettet. Det viser undersøgelsen fra maj i år.

»Det er vigtigt for forældre, at der både er standardiserede måleværktøjer og en god relation mellem lærer og forældre. Forældrene behøver et tydeligt billede af deres barns faglige standpunkt, som de kan have tillid til, som er standardiseret og sammenlignelig over tid. Det skal være nemt at afkode. Så jeg har sympati over for, at DLF tænker i et alternativt måleværktøj, hvis det bliver bedre end de nationale test, vi kender i dag. Og den måling skal selvfølgelig serveres for både elever og forældre på en måde, så vi kan bruge det til noget. Det giver også læreren et endnu større ansvar for at kommunikere godt med forældrene«.

 

Ingen udsigter til afskaffelse af nationale test

Nationale test hverken kan eller skal stå alene, men de er et godt værktøj til den løbende evaluering af eleven og til at give læreren et godt samlet overblik over en klasse. Det skriver Venstres undervisningsminister Ellen Trane Nørby som svar til Carolina Magdalene Maier, undervisningsordfører i Alternativet, der stillede ministeren et spørgsmål om, hvorvidt ministeren havde planer om at afskaffe eller revurdere de nationale test. Carolina Magdalene Maier spurgte, efter at flere eksperter til høringen om de nationale test på Christiansborg har udtrykt en risiko for, at testene kan have psykiske konsekvenser for især de yngste elever.

»Jeg er altid lydhør, når eksperter og fagpersoner fremsætter relevante forslag til, hvordan testene kan gøres bedre. Jeg har dog ikke aktuelt planer om at nedsætte et udvalg, som kan komme med anbefalinger til en revision eller afskaffelse af de nationale test, men jeg vil i forbindelse med den videre udvikling af testsystemet sikre, at brugere og relevante parter fortsat inddrages, så de oplever, at testene har en høj brugervenlighed«, skriver Ellen Trane Nørby i sit svar.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ