DLF-kongres '16
10   9

DLF anlægger sag om undervisningsforløb

Danmarks Lærerforening lægger sag an mod KL for at få afklaret, om lærerne har pligt til at lægge deres undervisningsforløb ud på læringsplatformene. Frederiksberg Lærerforening var imod sagsanlægget.

Ane Søegaard, formand for Frederiksberg Lærerforening, er langt fra tilfreds med, at DLF vil lægge sag an mod KL. Hun stillede i dag forslag på Danmarks Lærerforenings kongres om, at DLF ikke skal føre en faglig sag mod KL.

"Jeg går rigtigt gerne i retten med sager, som betyder noget for medlemmerne. De sager, vi har rejst omkring arbejdstid og bilag 4, har været nødvendige. Men jeg er i tvivl om, hvorvidt dette betyder noget for medlemmerne", sagde Ane Søegaard og uddybede:

Artiklen fortsætter under banneret

"Og så er jeg i tvivl om, hvorvidt vi kan vinde den sag udadtil og indadtil. For lærerne er ansat til at producere undervisningsforløb - og det har kommunen jo købt".

Hun mener desuden, at lærerne rigtig gerne vil dele deres undervisningsforløb.

Bondo: Gode muligheder for at vinde sagen

Lærernes formand Anders Bondo Christensen forklarede DLF's synspunkt fra talerstolen:

"Lærere har jo altid haft mulighed for frivilligt at dele undervisningsforløb med hinanden, men her handler det om, at man bliver pålagt at lægge dem på en portal, hvor de kommer meget længere ud. Det handler også om, at de så mister muligheden for at senere eventuelt at udgive deres undervisningsforløb på et forlag. Så vi kan ikke sidde på hænderne, mens medlemmerne mister en rettighed, de hidtil har haft".

Ophavsret

Ophavsret handler om, hvem der ejer et produkt og har ret til for eksempel at sælge det. Journalister, musikere og andre kunstnere benytter ophavsretten til at beskytte deres produktioner.

Anders Bondo forklarede, at sagen kommer til at handle om, hvorvidt ledelsesretten står over ophavsretten.

"KL mener, at ledelsesretten overtrumfer ophavsretten, og at lærere derfor kan pålægges at dele på platformene. Vi er klar over, at platformene har interesse i at få så mange forløb som muligt ind , for det øger deres værdi. Og vi er nødt til at sige fra nu inden det bliver sædvane", sagde han.

Anders Bondo understregede, at lærerne er ikke købt til at producere undervisningsforløb. Lærerne er købt til at undervise.

"For mig er det afgørende, om vi bare kan blive pålagt at lægge et ubegrænset antal undervisningforløb ud. Det vil ikke fungere. Blandt andet fordi det vil koste rigtigt meget tid, hvis forløbene skal formuleres, så andre kan bruge dem", sagde Anders Bondo.

Han forklarede, at det handler om, at alle de lærere, som gerne vil dele med deres kolleger, selvfølgelig skal kunne gøre det. Men det drejer sig om at forsvare medlemmers arbejdssituation, sagde  han.

Han forklarede, at DLF har holdt et mæglingsmøde med KL uden at nå til enighed.

Formanden anbefalede, at kongressen stemte Ane Søegaards forslag ned.

Derefter stemte Frederiksberg Lærerforening for Ane Søegaards forslag, mens resten af kongressen stemte imod.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
10.915 andre er allerede tilmeldt