"Det er visualiseringsværktøj, som skal plukke eksisterende data, som allerede er på skolerne. Både fra nationale test og også for eksempel fra lokalt afholdte læse- og matematikprøver, og gerne relevante elevprodukter, der er uploadet til eksempelvis læringsportaler", forklarer Chantal Nielsen som er seniorforsker hos SFI om et nyt udviklingsprojekt, der skal hjælpe lærere og pædagoger til at følge elevers faglige fremskridt og trivsel.

Arbejdet med at udvikle data på elev-fremskridt er i gang

SFI står i spidsen for det udviklingsprojekt, der skal bringe KL og regeringen nærmere på et redskab, der kan måle elevers faglige progression og trivsel.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elevers skolearbejde genererer store mængder af data. Nationale test og trivselsmålinger. Elevernes arbejde i digitale læremidler som fx Matematikfessor bliver også til data, og endelig er kommunerne i gang med at implementere læringsplatforme som MinUddannelse og MeeBook som også samler data om enkelte elever. 

Nu skal SFI i samarbejde med Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet, Danmarks Evalueringsinstitut (Eva) og Datalogisk Institut ved Københavns Universitet sætte fokus på, hvordan lærerne bedst kan bruge de mange informationer, når de skal følge og vurdere den enkelte elevs udvikling.

Seniorforsker ved SFI Chantal Nielsen fortæller, at projektets primære fokus er at finde frem til, hvilke data, der er relevante at bruge for lærerne, hvad de kan sammenlignes med, og hvordan man visuelt kan arbejde med dem, så de bedst muligt kan bruges af lærere, pædagoger, elever og forældre til at følge elevernes faglige progression og trivsel.

"Ideen med det her udviklingsprojekt er at få samlet det, som særligt lærerne synes er de vigtigste data for at få en forståelse af elevernes progression. Der er meget fokus på, at den enkelte elev gør fremskridt og også trives. Det skal give et helhedsbillede, som kan understøtte og kvalificere lærerens undervisning ved for eksempel at synliggøre, hvor det går godt eller mindre godt", siger Chantal Nielsen.

Hun understreger, at projektets primære fokus er rettet mod lærerne.

Regeringen og KL: Hver enkelt elevs faglige fremskridt skal måles

Målet er at hjælpe lærerne

Det er Styrelsen for It og læring under Undervisningsministeriet, der har udbudt opgaven. Styregruppen for it i folkeskolen, der udover Undervisningsministeriet, består af KL og Digitaliseringsstyrelsen, følger projektet tæt. Det sker som et led i økonomiaftalen, hvor regeringen og KL er blevet enige om, at se på, "hvordan den enkelte elevs progression og trivsel kan følges".

Chefkonsulent i KL Kirsten Jørgensen fortæller, at projektet i første omgang handler om at få afklaret, hvordan man kan måle elevers progression. I den sammenhæng undersøges både danske og udenlandske erfaringer.

"Men målet er, at der kommer et redskab, som lærerne kan bruge i deres arbejde. Fokus er på, hvordan lærerne kan bruge data til skabe den bedst mulige læringsproces for den enkelte elev", understreger Kirsten Jørgensen.

DLF om løbende måling af hver elev: Nej til mere bureaukrati

Første skridt mod visualiseringsværktøj til lærerne

Chantal Nielsen fra SFI forklarer, hvordan målet med projektet er at skabe et visualiseringsværktøj, som lærere og pædagoger kan afprøve i forskellige situationer og give feedback på i løbet af projektet.

"Det er visualiseringsværktøj, som skal plukke eksisterende data, som allerede er på skolerne. Både fra nationale test og også for eksempel fra lokalt afholdte læse- og matematikprøver, og gerne relevante elevprodukter, der er uploadet til eksempelvis læringsportaler. Det skal være med til at give læreren et overblik over sin klasse og de enkelte elever", siger Chantal Nielsen og fortsætter. "Man kunne bruge dette overblik før og efter et bestemt undervisningsforløb og på den måde få synliggjort, om der er nogle elever, der er gået i stå, eller man havde forventet, at de havde progredieret mere, end de har. På den måde kan det være et redskab for læreren for eksempel i forberedelsen af undervisningen eller i teamsamarbejdet, men dele af visningen kunne også indgå i forbindelse med samtaler med den enkelte elev og dennes forældre af undervisningen"

I projektet vil lærere og pædagoger bliver inddraget løbende, og det skal være afsluttet i slutningen af 2017.

"Der vil ikke være et fikst og færdigt produkt, en app eller lignende i 2017. Det er et udviklingsprojekt, som gerne skulle komme med nogle eksempler på, hvordan man kan arbejde med det her", siger Chantal Nielsen.