Skolepolitik (Christiansborg)
38   751

Regeringen og KL: Hver enkelt elevs faglige fremskridt skal måles

Embedsfolk i KL og Undervisningsministeriet er i gang med at lede efter et redskab, der kan måle hver enkelt elevs faglige progression. Konklusionerne skal ligge klar om et år.

(ovenstående rettet 20/6 - det er ikke et redskab, men konklusionerne, der skal ligge klar om et år. red.)

Måling af hver enkelt elevs faglige progression, så det bliver synligt, om det går fremad med lille Peter. Det bliver det næste store skolepolitiske tiltag.

Dét har KL og regeringen nemlig givet hinanden håndslag på i den aftale for kommunernes økonomi i 2017, som de to parter skrev under fredag aften. I aftalen står der således:

"Regeringen og KL er endvidere enige om at se på, hvordan den enkelte elevs progression og trivsel kan følges. Konklusionerne af dette arbejde skal indgå i forhandlingerne om kommunernes økonomi for 2018".

Artiklen fortsætter under banneret

Faktisk er embedsfolkene i KL og Undervisningsministeriet allerede gået i gang med at se på, hvordan hver enkelt elevs faglige progression kan følges, fortæller chefkonsulent i KL Kirsten Jørgensen.

"I første omgang er det ikke et redskab, der kan måle den enkelte elevs faglige progression, vi leder efter. I første omgang undersøger vi mulighederne for, hvordan man kan gøre i al almindelighed" siger Kirsten Jørgensen.

"Man kan nemlig snakke om progression på mange måder. Skal det være en progression i forhold til eleven selv? Eller i forhold til et gennemsnit? Eller i forhold til en politisk ønsket udvikling", tilføjer hun.

Tre måder at måle faglige fremskridt på

Kirsten Jørgensen forklarer de tre forskellige måder at måle progression på sådan her:

 - Eleven skal ifølge skolereformen blive så dygtig, som han eller hun kan. Det peger på en metode, der kan måle elevens faglige progression gennem skoleforløbet, i skolefagene såvel som det, der i skoleloven kaldes den alsidige personlige udvikling.

 - Faglig progression kan også være i forhold til det politiske ønske om, at elevene inden for en årrække skal kunne det fagligt i 8. klasse, som de nu kan i 9. klasse.

- Det kan også være en måling af elevens faglige standpunkt i forhold til et gennemsnit - hvis for eksempel gennemsnittet i de nationale test i matematik i 8. klasse er X, hvor ligger Peter så i forhold til det.

"Afklaringen af hvilke erfaringer, der er med at måle progressioner i det hele taget, er det første skidt", siger Kirsten Jørgensen.

"Det er det, vi først vil se på. Er der nogen, der har erfaringer med det, her eller i udlandet? Det er det første, vi skal afdække", fastslår hun.

Færdig om et år 

Embedsfolkene skal være klar med konklusioner om et år, og disse skal så indgå i forhandlingerne om kommunernes økonomi for 2018.

"Om det ender med et måleinstrument, ved vi ikke endnu. Vi skal først se på erfaringerne, og så se på, hvordan det kan passe ind i en dansk kontekst", tilføjer hun.

Måske ender det med, at forældre, elever og lærere på de nye digitale læringsplatforme kan følge med i, hvordan det går fremad med eleven fagligt, personligt og trivselsmæssigt - men det er jo for tidligt at sige endnu, understreger Kirsten Jørgensen.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.733 andre er allerede tilmeldt