3.i har matematik og lærer om sandsynlighedregning gennem rollespil i Det Skæve Rum

I Det Skæve Rum lærer eleverne at fejle

Yes! Det er holdningen til fejl på Mellervangskolen i Aalborg, som i samarbejde med det lokale erhvervsliv driver eleverne ud i nogle projekter, hvor de kommer på gyngende grund. Og med gode resultater.

Publiceret

SAMARBEJDE MED LOKALOMRÅDET

Mellervangskolen er en af de skoler, der kommer og fortæller omsamarbejdet med boligforeningen og erhvervslivet, og hvordan dethar gavnet eleverne på to gratis seminarer, som Center forBoligsocial Udvikling står bag. Her kan alle få lov at komme og fåinspiration. I Aarhus er seminaret den 20. september og i Københavnden 22. september. Læs mere om arrangementet på CFBU's hjemmeside.  

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er blevet hot at turde fejle. På folkeskolen.dk kunne man i sidste uge læse om SF's forslag om at ændre 7-trinsskalaen, så lærere bedre kan tilskynde kreativitet hos eleverne og gøre det legitimt at lave fejl. Den opfordring har Mellervangskolen i Aalborg taget bogstaveligt.

I Det Skæve Rum lærer eleverne at være innovative ved at lave projekter i samarbejde med erhvervslivet, og når en af eleverne siger noget forkert, råber alle "Ja!", så hele skolen kan glæde sig over, at eleverne i Det Skæve Rum igen har fejlet. Ifølge læreren bag bliver eleverne bedre til at fremlægge, hvilket viser sig i de mundtlige eksamenskarakterer.

Det Skæve Rum bliver brugt af alle klassetrin, og er et kreativt rum, hvor lærerne hiver eleverne ud af deres vante grupper og tildeler dem nye roller, som de skal tage på sig i gruppearbejder. Personen med det gule armbånd er for eksempel altid den, der bestemmer, lige meget hvordan eleven fungerer i de almindelige fag.

Eleverne skal gøre gavn

Lærerens rolle bliver også byttet ud. Når Det Skæve Rum får besøg håndværkere, politifolk, ingeniører og andre erhvervsfolk, er pointen at få eleverne engageret i deres omverden, så folk udefra kan få glæde af elevernes skæve ideer. Eleverne kan blive sat i gang med at løse problemer for en stof-virksomhed, hvis udfordring for eksempel kan være, at medarbejderne glemmer det, de lærer på kurser.

"Eleverne bliver motiverede af, at der er andre, der har brug for deres hjælp. Når de laver projekter, som skal inspirere virksomheder, bliver de samtidig øvede i at tænke kreativt, hvilket de kan tage med sig i deres arbejdsliv", siger Carsten Hermansen, der er lærer på Mellervangskolen og medopstarter af Det Skæve Rum.

Det er ifølge viceskolelederen Kristine Klitgaard Mikkelsen noget af det vigtigste ved det kreative rum, som lærerene bruger flittigt. At det, eleverne lærer derinde, det kan de dele med andre, som kan få gavn af det.

"I vores skolesystem, hvor der er så meget fokus på færdigheder, tror jeg det er godt at lade eleverne udrette nogle ting, som faktisk er til nytte for nogen. Det højner deres selvtillid, så eleverne også får smag for at udrette noget uden for skolen", siger Kristine Mikkelsen og henviser til, at elevernes energi helst ikke skal bruges til kriminalitet og grafittimaling ude mellem boligblokkene.

Samarbejder med boligforeningen

Når eleverne skal ideudvikle på løsninger til virksomheder, betaler virksomhederne tilbage ved at holde oplæg i klassen om, hvordan de bruger fagene i deres arbejde. For eksempel gav Siemens en 9. klasse indsigt i, hvordan de bruger matematik, og tekstilvirksomheden fortalte om, hvorfor det er vigtigt for dem at kunne engelsk. Og det rykker ved elevernes villighed til at lære, fortæller Carsten Hermansen.

"Eleverne synes det er sejt at have besøg af de her folk, der virkelig kan noget. Og når de så hører om, at fagene bliver brugt til noget i den virkelige verden, så motiverer det", siger han.

Det Skæve Rum blev taget i brug, allerede før folkeskolereformen satte den åbne skole på dagsordenen i 2014, men viceskoleleder Kristine Mikkelsen synes, de to går godt i spænd, når Mellervangskolen åbner skolen i sit virksomhedsnetværk og ved at samarbejde med den lokale boligforening, der kan skabe kontakt med de projekter, der foregår i det lokalområde, eleverne er en del af.