Flygtninge
1   1182

DLF revser lovforslag: Integration af flygtningebørn svækkes

Kritikken af lovforslaget om undervisning af flygtningebørn fortsætter i DLF’s høringssvar til lovforslaget om 'særlige tilbud' til flygtninge-elever. Det risikerer at svække kvaliteten af undervisningen og vil dermed skade integrationen, mener Lærerforeningen.

DLF's høringssvar til det omstridte lovforslag udtrykker til fulde den kritik, fagforeningen har udtrykt fra dag ét. Blandt kritikpunkterne nævnes, at forældrene fratages deres frie ret til valg af undervisningstilbud, svækkelse af undervisningens kvalitet og manglende krav til underviserne. Det hele kunne ligne en spareøvelse, mener foreningen.

"Det nytter ikke, at kommunerne med henblik på kortsigtede besparelser laver en 'inklusions-øvelse' version 2.0. Det gavner hverken flygtningebørnene eller deres kommende danske klassekammerater, hvis flygtningebørnene ikke har fået et solidt sprogligt og fagligt grundlag til at deltage i klassefællesskabets undervisning", skriver DLF i høringssvaret.

Artiklen fortsætter under banneret

Risiko for radikalisering

DLF kritiserer, at der i lovforslaget om særlige undervisningstilbud hverken er krav til antal elever, timetal, fagrække eller lærerkvalifikationer. Lærerforeningen har ikke kendskab til andre eksempler, hvor man fra statens side slækker på kravene til undervisningens kvalitet for en udsat elevgruppe i forhold til andre elever. 

"Undervisning af flygtningebørn bør betragtes om en investering, der må afsættes de fornødne resurser til. Foreningen finder, at de foreslåede ændringer er i modsætning til regeringens bestræbelser om en styrket integration. Forslaget om særlige tilbud, hvor børnene afskæres fra folkeskolen vil kunne fremme en marginalisering, hvilket kan give grundlag for radikalisering mv.", skriver DLF.

Alle børn, der bor i Danmark har ret til undervisning i folkeskolen, men forældre kan vælge at benytte sig af et andet undervisningstilbud, hvis de ønsker det. DLF kritiserer, at flygtningebørns forældre eller værge ikke selv har mulighed for at fravælge folkeskolen. Derfor bør et særligt tilbud bør være frivilligt, skriver DLF, som mener, at resurserne bliver brugt forkert.

"Efter foreningens opfattelse bør kommunerne koncentrere sig om at styrke modtagerundervisningen i folkeskolen i stedet for at bruge resurser på at bygge nye systemer op."

Se DLF's høringssvar i linket til højre, hvor man også kan læse andre høringssvar.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
968 andre er allerede tilmeldt