Specialundervisning
0   395

Lærere vinder stor iværksætterpris for digital læringsplatform til ordblinde

To ordblindelærere har vundet en pris på 400.000 kroner, så de kan arbejde videre med deres ide om en digital platform til ordblinde elever. Platformen bygger på multisensorisk undervisning og skal gøre det muligt for ordblinde elever at arbejde med læsning i klassen. Første udgave af app’en ventes at være klar om et år.

Mikael Højbjerg og Thomas Mose har vundet Game Changer-prisen, som gives til iværksættere, der har en ide til, hvordan hverdagen kan blive lettere for børn i Danmark. De har begge en baggrund som lærere i folkeskolen og som læsevejledere og ordblindelærere. I dag driver de virksomheden ordblindetræning.dk, hvor de udvikler undervisningsmaterialer og holder kurser for lærere, børn og forældre. Desuden underviser de ordblinde voksne på VUC.

Eleven husker bogstavernes lyde med fingrene

Artiklen fortsætter under banneret

Mikael Højbjerg og Thomas Mose bygger deres undervisning på den multisensoriske tilgang. Det er en metode, som blev skabt i USA i 1930'erne og inddrager alle sanser i læseundervisningen. For eksempel lærer eleven at huske bogstavernes lyde ved hjælp af sine fingre.

game changers

Game Changers er en kampagne, som TV3 og Viasat har lanceret i samarbejde med Reach for Change, en non-profit organisation under det svenske investeringsselskab Kinnevik. Kampagnen er på udkig efter ideer, som:

  • gør hverdagen bedre for børn i Danmark
  • har en målbar social effekt
  • har potentiale for at nå flere børn - selv efter støtteperioden
  • har kapacitet til at udvikle en bæredygtig forretningsmodel og en langsigtet finansieringsplan
  • som rækker udover ændringer for individet til forandringer samfundsmæssigt

Derudover stiller kampagnen krav om, at idemageren:

  • har iværksætterevner og er resultatdrevet, målorienteret, pragmatisk og fleksibel
  • er i stand til at inspirere andre og få andre involveret
  • brænder for at gøre en forskel for børn

Du kan læse mere om kampagnen via linket til højre for artiklen.

"Metoden er understøttet af solid forskning. Man har blandt andet målt hjerneaktiviteten hos ordblinde før og efter et træningsforløb og har på den måde påvist, at deres hjerneaktivitet kommer til at ligne almindelige læseres", fortæller Mikael Højbjerg.

Selv om metoden er udbredt i USA og har eksisteret i årtier, er han og Thomas Mose de første, som har sat den ind i en dansk kontekst.

"Måske er vi kommet først, fordi der ikke har været tradition for at lave undervisningsmaterialer til denne målgruppe", siger Mikael Højbjerg.

Eleven kan få ordblindeundervisning i klassen

Makkerparret har lavet læse-stave hæfter, som bygger på den multisensoriske tilgang. Det samme kommer den digitale platform til. Tanken er også, at eleverne skal kunne bruge den, mens de sidder sammen med deres klassekammerater.

"At elever bliver taget ud af klassen til for eksempel ordblindeundervisning er ved at blive udfaset. Derfor udvikler vi platformen, så elever kan få ordblindeundervisning i klassen. Det bliver en omfattende app med 60-70 timers undervisning, hvor eleven får instruktion og feedback undervejs. Eleven får at vide, hvad han gør godt, og hvad han bør arbejde mere med, og bliver på den måde i høj grad selvkørende. App'en bygges op, så den både bliver sjov og effektiv at arbejde med", fortæller Mikael Højbjerg.

Eleven øver lydrette ord på to bogstaver

Med den nationale test for ordblindhed, som blev lanceret tidligere på året, vil ordblinde elever for alvor blive spottet, vurderer han. Men det vil stadig være forskelligt, hvad de får tilbudt af målrettet undervisning,

"Her kommer vi så med et bud på en systematisk undervisning i ordlæsestrategier. Eleven begynder måske med lydrette ord på to bogstaver, så på tre og fire bogstaver og derefter ord med flere stavelser. Gradvist vil vi indføre ord med konsonantklynger, og på sigt lægger vi også vokaltrapper ind, så eleven lærer, at u'et i dukke lyder som et å".

App'en bliver indrettet, så det ikke bliver så let for eleven at flytte et forkert bogstav. For eksempel hvis eleven skal stave til mus og kommer til at tage et b i stedet for et m.

Platformen er klar om et års tid

Foreløbig har Thomas Mose og Mikael Højbjerg udviklet en betaversion, som elever tester i øjeblikket. Ud fra deres feedback skal app'en tilpasses og udvides med flere ord.

"Vi har ikke teknisk viden, men faglig viden om ordblindeundervisning. Via konkurrencen kommer vi til at indgå i et vejledningsprogram med erhvervsfolk, som ved noget om udviklingsdelen. Målet er, at vi er klar med en digital platform om et års tid", siger Mikael Højbjerg.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
8.657 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
10.968 andre er allerede tilmeldt