Historie
0   632

Elever hjælper museum med at udvikle dilemmaspil

Forsorgsmuseet i Svendborg har fået skoleelever til at hjælpe sig med at udvikle et spil, der fortæller om et overset kapitel af danmarkshistorie. Eleverne skal tage stilling et dilemma, som fattige danskere stod overfor under 2. Verdenskrig: Tag på fattiggård eller arbejd for nazisterne.

Eleverne fra udskolingsklasserne i Svendborg Kommune er her i efteråret med til at skabe er digitalt dilemmaspil om fattigdom og fattige danskere under 2. verdenskrig.

I spillet skal eleverne tage stilling til de samme dilemmaer, som en række fattige og udsatte danskere stod overfor under 2. verdenskrig, og dermed tage aktivt del i deres historie.

"Vi skaber et nyt, anderledes og nationalt tilgængeligt undervisningsmateriale til folkeskolens udskolingsklasser. Undervisningsmaterialet, som er et digitalt dilemmaspil, er baseret på helt ny forskning og helt nye skæbnehistorier, der først nu er blevet gravet frem fra arkiverne", fortæller historiker og projektansvarlig Jeppe Wichmann Rasmussen, Forsorgsmuseet, i en pressemeddelelse.

" I dette projekt får eleverne altså førsteret til en historie, som hidtil har været ukendt", tilføjer han.

Artiklen fortsætter under banneret

Udskolingselever tester undervisningsmateriale

De 400 udskolingselever får i løbet af september og oktober mulighed for at præge udviklingen af dilemmaspillet, når der afholdes testdage på Forsorgsmuseet.

"Igennem arbejde med blandt andet manuskript, design og lyd bliver eleverne en aktiv del af udviklingsprocessen. Det er vigtigt for projektet, at udskolingselever- og lærere bliver involveret i spiludviklingen, da det er dem, der skal bruge produktet, når det er færdigt. Det er samtidig en enestående mulighed for i fællesskab at udvikle på samarbejdet om Den Åbne Skole. Undervisningskonsulent og lærer Ulrik Vestergaard Jensen faciliterer processen omkring testdagene", fortæller museet.

Forskere følger projektet

Nationalt Videncenter for Historie- og kulturarvsformidling laver følgeforskning til projektet. Forskerne skal undersøge, dokumentere og generere viden i tilknytning til udviklingsprojektet, der søger at styrke det tværinstitutionelle samarbejde mellem skole og museum, jævnfør folkeskolereformens krav om 'åben skole'.

Forsorgsmuseet - unikt i Europa

Forsorgsmuseet i Svendborg ligger i Nordens bedst bevarede Fattiggård fra 1872. Museet, som viser en central del af historien om Danmarks forsorg, er det eneste af sin slags i Europa.

"Forsorgsmuseet viser en ellers ofte skjult del af Danmarkshistorien. Historien om de mange mennesker, som har levet livet på samfundets skyggeside", står der på museets hjemmeside.

"Museet arbejder med at bevare, forske i og formidle historien om forsorg på så forskellige institutioner som børnehjem, fattiggården, arbejdsanstalter og alderdomshjem", står der videre.

Fattiggård eller fjendeland

Den færdige udgave af "Fattiggård eller Fjendeland - et digitalt dilemmaspil til Den Åbne Skole" udkommer 1. december 2015. 

Ud over Forsorgsmuseet og de 400 skoleelever er Horsens Museum og spiludviklerfirmaet TripleDesign samt lærer og undervisningskonsulent Ulrik Vestergaard Jensen med i projektet.

Spillet, som museet nu er ved at udvikle sammen med blandt andet de 400 udskolingselever, har titlen "Fattiggård eller Fjendeland - et digitalt dilemmaspil til Den Åbne Skole".

"I isvinteren 1940 ankom den hjemløse, forhutlede og forfrosne skibstømrer Albert til Svendborg Fattiggård, hvor han blev spærret inde. Året efter fandt Albert vejen ud af Fattiggården, da han lod sig hverve til arbejde i Nazityskland og dermed kom til at arbejde for fjenden", skriver museet i sin pressemeddelelse om materialet.

 "Under besættelsen stod mange fattige danskere over for det samme dilemma: Fattiggård eller Fjendeland?"

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.095 andre er allerede tilmeldt

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.324 andre er allerede tilmeldt