Glade børn er børn, der trives - også i skolen. Nu skal eleverne i gang med at besvare spørgeskemaer om trivsel

Trivselsmåling på alle skoler begynder fra på mandag

Fra på mandag den 26. januar og frem til 20. marts skal der i alle klasser gennemføres en måling af ro, orden og elevernes trivsel. Den nationale trivselsmåling blev besluttet politisk som en del af folkeskolereformen. Årligt fremover skal eleverne besvare spørgsmål om trivsel. Resultatet skal i skolens kvalitetsrapport.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolereformen har tre nationale mål: 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. 3) Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Til det tredje mål har en ekspertgruppe under SFI udarbejdet en trivselsmåling. Gruppen har taget udgangspunkt i Termometeret, som Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) har kørt i flere år. Den består af et spørgeskema til eleverne.

DLF: Årlig trivselsmåling kan blive en sovepude

Møder lærerne til tiden?

De yngste elever fra 0.-3. klasse får 20 spørgsmål en gang om året, som de skal besvare. Det er spørgsmål som "Er du glad for din klasse", "Har du ondt i maven, når du er i skole", "Føler du dig alene i skolen" og "Er timerne kedelige"?

De yngste elever har for eksempel tre svarmuligheder - "ja, meget", "ja, lidt" eller "nej".

Eleverne i 4.-9. klasse får 40 spørgsmål om trivsel. De skal udover spørgsmål om ondt i maven, om at føle sig ensom eller accepteret af klassekammeraterne også svare på spørgsmål som "Hvis der er larm i klassen, kan lærerne hurtigt få skabt ro" og "Møder dine lærere præcist til undervisningen"? Eleverne bliver også spurgt om de tit selv kan finde en løsning på problemer, hvis bare de prøver hårdt nok?

Eleverne fra mellemtrinnet og opefter har fem svarmuligheder.

Antorini: Børns trivsel i skolen skal have vedvarende fokus

På emu.dk er der informationer, blandt andet om hvordan man kan forklare ord og begreber i trivselsmålingen, inden eleverne får spørgeskemaet.

Ekspertgruppen bag arbejdet med trivselsmålingen bestod af Bjørn Holstein, professor ved Statens Institut for Folkesundhed, Jill Mehlbye, programleder ved Kora, Hans Henrik Knoop, lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) og Helle Rabøl Hansen, adjunkt ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).

 

Kommunens målstyring

Resultaterne fra trivselsmålingen kommer med i skolens kvalitetsrapport, der er et mål- og resultatstyringsværktøj for kommunen. I alle lige kalenderår - første gang i 2016 - skal kvalitetsrapporten vedtages af kommunalbestyrelsen senest 31. marts. Men måltal fra trivselsmålingen her i foråret 2015 offentliggøres i Undervisningsministeriets ledelsesinformationssystem LIS i maj 2015.

LIS er åben - se om din skole når målene

Hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at niveauet på en skole ikke er tilfredsstillende, skal forvaltning og skoleledelse sammen udarbejde en handlingsplan, der skal vedtages på et møde i kommunalbestyrelsen. I planen skal stå hvilke initiativer, man sætter i værk og hvem der har ansvaret for de enkelte tiltag. Desuden skal der være en tidsplan. 

Læs mere om trivselsmålingen på emu.dk via link til højre for artiklen

Læs mere

Se emu.dk om trivselsmåling

Powered by Labrador CMS