Skoleforskning for millioner

Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning har sat 11 nye forskningsprojekter i søen. De skal udforske didaktiske og pædagogiske problemstillinger i folkeskolen. For eksempel skal en ph.d.-studerende udvikle et didaktisk design til matematikundervisningen. I alt 26 millioner kroner giver ph.d.-rådet i år til skoleforskning.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et didaktisk design til biologiundervisningen.

Et didaktisk design til matematikundervisningen.

En særlig metode i litteraturundervisningen i dansk i overbygningen beregnet til de elever, der har læsevanskeligheder.

Det er bare tre af de i alt 11 ph.d.-projekter om undervisning i folkeskolen, som Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning nu sætter i gang. Andre projekter handler eksempelvis om inklusion, om hvordan elever oplever feedback, og om hvordan skolen kan reducere elevers sociale. I alt bruger rådet - og dermed regeringen - 26 millioner kroner på indsatsen.

"Undervisningen i folkeskolen skal bygge på forskningsbaseret viden. Med disse ph.d.-projekter får vi mere viden om børns adfærd og læring i skolen og om gode metoder til undervisning i blandt andet matematik, dansk og fremmedsprog, siger uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen.

"Resultaterne af forskningen skal nå helt ud til lærerne og pædagogerne i folkeskolen, så de kan bruge den nye viden til at forbedre undervisningen og implementere folkeskolereformen", tilføjer hun.

Enighed: Brug for mere forskning i skoles fag

Fire år med ph.d.-skoleforskning

Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning søsatte også en række ph.d.-projekter i skoleundervisning i 2011, 2012 og 2013. Ph.d.-rådet er et barn af den såkaldte globaliseringsaftale, som blev indgået under den tidligere VK-regering. Målet er at øge skolelevers udbytte af undervisningen via evidensbaseret didaktisk og pædagogisk forskning.

Den ph.d.-studerende skal samarbejde med lærere og med et universitet og en professionshøjskole. Meningen er så, at forskningsresultaterne skal formidles til lærerne.

15 ph.d.-projekter går tæt på folkeskolens undervisning 

Forskeruddannede lærere til læreruddannelsen 

Desuden er det håbet, at den nyuddannede ph.d.-kandidat bliver ansat på læreruddannelsen, så han eller hun kan være med til at løfte læreruddannelsen op på et forskningsbaseret niveau.

Professor i pædagogik ved Aarhus Universitet Jens Rasmussen var en af de drivende kræfter i oprettelsen af Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning.

Globaliseringsrådet, som generede globaliseringsaftalen, blev oprettet af Anders Fogh Rasmussen, da han stadig var statsminister.

Læs mere om 2014-projekterne til højre under Ekstra

Læs mere

Oversigt over ph.d.-bevillinger 2014