Undervisningsminister Christine Antorini vil have redegjort for, om der foregår ulovlig undervisning i Viborg.

Viborg-sagen: Mulig ulovlig undervisning bliver undersøgt

Christine Antorini har bedt sit ministerie om at få fat i en redegørelse over, om pædagoger ulovligt har varetaget undervisning på nogle af Viborgs skoler. Det sagde undervisningsministeren på et samråd i dag.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I september kom en undersøgelse foretaget af Viborg Lærerkreds frem. Den viser, at pædagoger på 13 ud af kommunens 26 skoler varetager dele af undervisningen. I nogle tilfælde muligvis på et ulovligt grundlag. 

Pædagoger underviser ifølge kredsen i hele fag i hele skoleåret, og nogle har undervist fagfagligt på 4. klassetrin eller derover.  

Pædagoger underviser alene i Viborg

Derfor havde Liberal Alliances uddannelsesordfører Merete Riisager indkaldt undervisningsministeren i et samråd for at høre, hvad Christine Antorini vil gøre ved problemet.

"Så vidt, jeg kan se i artiklen (om Viborg-sagen, red.), er skolechefen i Viborg opmærksom på, at der er et problem. Hans opfattelse af problemets omfang er dog anderledes end den lokale lærerforenings formands opfattelse", sagde ministeren.

"Når det gælder indskolingen, hænger de forskellige opfattelser i Viborg formentlig sammen med, at det er lagt et betydeligt skøn ud til den enkelte skoleleder i lovgivningen. Vi har i lovgivningen alene sat den ydre grænse, at det er læreren, der har ansvaret for målet af undervisningen, og at lærere i et vist omfang skal varetage undervisningen".

Ministeren slog derefter fast, at det er strengt ulovligt at lade pædagoger stå for fagfaglig undervisning af andre end indskolingselever. 

Christine Antorini har nu bedt sit ministerie om at indhente en redegørelse over, hvad der egentlig er foregået i Viborg.

Minister frasiger sig ansvaret

Hun sender dog ansvaret, for om lovgivningen overholdes, videre til kommunerne.

"I forhold til at sikre om loven overholdes, vil jeg understrege, at folkeskolen er en kommunalskole, og det er den lokale tilsynsmyndighed, som skal træffe afgørelse på området. Jeg har ikke mulighed for at pålægge sanktioner, hvis kommuner ikke overholder folkeskolens love og regler", sagde hun og tilføjede, at misforståelser er en del af virkeligheden, når en stor reform og et nyt regelsæt skal implementeres.

"Men når det så er sagt, så har jeg som minister et ansvar for at afklare eventuelle misforståelser omkring reglerne".

Christine Antorini vil nu sende et brev ud til samtlige kommuner med en redegørelse for reglerne om kvalifikationskrav i folkeskolen. Derudover bliver der lagt vejledninger om lærer-pædagog-samarbejde ud på læreringsportalen EMU.

Næstved: Skoleleder tager ansvaret for sfo-pædagogers undervisning

Problemet kortlægges ikke

Merete Riisager fortsatte med at sende en artilleriregn af kritiske spørgsmål mod undervisningsministeren.

Hun ville vide, hvor omfattende den mulige ulovlige praksis er i hele landet, men det havde Christine Antorini ikke noget svar på. Undervisningsministeren påpegede dog, at det vil blive undersøgt, hvis det kommer frem, at pædagoger underviser i uoverensstemmelse med loven.

Pædagogundervisning vurderes individuelt

Det er et lovkrav, at lærere sikrer, at pædagogers fagfaglige undervisning af indskolingen er rettet mod fagenes Fælles Mål.

Derudover er eneste krav, at pædagogerne ikke må varetage hele undervisningen i hele skoleåret i et fag. 

Merete Riisager ville gerne have indskærpet, hvad det betyder. 

"Er det 90 procent af undervisningen?", spurgte hun.

Her mener ministeren, at det er op til den enkelte skoleleder at vurdere, hvad pædagogen kan varetage af undervisning, så det kan i princippet betyde 99 procent af undervisningen.

Netop den vurdering tvivler Merete Riisager dog på, at skolelederne er i stand til at foretage. En af hendes store bekymringer, ved at pædagoger underviser på skolerne, er, at de mangler det fagdidaktiske i deres uddannelse - og at skolelederne heller ikke har didaktik-undervisning med i rygsækken og derfor ikke kan vurdere pædagogernes undervisningsniveau.

Debat: Brug af pædagoguddannede som undervisere