Arbejdsliv
0   1248

Halvdelen af lærerværelset har sagt op

Farvel og tak sagde 17 lærere inden sommerferien til ledelsen på Vangeboskolen i Rudersdal Kommune. Det er halvdelen af lærerkollegiet. Aldersintegreret undervisning oven i skolereform og fuld tilstedeværelse på skolen blev for meget. Lærerne har fundet nye græsgange.

Her efter sommerferie ser lærerværelset på Vangeboskolen i Rudersdal Kommune anderledes ud. 17 kolleger mangler. De sagde deres arbejde op inden ferien. Kun en enkelt er gået på pension, resten har fundet nye græsgange.

Det er halvdelen af skolens lærerkollegie, der er holdt op, og ledelsen er stadig i gang med at ansætte nye kræfter, der kan tage over.

Artiklen fortsætter under banneret

Der er flere grunde til, at så mange er rendt af pladsen, fortæller tillidsrepræsentant Lone Petersen. Fuld tilstedeværelse på skolen og gennemgribende skolereform - og oven i dét aldersintegreret undervisning, et projekt, som skoleledelsen lancerede i foråret. Det blev for meget for mange.

Utilfredse med ny skolestruktur

"Der er mange forskellige årsager til, at folk har sagt op, men en del har sagt op, fordi de ikke er enige i den struktur, som ligger i ledelsens planer for de næste tre år for Vangeboskolen. Flere har fået job i for eksempel Lyngby-Taarbæk Kommune, hvor tilstedeværelsestiden er mindre end i Rudersdal Kommune. Andre har fået job på privatskoler", siger Lone Petersen.

fakta: Nye tider

Vangeboskolens lærere skal være på skolen 38 timer om ugen, de 30 timer skal ligge mellem klokken 9 og 15, de resterende 8 timer kan lærerne lægge frit. De er på arbejde den første uge af elevernes sommerferie og den sidste uge af elevernes sommerferie. Oven i hatte har de en pulje på 40 timer til akutte ting, eksempelvis en forælder, der alligevel ringer en søndag aften, eller et møde på børnepsykiatrisk afdeling. Det giver 1680 timer i alt.

Lærerstaben er blevet inddelt i fast afdelingsteam. Planen var, at undervisningen skulle være aldersintegreret inden for afdelingerne fra skoleårets begyndelse, men aldersintegreringen er udskudt til foreløbig efterårsferien.

Hvordan kommer lærerne og skolen nu videre?

"Lærerne mødes i alle mulige sammenhænge i løbet af den her uge, som er den første arbejdsuge efter ferien. Vi skal have styr på rigtig mange ting, som er nye. Dels på grund af skolereformen og lov 409 om arbejdstiden, og dels på grund af ledelsens treårsplan, som blandt andet indebærer, at vi skal arbejde med aldersintegrerede grupper og fleksibel opdeling af eleverne", siger Lone Petersen.

"Dertil kommer så, at alle lærere i Rudersdal Kommune har fået en ipad, som de skal kunne bruge i undervisningen og planlægningen. Det kræver kurser, som vi også skal forholde os til", tilføjer Lone Petersen.

Mange ting på én gang

"Det er rigtig mange ting på én gang, og lige nu kæmper vi for bare at være i stand til at møde eleverne på mandag, når skolen starter", fastslår Lone Petersen.

"I år er et øve-år, hvor vi skal afprøve de nye pædagogiske tiltag, som ledelsen helst ser effektueret fra næste skoleår".

I enhver forandring er der en gave, siger man - hvad er gaven i den forandring, som Vangeboskolen er inde i nu?

"Jeg har svært ved at se det, så jeg er ikke den rigtige at spørge. Alt er nyt og uafprøvet, så tiden må vise det. Måske kan jeg bedre sige det om nogle måneder", siger Lone Petersen.

"Jeg synes, at det er vigtigt, at vi kan se lyspunkter fremad på Vangeboskolen, men lige nu er det godt nok lidt hårdt, blandt andet fordi den ene af de to afdelingsledere, som er arkitekter på den tiltænkte forandring, har fået nyt job over sommeren", tilføjer hun.

Skoleleder: Det bliver bedre

Skolens leder Jesper Wass Hansen må være den rigtige til at udpege lyspunkter. Han mener, at lærerne vil få et bedre og mere tilfredsstillende arbejdsliv, når den nye struktur først sidder i rygmarvet:

Faste afdelingsteam, hvor lærere og pædagoger arbejder tættere sammen end før og en afgrænset arbejdsdag, hvor læreren har fri om aftenen og i weekenden.

"Allerede på tredje-dagen var der lærere, der sagde til mig: 'Når vi tager hjem klokken fire, så skal vi ikke mere, det er skønt!' De siger godt nok også, at de er lidt rastløse om aftenen", fortæller Jesper Wass Hansen og fortsætter:

"Og det er nok humlen i det: For mange lærere er lærerarbejdet en livsstil, hvor de ikke skelner mellem fritid og arbejdstid. Det tager tid at finde ud af, at et skel mellem arbejde og fritid faktisk kan være til gavn for en selv".

Har I fortrudt, at I satte så mange ting på i værk på én gang?

"Nej, bestemt ikke. Jeg er glad for, at vi som ledelsesteam i forbindelse med skolereformen og den nye arbejdstid har tænkt skolen ind i en ny udvikling på børnenes præmisse, hvor vægten bliver lagt på læring" siger Jesper Wass Hansen.

"Men jeg erkender, at tempoet her i foråret har været højt, og at ambitionerne måske også har været for høje. Derfor har vi også sammen med skolebestyrelsen valgt at udskyde den aldersintegrerede undervisning lidt".

Indførelse af aldersintegreret undervisning udskudt

Den aldersintegrerede undervisning skulle ellers være gået i gang allerede her i august, men frem til efterårsferien behøver lærerne ikke at aldersintegrere. Men de må godt. Og de kan godt, for de er nu organiseret i tre faste team - indskoling, mellemtrin og udskoling.

Halvdelen af lærerværelset er holdt op, så der er vel noget galt?

"Der er ikke noget galt, men når der kommer så store forandringer, er det helt naturligt, at man søger et andet job og tager det, hvis man får det. Det er der usædvanlig mange dygtige lærere fra vores skole, der har gjort, det er rigtig nok; men jeg ser positivt på det - vi har fået nye lærere, som har søgt om at arbejde på vores skole med den struktur, vi nu har, og det giver en ny dynamik".

Den nye arbejdstid vil give et bedre arbejdsmiljø

På bundlinjen mener Jesper Wass Hansen, at den nye arbejdstid sammen med skolereformen og den kommende aldersintegrering vil blive en arbejdsmiljømæssig gevinst for skolens lærere.

"Lærerne har gennem de senere år tabt anseelse i samfundet, men nu har de en arbejdsdag som alle andre, uden særlige privilegier, og det vil give mere respekt. Og eleverne vil blive dygtigere, og det vil også øge lærernes anseelse", siger han.

Jesper Wass Hansen blev ansat som skoleleder i foråret efter at have været konstitueret i en periode. Han kom fra en stilling som administrativ chef i kommunens børne- og unge forvaltningen. Han er læreruddannet og har tidligere været skoleleder i København.


   


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ