"Jeg er meget tryg ved at være kommet et sted hen, hvor der er styr på skoleårets planlægning, og der er fokus på kerneopgaven - nemlig undervisningen", siger lærer Mette Teglers, som i dag begynder på et nyt job på Fuglesanggårdsskolen i Lyngby-Taarbæk.

'Danmarks bedste lærer' får nyt job i kommune med lokalaftale

Politiken udråbte i april Mette Teglers som 'Danmarks bedste lærer', da dagbladet tildelte hende undervisningsprisen for grundskolen. Men allerede da var hendes interesse for et lærerjob i Lyngby-Taarbæk vakt. Kommunen og kredsens arbejdstidsaftale gjorde jobbet attraktivt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dag begynder Mette Teglers på sit nye job som lærer på Fuglsanggårdsskolen i Lyngby-Taarbæk. For tre måneder siden fik hun blomster af Frederiksbergs borgmester Jørgen Glenthøj, fordi Politiken havde tildelt hende undervisningsprisen. Men allerede dengang havde hun kig på et job i Lyngby-Taarbæk Kommune. fortæller Mette Teglers, da Folkeskolen ringer hende op efter at have set jobskiftet på LinkedIn.

"Det har været en lang proces. Faktisk søgte jeg uopfordret allerede tilbage i marts, blandt andet fordi Lyngby-Taarbæk Kommune har en arbejdstidsaftale, men også fordi Fuglsanggårdsskolen arbejder med selvstyrende team og fleksibelt skema," siger Mette Teglers. 

Prisvindende lærer: Jeg har ikke travlt med reformen

 Søger tryghed

Mette Teglers har haft mange gode år på Søndermarkskolen, og det var en svær beslutning at skulle sige farvel til kolleger og elever. Men hun har brug for større tryghed, end Frederiksberg Kommune i en tid med ny folkeskolereform og ændrede arbejdstidsregler kan byde på.

"Jeg ville egentlig have fået færre undervisningstimer, hvis jeg var blevet, fordi jeg skulle varetage flere forskellige opgaver ud over min undervisning, men Frederiksberg Kommune har ikke ønsket at indgå en aftale med lærerne, og dermed kunne ingen garantere mig, at mit timetal ikke ville stige. Jeg har hørt, at nogle af mine kolleger har fået flere timer hen over sommerferien. En ting er skoleledelsens gode intentioner og ihærdige indsats for at få det hele til at hænge sammen, noget andet er det pres, de er under oppefra."

Loft over undervisningstiden i Lyngby-Taarbæk

En aftale gør det ikke alene

Mette Teglers får de maksimale 26 undervisningslektioner på sin nye arbejdsplads. Til gengæld er der kun krav om tilstedeværelse på skolen i 32 timer om ugen.

"Da jeg læste Lyngby-Taarbæks arbejdstidsaftale, blev jeg overrasket over, at der ikke er mere tekst i den, end der er. Aftalen gør en forskel for, at jeg valgte jobbet, men det er især skolens organisering i selvstyrende team og med fleksibel skemalægning, der har haft betydning for mit valg. Jeg tror på, at netop den måde at organisere arbejdet på vil gøre det muligt at udmønte intentionerne bag folkeskolereformen".

Ønsker få projekter

For Mette Teglers er det desuden vigtigt, at der i det kommende skoleår er fokus på implementeringen af folkeskolereformen og de nye fælles mål.

"Vi kan ikke have for mange projekter, når vi samtidig skal i gang med en skolereform og undervise flere timer. Jeg har et hårdt skema i Lyngby-Taarbæk, men hvis jeg slutter undervisningen kl. 13, så kan jeg vælge at blive på skolen og arbejde, eller jeg kan gå hjem og forberede mig, hvis det er mere hensigtsmæssigt. Dermed ligner det en arbejdsform, jeg kender. Men jeg skal også undervise til kl. 15 og 16, så ingen træer gror ind i himlen", siger Mette Teglers.

"Jeg er meget tryg ved at være kommet et sted hen, hvor der er styr på skoleårets planlægning, og der er fokus på kerneopgaven - nemlig undervisningen".

Læs mere

Politiken: 'Politiken vil kåre Danmarks bedste lærere'

Powered by Labrador CMS