Inklusion
6   615

Ministeriet generaliserer om resurser til inklusion

Resurserne er fulgt med over i normalundervisningen, konkluderer Christine Antorini på baggrund af en netop offentliggjort evaluering af inklusionen fra ministeriet. Men konklusionen bygger kun på et skøn fra rapportens 12 kommuner. Tal fra en frisk BDO-rapport peger derimod på en besparelse også på normalområdet.

"Selv hvor inklusionsprocessen har været mest omfattende, er den fulgt af, at man har ladet ressourcer følge med over i den almene undervisning. Nogle steder har man ligefrem relativt set tilført ressourcer". Sådan lyder det i en netop offentliggjort undersøgelse af kommunernes omstilling til øget inklusion foretaget af Aarhus Universitet og SFI for Ministeriet for Børn og Undervisning.

Det får ministeriet til i sin pressemeddelelse at konkludere, at:

Artiklen fortsætter under banneret

"Undersøgelsen viser, at der er fulgt ressourcer med over i den almindelige undervisning, og de supplerende data om inklusion på landsplan, der offentliggøres sammen med undersøgelsen viser, at udgifterne til folkeskolen pr elev er øget fra 2011 til 2012".

De supplerende tal fra KL viser, at de samlede udgifter per elev i folkeskolen er steget fra 66.200 i 2011 til 66.900 i 2013.

Og børne- og undervisningsminister Christine Antorini siger:

"Jeg kan glæde mig over, at rapporten viser, at alle kommuner har foretaget et kompetenceløft og har ladet økonomien følge med over".

Men præcis den konklusion kan man ifølge ministeriets egen økonomiekspert ikke drage, for selv om de gennemsnitlige tal er steget, ved man endnu ikke, hvordan pengene bliver fordelt ude i kommunerne.

"Vi kan ikke ud fra de tal sige noget om, at pengene er flyttet med fra specialundervisningen over i normalundervisningen", siger chefkonsulent Ebbe Kern.

BDO-rapport viser besparelser på normalundervisningen

I sidste uge kunne folkeskolen.dk fortælle om en helt ny opgørelse fra BDO Kommunernes Revision, som er baseret på tal fra Danmarks Statistik, som er renset, så de kan sammenlignes med året før. Den viser, at udgifterne til specialundervisning er faldet med 4,7 procent fra 2011 til 2012. I samme periode er udgifterne til normalundervisningen faldet med 1,1 procent.

Disse tal tyder altså snarere på, at kommunerne har benyttet lejligheden til at spare penge på inklusionen. Forskellen til KL's tal ligger i, at BDO har korrigeret tallene for den stigende udgift til pension for overenskomstansatte lærere og en ny konteringsmetode, hvor befordringen til specialundervisningselever som noget nyt i 2012 er blevet flyttet ind på kontoen for specialundervisning. Med andre ord har de sørget for at tallene er gjort op på samme måde som i 2011.

Christine Antorini vil ikke forholde sig til BDO-rapporten.

"Jeg kender ikke til de beregninger, der ligger bag BDO-rapporten. Men jeg må forholde mig til, at denne rapport siger, at pengene er fulgt med".

Lærernes formand Anders Bondo forstår ikke, at Ministeriet kan sige, at resurserne er fulgt med eleverne, og at ministeren ikke kan forholde sig til BDO-rapporten.

"Det er det stik modsatte, der er sket. Og den måde, som udgifterne er gjort op på i BDO-rapporten, er samme metode, som ministeren tidligere selv har brugt til at klandre den forrige regering".

Indsatsen skal vurderes igen næste år

Professor Niels Egelund, der står bag evalueringen, understreger, at rapportens konklusioner bygger på vurderinger fra 12 repræsentativt udvalgte kommuner, og at det derfor kun kan give et skøn i forhold til, hvordan situationen ser ud.  Christine Antorini medgiver da også, at der kun er tale om tendenser.

"Udgangspunktet er fortsat, at det ikke skal være en spareøvelse. Denne rapport viser kun år ét. Vi må se på det igen, når vi følger op med næste rapport. Og hvis det viser sig, at der bliver sparet på inklusionen, så vil vi selvfølgelig tage det op med kommunerne. Det er jo derfor vi har et samarbejde med kommunerne om inklusionen".

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.464 andre er allerede tilmeldt
Hjælp os med at teste

Vin lille

⚠️ Hjælp os med at teste nye ideer til de faglige netværk og vind 6 flasker vin  ⚠️
Folkeskolens faglige netværk skal udvikles. Men hvor skal de udvikles hen? 
Vi har brug for din hjælp til at vurdere et par nye koncepter, så vi kan gøre de faglige netværk endnu mere relevante for jer.
1000 tak for din hjælp!
(hvis du vil tage testen på pc, kan du bruge dette link)
Tag testen på mobil - tager ca. 15 min.)