Bjørn Hansen er positivt overrasket over konklusionerne i stort inklusionsreview

DLF: Rapport bekræfter vores inklusionspolitik

Den store Clearinghouse-rapport om inklusion, der blev offentliggjort i går, bakker op om Danmarks Lærerforenings anbefalinger på området, mener formand for foreningens skole- og uddannelsespolitiske udvalg Bjørn Hansen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Specialpædagogisk efteruddannelse og tilgængelige resursepersoner skal der til, hvis inklusionen skal lykkes, anbefaler et stort review fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU. Desuden peger rapporten på tolærerordninger, hvor begge voksne er uddannet inden for undervisning og mindst en har specialpædagogiske kompetencer.

Det glæder formand for DLF's skole- og uddannelsespolitiske udvalg Bjørn Hansen.

"Jeg hæfter mig ved, at rapporten er på bølgelængde med det, vi også mener om inklusion. Inkluderede elever skal også have udbytte af undervisningen. Så hvis der skal være flere voksne i undervisningen, så er det betydningsfuldt, at det er uddannede lærere, så man kan støtte deres faglige udvikling og ikke kun den sociale. Ellers opnår man ikke den fulde inklusion", siger han.

Rapport: Inklusion kræver tydelige og fælles mål

Alle tre tiltag virker altså, men er også dyre. Bjørn Hansen vil dog nødigt prioritere.

"Det er svært at prioritere, for det er jo alle de ting, vi også peger på er vigtige for en vellykket inklusion. Men hvis man har resursepersoner og får tid til at bruge dem, så er det ofte dem, der kan gå ind og lave konkret opkvalificering af de lærerne, der har elever med særlige behov i klasserne", siger han.

"I stedet for at sende lærerne på kursus kan man lade dem blive i klassen og så få resursepersonen ind og kigge på undervisningen og give lærerne feedback. Den form for efteruddannelse er jo i hvert fald billigere end at sende alle lærerne på kursus".

Rapport: Inklusion fungerer bedst i indskolingen

Rapporten konkluderer også, at lærernes holdning til inklusion er afgørende. Hvis læreren ikke er positivt indstillet lykkes det ikke. Det mener Bjørn Hansen dog også er tilfældet. 

"Der skal slet ikke herske tvivl om, at lærerne skal have en positiv holdning til inklusion, hvis det skal gå godt. Det mener jeg også, de fleste lærere har. Det der kan gå galt, det er, at resurserne til at få det til at lykkes simpelthen ikke er der", siger han.

"Hvis ikke de fysiske forhold eller støtten er på plads, er der selvfølgelig lærere, der får svært ved at se positivt på inklusionsarbejdet. Ikke fordi man ikke vil, men fordi mulighederne for at gøre det ikke er til stede".

Var der noget i rapporten, der overraskede dig?

"Jeg blev glædeligt overrasket over, at det er så meget i tråd med det, vi mener på området. Det er jo også en måde at blive overrasket på".