Forskning Inklusion
0   598

Rapport: Inklusion kræver tydelige og fælles mål

Lærerne har stort udbytte af at udvikle målsætninger for inklusion sammen med kolleger og resursepersoner, viser den nye inklusionsrapport fra Dansk Clearinghouse. Fælles målsætning gavner også eleverne. Tolærerordning har positiv effekt, hvis den ene er specialuddannet, og hvis de tilrettelægger undervisningen sammen.

Alle elever i klassen har glæde af, at der er to lærere til stede i undervisningen, hvis der er tale om en almenlærer og en speciallærer, fordi viden om elever med særlige behov er væsentlig i undervisningen.
Samtidig er fælles og tydelige målsætninger vigtigt. Eleverne har stort udbytte af at vide, hvad der er den præcise målsætning for deres læring, sådan at de kan følge og se deres egen progression, skriver forskerne. Derfor er elevplaner udarbejdet af lærere, resursepersoner, forældre og elever bedst. De giver en positiv effekt i forhold til elevens aktivitetsniveau i undervisningen, faglig udvikling, selvtillid, selvsikkerhed og relation til klassekammeraterne.

Forskerne skriver: "Tydelige målsætninger og en klar struktur for inklusionstiltag overfor elever med særlige behov er derfor essentielle. Resultaterne viser, at det har en positiv effekt på elevernes aktivi-tetsniveau, faglige udvikling, selvtillid og selvsikkerhed i forhold til deres klassekammerater, at de har en målsætning for deres egen læring, således at de kan følge deres egen progression. Adgangen til re-sursepersoner (ledere, psykologer, konsulenter og forældre) er afgørende for om lærerne føler sig kompetente til at udvikle målsætninger for og varetage undervisningen af elever med særlige behov".

Artiklen fortsætter under banneret

Begge skal planlægge og undervise
De studier, forskerne har set på, omfatter mange forskellige former for tolærerordninger. Det bedste er, når den ene er en af klassens faste lærere og den anden er uddannet speciallærer. Og hvis de har forberedt undervisningen sammen, sådan at de undervejs kan veksle mellem undervisningsrollerne. Desuden er tolærerordning mest effektfuld i indskolingen.

Lærerne skal også have adgang til supervision fra andre professionelle, og der skal være afsat tid til planlægning af undervisningen og til evaluering. Begge lærere skal undervise og støtte alle klassens elever og ikke kun de elever, der har særlige behov.

Undersøgelsen (se link til højre) viser, at det har ingen effekt eller ligefrem negativ effekt, hvis lærerne ikke samarbejder eller hvis den ene er passiv. For eksempel hvis eleverne med særlige behov ikke har kontakt med almenlæreren, eller hvis speciallæreren kun har fokus på eleverne med særlige behov.

Samme mønster ses hvis der er tale om undervisningsassistenter/lærerassistenter. Her skal begge par-ter også være aktive i planlægningen og undervisningen samt have viden om specialundervisning.

"Det gælder både for tolærerordninger og lærerassistenter, at de uden en reel instruktion i/efteruddannelse til deres funktioner risikerer at have en stigmatiserende rolle overfor elever med særlige behov", skriver forskerne.

Det fungerer heller ikke, hvis eleverne med særlige behov får for meget støtte fra assistenterne og er for afhængige af dem.

Også lærernes holdning til inklusion betyder meget, ifølge undersøgelsen. Hvis lærerne har en negativ holdning til at inkludere elever med særlige behov, har det en negativ effekt på disse elevers faglige udvikling og det kan medføre at eleverne bliver stigmatiserede i forhold til deres klassekammerater.


 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.271 andre er allerede tilmeldt