Skoleledelse
0   645

»Ordet observation kan associere 
til eksperter og kritik«

Ordvalget har stor signalværdi, når man skal have lærere til at åbne døren til deres undervisning, siger Stine Clasen fra børne- og ungeforvaltningen i Aarhus. Hun er konsulent på projektet Folkeskolens Fællesskaber, hvor lærere ser kolleger fra andre skoler undervise. Men de observerer ikke værtslærerne. De er på besøg.

? Det kan være sin sag at have to fremmede kolleger siddende i klassen, mens man underviser. Når I samler lærere fra forskellige skoler til læringsuger i udviklingsprojektet Folkeskolens Fællesskaber, gør I meget ud af at fortælle, at de er på besøg på værtsskolen. Hvorfor er det ord vigtigt?

! »Vi kalder det et besøg, fordi der i ordet observation ligger, at man skal give kritik af det, man ser. Vi siger vært, gæst og besøg, fordi lærerne kommer for at lade sig inspirere af den måde, deres kolleger underviser på. Her ligger innovationen: 'Når jeg ser dig gøre sådan og sådan, tænker jeg …'. Læringsugen er en rejse, der skal få gæsterne til at turde prøve nyt af, når de kommer hjem til deres egen skole, uden at være 100 procent sikre på, at det virker«.

? Selv om I kalder det for et besøg, kan værtslærerne vel godt føle sig observeret?

! »Det oplever vi ikke, at de gør, og det må heller ikke ske, for så vil de ikke åbne døren til deres undervisning. Værtslærerne får at vide, at de skal gøre, som de plejer, og der har ikke vist sig et behov for at berolige nogen. Det er hverken psykologer, konsulenter eller talepædagoger, der kommer på besøg, men to kolleger, der vil undersøge, hvorfor læreren gør, som hun gør. Bagefter går de ind i et refleksionsrum sammen, hvor gæsterne for eksempel spørger læreren, hvorfor hun står i døren, når eleverne kommer ind i klassen, og hun svarer, at hun undgår konflikter, når de er nødt til at gå ind én ad gangen«.

? Målet med besøgene er at styrke inklusionen. Hvordan kan et besøg hos en kollega gøre det?

! »Vi giver ikke nogen svar på læringsugen, men hjælper lærerne med at bruge deres kompetencer på nye måder. Mange sidder med korslagte arme, når vi begynder om mandagen, men hele den dag taler vi om besøgsetik og om, hvordan man kan få det bedste frem hos hinanden gennem sine spørgsmål. I løbet af ugen går det op for lærerne, at de selv kender løsningerne, fordi de finder ud af, hvor meget de selv kan, når de bliver kastet ud i dialoger om inklusion med kolleger fra andre skoler. Det svarer til at rydde op i sin skrivebordsskuffe: Hvad beholder man, og hvad smider man ud? Her: Hvad vil man gøre mere af, når man kommer hjem, og hvad vil man aldrig mere gøre? Det er ikke en ekspert, der fortæller, hvad man skal. Vi træner lærerne i at arbejde med de børn, de har i deres klasser, ved at give dem mulighed for at mødes med deres kolleger. Der er lidt Klods-Hans over det. Han samlede også ting op og brugte dem, da tiden var til det. Vi ser mange, der får prinsessen«.

? Hvad er det nye i jeres læringsuger?

! »Der er ikke noget nyt i den måde at styrke lærernes kompetencer på. Det nye er, at vi gør det. Vi bygger på forskeres udsagn om, at praksisnær efteruddannelse rykker. Vi har 3.500 lærere i kommunen. Indtil nu har 1.000 af dem været på besøg hos andre 1.000 lærere, så det er kraftfuldt. I stedet for at vente på, at andre kommer til hjælp, kan lærerne hjælpe hinanden. Når Peter ikke vil ud i frikvarteret, skal kollegaen spørge: 'Hvad kan vi gøre? Hvad virkede sidst? Hvorfor fungerer det ikke nu?' Det er der, vi er på vej hen«.

Artiklen fortsætter under banneret

? Hvem får mest ud af besøget 
- værtslæreren eller gæsterne?

! »Vi troede, vi skabte Folkeskolens Fællesskaber for gæsternes skyld, men skolerne er glade for at være værter, og vi ser skoler arrangere tilsvarende interne besøgsrunder. Det er fantastisk for værtslærerne at blive set og hørt, og skolelederne er glade for projektet, fordi det er hjælp til selvhjælp. Vi bruger hverken penge på eksperter, kursuslokaler eller forplejning, for den viden, der skal til for at styrke inklusionen, har lærerne allerede. Men den skal gøres synlig og deles«.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.008 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen