Folkeskolen udsendte sidste år et særnummer om faglig læsning

Ministeriet går sammen med DLF om stort læseprojekt

Ministeriet for Børn og Undervisning og Danmarks Lærerforening søsætter nu en fælles satsning på at styrke læsning i folkeskolen. Ministeriet har afsat fem millioner kroner til projektet, som bl.a. bygger videre på Danmarks Lærerforenings projekt Vi læser for livet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det nye projekt skal færdigdesignes i samarbejde med forskere, så den viden, der kommer ud af det, kan udbredes til hele landet. Målet er at få ny viden om effekten af undervisningen i faglig læsning, og om hvad der fremmer elevernes læring, når man skal undervise i faglig læsning i det enkelte fag.

"Alt for mange elever forlader folkeskolen med for dårlige læsekundskaber. Det skal vi gøre noget ved. Med det store fælles læseprojekt sætter vi netop yderligere fokus på læsefagligheden i folkeskolen. Jeg ser derfor meget frem til samarbejdet med Danmarks Lærerforening", siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini.

"Vi så aldrig en krone"

"Fra den tidligere regering hørte vi igen om 150 millioner kroner til et læseprojekt - men vi så aldrig en krone. Så jeg sætter faktisk langt mere pris på de her fem millioner, fordi de kommer i spil, og lærerne oplever, at der sker nogle ting", siger formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo. "Vi er fuldt ud klar over den dagsorden, at der ikke er ret mange midler, og her viser vi, at man godt kan gøre en forskel, uden at det koster en bondegård".

For DLF er projektet et gennembrud for ønsket om, at ministeriet og Lærerforeningen tager et fælles ansvar for at give lærerne mulighed for at lave god undervisnin, og Anders Bondo håber, der kan komme flere samarbejdsprojekter om andre af de udfordringer, skolen står over for:

"Alle taler om inklusion, men lærerne føler lidt, at de står helt alene med opgaven. Og der er problemstillingen med de mange udsatte børn, der falder igennem vores sikkerhedsnet - den slags helt konkrete udfordringer"

Danmarks Lærerforening tog i begyndelsen af 2011 initiativ til et landsdækkende læseprojekt under overskriften Vi læser for livet. Læseprojektet er en stor succes, og hver tredje skole i landet har benyttet sig af projektets tilbud. Også Ministeriet for Børn og Undervisning har haft fokus på den faglige læsning blandt andet med netpublikationen "Læsning i fagene", der med udgangspunkt i forskningsbaseret viden om læsning giver konkrete ideer til at forbedre undervisningen i faglig læsning på mellemtrinnet og i udskolingen. Fagbladet Folkeskolen udgav sidste år et særnummer ligeledes med forskningsbaseret inspiration til læsning i fagene.

Læs mere