Debat
1   10

Hjælpelæreren hjælper kun læreren

Derfor må vi vinke definitivt farvel til den forældede måde, vi bruger de kvikke elever på i undervisningen.

Som lærer har vi nok alle stået der: Den kvikke elev er færdig før resten af klassen og skal nu have noget andet at tage sig til, men hvad? Ofte falder løsningen på demotiverende ekstraopgaver, eller vi tyr til at bruge eleven som hjælpelærer. 

Vi gør det i den naive tro, at det at hjælpe andre hjælper den i forvejen kvikke elev til fagligt at blive endnu bedre. Måske tænker vi også, at rollen som hjælpelærer styrker elevens position og relation til klassekammeraterne. Men det er ikke det, der nødvendigvis sker. Måske ligefrem det modsatte. 

Artiklen fortsætter under banneret

Her en fem grunde til, at du IKKE skal bruge den kvikke elev som hjælpelærer: 

  1. Højtbegavede børn tænker og forstår tingene anderledes end de fleste jævnaldrende børn. 
  2. Højtbegavede børn har ikke dine didaktiske og pædagogiske kompetencer.
  3. Som lærer misser du vigtig faglig information om, hvor de elever, der modtager elevhjælpen, befinder sig. 
  4. Hjælpelæreren risikerer at blive udstillet som en Kloge Åge, de andre ikke vil have hjælp af, fordi det udfordrer deres egen position som sej eller dygtig. Det øger risikoen for mobning.
  5. I al den tid, den højtbegavede elev traditionelt bruges som hjælpelærer, bliver eleven ikke selv klogere.

 

Nogle vil gerne være hjælpelærere

Der findes helt sikkert elever, der elsker at gå rundt og hjælpe andre, når de selv er færdige. Og nogle gange giver det også god mening, så længe du som underviser har helt styr på hvorfor, hvornår, hvordan og hvor meget tid, eleven skal bruge på at hjælpe andre - og dig.

Brug derfor kun den kvikke elev som hjælpelærer i undervisningen, når du har styr på: 

  • Formålet med hjælpen.
  • Den kvikke elevs faglige mål med at hjælpe.
  • Hvordan du følger op på målene for både hjælpelæreren og modtageren.
  • Læringsrummet og det sociale hierarki.
  • At det skaber værdi og er meningsfuldt for alle parter.

 

Men måske er det centrale spørgsmål i alt det her, hvorfor den samme elev gentagne gange overhovedet har tid til at være hjælpelærer? Måske er der behov for, at vi bliver bedre til at undervisningsdifferentiere, så også de kvikke elever får mulighed for at blive så dygtige, de kan?


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.522 andre er allerede tilmeldt