Kanon: Sådan kan man også arbejde med Tove Ditlevsen

Tove Ditlevsen ville have været med i dansklærer Christina Rinaldo og historielærer Thomas Bach Pallesen Københavnerprojekt i 8. årgang, uanset om hun stod på kanonlisten. De er enige om, at hun er fantastisk. Det samme synes illustrator Line Jensen, som har tegnet en børnebog om hende.

Publiceret

HAR DU LYST TIL AT FORTÆLLE OM EN FORFATTER?

Folkeskolen.dk/dansk bringer den kommende tid en artikel om hveraf de 15 kanonforfattere og derefter om de forfattere, somdansklærerne synes er ligeså vigtige. Vi taler hver gang med enlærer om, hvordan hun/han underviser i forfatteren og med én derhar en ny vinkel på forfatteren uden for folkeskolen.

Har du lyst til at fortælle om, hvordan du arbejder med en afkanonforfatterne, eller om en forfatter, du bruger iundervisningen, som du mener er lige så vigtig somkanonforfatterne, så kontakt meget gerne journalist PernilleAisinger på pai@folkeskolen.dk 

TOVE DITLEVSEN

Tove Ditlevsen blev født i 1917 og voksede op i etarbejderkvarter på Vesterbro i København. Hun debuterede i 1939 meddigtsamlingen 'Pigesind'. Hun stiftede 'Unge kunstneres klub', hvoren række andre anerkendte danske forfattere slog deres førstefolder. Hendes første roman 'Man gjorde et barn fortræd' kom i1941, og hun skrev hele livet en række digtsamlinger, noveller,romaner, brevkassesvar og artikler frem til hendes død i1976. 

Tove Ditlevsen var gift fire gange og fik tre børn. Hun røg itredje ægteskab ud i et stofmisbrug, og forsøgte selvmord i 1974 ogigen i 1976, hvor hun døde.

Der er lavet en række biografier og teaterforestillinger ogdokumentarer om Tove Ditlevsen. Fx den meget anmelderrosteforestilling fra Sort Samvittighed 'Tove, Tove, Tove', som der ogsåer lavet inspirationsmateriale til, ogdokumentaren Tove i Stykker, der ligger på Filmcentralen/undervisning 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nogle forfattere på danskkanonlisten kan føles som en pligt. Andre giver sig selv. Stod det til Christina Rinaldo og Thomas Bach Pallesen, som danner team på Randersgade Skole i København, var der slet ikke en kanonliste. Men Tove Ditlevsen ville de ikke undvære.

"Vi er begge ret vilde med Tove. Vi ved jo godt, at hun er på kanonen, men det er ikke det vigtigste. Det er vigtigste er, at vi synes, Tove har et budskab til vores elever", siger Christina Rinaldo.

De seneste måneder har de kørt et tværfagligt tema i dansk og historie om København i 8. klasse. Og når man taler om København, kommer man ikke uden om Tove Ditlevsen. Hun har beskrevet arbejderkvarteret, hun voksede op i på Vesterbro, både i digte, noveller og romaner, og hendes tekster såvel som hendes liv kan ramme de store elever lige i hjertekulen, fortæller de to lærere.

Situeret læsning på Vesterbro

Folkeskolen.dk/dansk sætter i en række artikler fokus på forfatterne i litteraturkanonen ved dels at tale med en eller flere lærere, som holder af forfatteren og med én uden for skolen, som har en særlig vinkel på samme forfatter. Tove Ditlevsen er den ene af kun to kvindelige forfattere på kanonlisten, født 1917, debuterede i 1939 med digtsamlingen 'Pigesind', har skrevet en lang række digte, noveller og romaner, var gift fire gange og begik selvmord i 1939 efter et længere stofmisbrug.

Sådan arbejder jeg med kanonforfatteren Grundtvig

 

Christina Rinaldo og Thomas Bach Jensen mener, at Tove Ditlevsen kan indgå i en hel række forskellige emner i skolen - kvindehistorie, københavnerhistorie, misbrug, fattigdom, udover den oplevelse hendes historier kan være i sig selv. Men man kan ikke bare forvente at hendes tekster virker uden kontekst.

"Hvis litteratur skal give mening for eleverne, så skal du hjælpe dem. Noget skønlitteratur kan du læse for at få en god oplevelse, men det er svært for et ungt menneske at sætte sig ind i, hvad det er for et udgangspunkt, Tove Ditlevsen skrev fra i 1933. Det kræver kontekst - som vi har givet dem gennem det tværfaglige forløb med historie, og det kræver et læseformål. De skal vide, hvorfor de læser teksterne, så synes de aldrig, de er kedelige". 

Helt konkret har de to skruet et forløb sammen til deres 8. klasser om København i mellemkrigstiden. De har ladet eleverne se små filmsekvenser fra perioden, ladet dem læse tekster om perioden, og sendt dem ud på gåture i kvartererne. Under nedlukningen satte de dem sammen i bobler efter aftale med forældrene og sendte dem så ud afsted på en tur designet i appen Woop.

"Vi havde designet en byvandring, hvor de skulle finde forskellige steder, og så kunne finde en opgave og læse en tekst. Det var ret sjovt, og eleverne elskede det. Det skaber et narrativ i deres egne hoveder, når de læser 'Barndommens Gade' i den gade, den foregår", fortæller Thomas Bach Pallesen.

Forsker: Kvinderne kommer ikke af sig selv i litteraturundervisningen

Da eleverne kom tilbage på skolen efter nedlukningen, blev de sendt ud på endnu en tur i Københavns gader, hvor de skulle skrive en reportage fra turen, efter at de havde læst beskrivelser kvartererne af Tove Ditlevsen, Michael Strunge, Dan Turell og Naja Maria Aidt. Det gav dem både chancen for at sammenligne beskrivelserne hos de forskellige forfattere og for at skabe deres egne beskrivelser.

"Det kan være fint nok med en forfatterliste som inspiration, men vi er nødt til at have fleksibiliteten til at vælge den litteratur, der passer til eleverne. De her forløb planlagde vi første i august, for jeg havde ikke mødt eleverne før, og det skal jo passe til dem. Det her passer til dem, fordi de selv er københavnere og kan relatere sig til teksterne. Selv hvis vi gentager forløbet på den her skole, skulle det være anderledes, for det vil være til andre elever", siger Christina Rinaldo

Eleverne har selv valgt hende til næste år

Tove Ditlevsens liv er også et tema, man kan arbejde med. Fire skilsmisser, rigeligt med fest og alkohol, et stofmisbrug og til sidst et selvmord giver rige muligheder for temaer.

 

"Da vi dykkede ned i hendes liv, som er så tragisk og fuld af druk og mænd, bed de virkelig på. Vi har talt om alkoholmisbrug og om hendes styrke som kvinde og menneske. Alt den smerte hun har i sit liv og det, at hun er vokset op med knaphed, er på den ene side fascinerende og på den anden side noget, som mange børn vil have svært ved at forstå, fordi de aldrig har prøvet at gå sultne i seng", siger Christina Rinaldo.

Blog: Tove, Tove, Tove! 

"Samtidig bliver mange fanget af hendes feministiske arbejde. Vi har tidligere læst 'Et Dukkehjem', og årgangen er sporet ind på temaet. Tove Ditlevsen er jo født, lige efter kvinder får stemmeret, og hun kan trække nogle tråde fra fortiden frem til nutiden, fordi hun var så langt fremme i forhold til kvinders rettigheder, familiekonstellationer, misbrug og selvmord", siger Thomas Bach Pallesen.

Det betyder dog på ingen måde, at hun kun rammer pigerne. Der er også et tema omkring social arv, hvor hun tydeligt viser, at man ikke behøver at blive som ens forældre, man kan stå ved den man er - både stærk og skrøbelig.

"Nogle af vores dygtige elever får rigtigt meget ud af at finde de mange lag i hendes fortællinger".

Endelig har de set kortfilmen 'Tove i stykker', hvor Tove Ditlevsen blandt andet læser op af sine egne tekster. Her har eleverne kunne vælge ud, hvad de gerne vil arbejde med. Og den smagsprøve, de nu har fået, har faktisk fået 8.-klasserne til selv at vælge, at de gerne vil arbejde med Tove Ditlevsen som forfatterskab til næste år.

Formænd: Bebyrd ikke dansklærerne med flere kanonforfattere

"Vi har lagt grundstenene. Til næste år skal vi virkelig dykke ned. Vi skal læse 'Barndommens Gade', 'Pigesind' og nogle af novellerne - måske 'Natsværmer'. Og så skal de have lov til at skrive deres egen nekrolog, ligesom hun har gjort".

Thomas Bach Pallesen gnider sig i hænderne. "Det bliver fedt! Det glæder jeg mig til".

Tove Ditlevsen for de små elever

Fra bogen 'Tove, en lille digter' af Line Jensen, udgivet på forlaget Grønningen 1

Det er meningen, at eleverne skal møde kanonforfatterne flere gange i løbet af deres skoletid. Det kan være svært at læse Tove Ditlevsen i de små klasser. Men sidste år udkom billedbogen 'Tove, en lille digter', som måske kan være en vej ind til hende for de yngre elever.

Den er skrevet og illustreret af Line Jensen, som har udgivet bøgerne "Hver dag starter det forfra" og "Det store regnestykke" og er meget populær på sociale medier for sine ekstremt genkendelige tegninger af idiosynkrasierne i et hverdagsliv. For hende er Tove Ditlevsen også klart et lystbetonet tilvalg.

"'Barndommens Gade' kom ud som film, da jeg var 10 år, så jeg er vokset op med hende. Jeg var vildt fascineret af hendes skildringer som barn. Men det var først her som voksen, at jeg begyndte at læse hendes romaner og blev meget optaget af dem. Hun beskriver utroligt skarpt og præcist".

Line Jensen fortæller, hvordan hun kunne huske sekvenser fra romanerne, som hun gerne ville have med som tegninger i sin billedbog.

"Når jeg så endelig fandt den, så fyldte den en halv side. Hendes beskrivelser er bare så præcise og de følelser, man få af dem, så voldsomme, at det i min erindring måtte være langt mere".

En historie på egne præmisser

Billedbogen handler om Toves barndom, om hvordan det er at føle sig anderledes og om at vokse op i et kvarter, hvor der ikke er meget plads til at være digter.

"Det er ikke mit ærinde at tegne hele hendes forfatterskab. Den her bog handler om at åbne en dør for børnene til hende, som de så selv kan gå ind af senere. Jeg havde lyst til at formidle tiden og kønsrollerne, og hovedhistorien om at føle sig anderledes, det tror jeg, de fleste børn har prøvet".

Bogen indgår i en serie fra forlaget Grønningen om danske kvinder - en dansk pendent til billedbogsserien Små mennesker, store drømme. Line Jensen valgte selv Tove Ditlevsen og hun havde fri hænder til at vælge, hvad hun ville fokusere på.

"Det var vigtigt for mig, at bogen havde en historie på sine egne præmisser, at den ikke 'kun' viste hendes livshistorie. Så den er bygget op over stærke følelsesmæssige scener fra hendes liv, som bliver bundet sammen af temaet om at være anderledes".

Line Jensen har ikke selv tænkt den til en bestemt aldersgruppe af børn eller til et bestemt klassetrin. Men dansklærer Trine May har anbefalet den og brugt den i et undervisningsforløb for 2.-4 klasse her:

Et opslag delt af Trine May (@trinemay)

Og på instagramsiden Danskfaglighed er den også blevet anbefalet til et lyrikforløb i 6.-7 klasse.

Et opslag delt af Danskfaglighed.dk (@danskfaglighed)

Skriv meget gerne, hvordan du arbejder med Tove Ditlevsen eller hvis du kender til gode materialer eller links i kommentarfeltet, så samler vi dem op her i artiklen. 

Powered by Labrador CMS