Uddannelsesvejledning
0   9

God erhvervspraktik skal forberedes godt

Folkeskolerne arrangerer erhvervspraktik på mange forskellige måder, men en god oplevelse for eleverne kræver noget af alle parter. 62 procent af skolelederne nævner i undersøgelse, at man kobler erhvervspraktik til andre vejledningsaktiviteter.

En ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut på initiativ fra Undervisningsministeriets Styrelse for Undervisning og Kvalitet viser, at 

erhvervspraktik er mest brugt i 8. og 9. klasser. 56 procent og 63 procent af de adspurgte ledere svarer, at 60-100 procent af eleverne i henholdsvis 8. og 9. klasse kommer i erhvervspraktik. For 6.- og 7. klasse svarer 25 % og 40 % af lederne, at dette er tilfældet.

(rettet tirsdag kl. 11.49)

 

Artiklen fortsætter under banneret

Men der er meget stor forskel på skolernes prioritering af og indsatser i forhold til erhvervspraktik. Mange steder arbejder man på at skabe en sammenhæng mellem erhvervspraktik og øvrige vejledningsaktiviteter for alle elever. På 20 procent af skolerne sker dette kun for elever, der er erklæret ikke-uddannelsesparate eller for skoletrætte elever.

Størst succes, når lærer kan følge op før, under og efter praktik

Undersøgelsen peger på, at det kræver noget af alle parter for at få en vellykket praktik. På skolen gør det en stor forskel, når der er en lærer eller en vejleder involveret både før, under og efter praktikken. 

"Det fremhæver de skoler, der er tæt involverede i elevernes erhvervspraktik. Samtidigt kan det udfordre skolerne, når praktikker ikke ligger i faste uger, men er spredt i løbet af skoleåret. Både ledere og lærere peger på, at det er besværligt at sikre undervisning til alle elever, hvis de er i praktik på forskellige tidspunkter, og nå omkring det planlagte stof", står der i rapporten. 

Lærere bør ikke stå alene med praktikken

Både ledere og lærere oplever, at lærerne har travlt og har svært ved at finde tid til at inddrage praktikerfaringer i undervisningen.

"I forlængelse heraf peger interviews med ledere, lærere og vejledere på, at ledelsesmæssig prioritering af erhvervspraktik er medvirkende til at sikre gode rammer for afviklingen af erhvervspraktikken og dermed understøtte udbytterige praktikforløb for flere elever. Det ses fx, når lærere oplever, at de ikke er alene med opgaven, og at afviklingen af praktikken ikke står og falder med deres initiativ og indsats".

En skole fortæller i undersøgelsen, at de holder et speeddating-arrangement før elevernes faste erhvervspraktik. Det sker med 40-50 af virksomhederne i lokalområdet.

En lærer fra en anden skole fortæller:

"Når praktikkoordinatoren sidder med lærere og elever, har hun et klart indblik i virksomhederne, som lærerne ikke har, og kan hjælpe med at vurdere, hvilken virksomhed der egentlig egner sig til den pågældende elevs behov. Desuden samarbejder de seks praktikkoordinatorer, der er i [navn på kommune], og på den måde har praktikkoordinatorerne et meget bredt netværk, der dækker hele lokalområdet".

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
504 andre er allerede tilmeldt