Forskning Onlineundervisning
0   25

Elever i undersøgelse: Lærerne er blevet meget bedre til online-undervisning

En ny undersøgelse viser, at eleverne mener, at deres lærere har klaret anden omgang af conoranedlukningen meget bedre end første. De har mere kontakt til lærerne og får mere varierede opgaver.

Efter nedlukningen af landets skoler i foråret 2020 erklærede 59,6 procent af 5. til 9. klasses eleverne i Aarhus kommune sig helt eller delvis enige i, at deres lærere lavede en plan for hver enkelt dag. I 2021 var tallet steget til 72,9 procent. 37,6 procent af de adspurgte elever erklærede i 2020 sig helt eller delvis enige i, at de havde kontakt til mindst en af deres lærere hver dag. I 2021 var tallet mere end fordoblet til 77,7 procent.

Det viser en undersøgelse lavet af forskerne Lars Qvortrup, Jacob Højgaard Christensen og Karen Wistoft  fra Danmarks institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) v Aarhus Universitet.

De har sammenlignet konsekvenserne af første nedlukning med konsekvenserne af anden nedlukning for de ældste skoleelever i Aarhus kommune, og tallene viser, at eleverne oplever, at lærerne både er blevet bedre til at sikre, at der gennemføres online-undervisning, og at online-undervisningen er blevet mere varieret.

Således erklærede 66,2 procent af eleverne sig helt eller delvis enige i, at læreren præsenterer opgaver eller emner via computeren i 2020. I 2021 var tallet steget til 96,6 procent. I 2020 svarede 35,5 procent af eleverne at de var helt eller delvis enige i, at de arbejdede gruppevis med spørgsmål eller opgaver på computeren. I 2021 var tallet steget til 85,7 procent.

Artiklen fortsætter under banneret

Og så er lærerne blevet bedre til at give eleverne opgaver, som kræver at eleverne forlader computerskærmen. I 2020 erklærede 34,3 % af eleverne sig helt eller delvis enige i, at de får den type opgaver. I 2021 var tallet steget til 58,9 procent.

Alt er ikke idyl

Om undersøgelsen

Grundlaget for rapporten er, at der i foråret 2020 blev gennemført en undersøgelse af skolenedlukninger i seks danske kommuner, herunder Aarhus Kommune i marts og april 2020. I begyndelsen af 2021 indgik en forskergruppe på NCS, Aarhus Universitet en aftale med Aarhus Kommune om at gennemføre en tilsvarende undersøgelse i februar-marts 2021. Omkring 1500 elever har svaret, hvilket giver en svarprocent omkring 50.

I foråret 2020 blev nedlukningen for elever og forældre i 3. til 9. klasse undersøgt. I undersøgelsesperioden 2021 var skolen kun lukket for elever i 5. til 9 klasse. Data for elever i 3. og 4. klasse er derfor ikke inddraget i sammenligningen.

Forskergruppen siger at tal fra andre kommuner kan være anderledes, men vurderer, at der er grund til at tro, at tallene hvad angår elev- og forældrereaktioner har gyldighed for hele Danmark.

 

Men der er også malurt i bægeret.

For eksempel føler færre elever, at de for det meste ved, hvad lærerne vil have dem til at lave. Procentdelen af elever, der er helt eller delvist enige i, at de ved det, faldt fra 80,2 procent under første nedlukning til 75,3 procent under anden nedlukning. Lige sådan føler færre elever at deres lærerne er opmærksomme på, hvordan de har det. Det tal faldt fra 56,6 procent til 53,1 procent under anden nedlukning. Det er et ganske lille fald, men det skal ses i sammenhæng med, at elevernes generelle trivsel og motivation lider betragteligt mere nu end sidste forår. For eksempel svarede 15,5 procent af de adspurgte elever i 2020, at de følte sig ensomme. I 2021 var det tal stedet til 26 procent.

Ikke samme hjælp fra far og mor

Rapporten viser også, at familierne ikke yder hjælp til undervisning og planlægning i samme omfang som under den første nedlukning. I 2020 erklærede 31,3 procent af de adspurgte elever sig helt eller delvis enige i at deres forældre lavede en plan for hver enkelt dag. I 2021 var dette tal mere end halveret. Tallet for elever, der er helt eller delvis enige i, at det er nemt at få hjælp fra deres forældre, hvis der var opgaver, de ikke forstod, er faldet fra 77,2 procent under første nedlukning til 58,9 procent. Samtidig er forældrene ikke helt så benovede over lærernes indsats, som de var under første nedlukning, udtalte Lars Qvortrup onsdag til Berlingske:

"Nu er de i stedet bekymrede på deres børns vegne. Forældrene kan mærke, at det faglige underskud breder sig hos deres børn".

Han frygter de faglige konsekvenser, nedlukningen vil få.

"Lærerne er rigtig nok blevet bedre til at variere onlineundervisningen, men det er stadig svært for eleverne at følge med".

Den endelige fagfællebedømte rapport om undersøgelsen ventes færdig efter påske.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.042 andre er allerede tilmeldt