Forskning

Eleverne er generelt glade for tysk, men de kunne godt ønske sig nogle emner i timerne, der interesser dem.

Elever i undersøgelse: Tysktimerne mangler emner, der interesserer os

Eleverne vil gerne blive bedre til tysk, men der er brug for flere emner, der relaterer til deres hverdag, og så efterspørger de situationer, hvor de oplever at have brug for sproget, konkluderer en ny stor undersøgelse af tysk-faget.

Publiceret

OM UNDERSØGELSEN

3540 elever i 9.-klasser har svaret på et spørgeskema omtyskundervisningen. Det svarer til ca. syv procent af allegrundskolens 9.-klasseelever. Undersøgelsen består desuden affokusgruppeinterview med tre elever på to grundskoler i hver aflandets fire største byer. Undersøgelsen består desuden afspørgeskemasvar fra 2.881 elever på ungdomsuddannelser, 119studerende på læreruddannelsen og 55, der læser tysk påuniversitet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi vil meget gerne lære tysk. Det er ikke nok kun at kunne engelsk, og vi forventer at få brug for tysk på vores videre uddannelser og senere i forbindelse med fremtidige job.

Sådan lyder det fra 9. klasseelever i en større undersøgelse fra Det Nationale Center for Fremmedsprog. Centret har spurgt elever og studerende på tværs af uddannelsessystemet til deres oplevelse af og motivation for faget og deres egen vurdering af deres tyskkundskaber.

Svarene fra 9.-klasserne viser en stor motivation for at blive bedre til tysk.

"Jeg hæfter mig ved, at det generelt ser meget positivt ud. De fleste elever angiver, at de er glade for deres tysktimer. De er glade for deres undervisning, materialerne og aktiviteterne. Og de er især glade for deres lærer", fortæller lektor i tysk på UCN Anne-Marie Fischer-Rasmussen, som står bag undersøgelsen sammen med lektor i fremmedsprogsdidaktik ved Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet Petra Daryai-Hansen.

Har du styr på de mange genforenings-arrangementer? 

Anne-Marie Fischer-Rasmussen fortæller, at eleverne også peger på en række elementer, de gerne ser mere af i timerne.

"Eleverne i 9. klasse udviser en stor motivation, og de kommer med mange bud på, hvad der kunne være med til at gøre dem dygtigere. De ser gerne, at der arbejdes endnu mere med ordforråd, sproglæringsstrategier, undervisningsdifferentiering, feedback, faglig progression og varieret undervisning. De vil i det hele taget gerne blive bedre på en række parametre", siger hun.

Ønsker ikke flere tysktimer

På grundskoleniveau har 3.540 9.-klasseelever givet deres besyv på kvaliteten af tysktimerne og deres egen vurdering af deres evner. Trods 9.-klassernes lange liste af ønskede fokusområder er flere tysktimer ikke at finde på elevernes ønskeliste.

"Eleverne har i forvejen lange skoledage, så flere timer til faget er ikke ligefrem et ønske fra eleverne", siger Anne-Marie Fischer-Rasmussen.

Forfatter: Skolerne var centrale i sindelagskampen i årtier efter Genforeningen 

Hun fortæller, at rigtig mange elever har en oplevelse af, at det er vigtigt at kunne sproget.

Elever: Hvad skal vi konkret bruge tysk til?

Undersøgelsen peger imidlertid også på en del større udfordringer for faget. For selvom mange svarer, at de ved, at tysk er et vigtigt sprog, så mangler de et konkret billede af, hvordan de selv får brug for det.

"Nogle elever siger eksempelvis, at de tit hører, at Tyskland er vigtig i forhold til handel: Men hvad vil det mere specifikt sige? Det mangler de svar på".

Undersøgelse: Se hvordan tysklærerne vurderer eget tysk-niveau 

Og så kunne emnerne i faget godt trænge til at blive mere relevante og relaterbare, svarer eleverne.

"Størstedelen af eleverne svarer, at de ikke arbejder med emner, der interesserer dem. De har brug for emner, der har relation til deres virkelighed og hverdag. Mange elever hører og bruger heller ikke tysk uden for tyskundervisningen".

Vælger ikke tysk af interesse for sproget eller kulturen

Tysk-faget viser sig også at være udfordret af, at flertallet af 9.- klasseeleverne svarer, at de hverken kan bryder sig om sproget eller tysk kultur. Sådan er det ikke videre i uddannelsessystemet. I undersøgelsen svarer flertallet af eleverne og studerende på ungdomsuddannelserne, læreruddannelsen og universiteterne, at de godt kan lide det tyske sprog.

"Rigtigt mange af eleverne i 9. klasse svarer så også, at de har tysk, fordi det ikke var muligt at vælge andre sprog. For dem, der har valgt sproget, er det typisk ikke venner eller familie, der har haft indflydelse på deres valg. Til gengæld er det helt tydeligt, at de, der kan lide tysk, ofte har haft gode oplevelser på en ferie i fx Tyskland, Østrig eller Schweiz".

Undersøgelse: 6 ud af 10 tysklærere vurderer, at de ikke taler flydende tysk 

Brug for mere autentisk sprogbrug

For at styrke tyskundervisningen peger rigtigt mange af eleverne på, at de gerne vil sættes i situationer, hvor de oplever at have brug for at kunne kommunikere på tysk.

"De efterlyser autentiske sprogbrugssituationer. Oplevelsen af at kunne kommunikere. Oplevelsen af at kulturen faktisk spiller en rolle. Det efterlyser de rigtigt meget, og det er noget, der motiverer dem. Så det vil være et helt oplagt indsatsområde. Det kan være gæstelærere, lejrtur, noget online eller noget helt fjerde. Anvendelsesperspektivet er helt klart vigtigt".

Læs mere

Undersøgelsen (kort version)

Undersøgelsen (lang version)