”En kortere skoledag er bestemt ikke et udtryk for, at kvaliteten bliver dårligere – tvært imod", siger Gordon Ørskov Madsen, som anbefaler skolerne at konvertere understøttende undervisning til to-lærerordninger.

DLF appellerer til politikerne om ekstra lærerkræfter til en forsvarlig genåbning

Formand for DLF Gordon Ørskov Madsen glæder sig over, at der er stort fokus på læreres og elevers arbejdsmiljø, når skolerne åbner på mandag. Han opfordrer til, at regeringen finder ekstra penge til at ansætte flere lærere.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der skal skabes tryghed på hver enkelt skole, når dørene åbnes for de yngste elever i 0.-4. klasse på mandag. Sådan lyder meldingen fra Danmarks Lærerforening efter mandagens pressemøde.  "Det er afgørende, at de fysiske rammer gør det muligt at gennemføre undervisningen på en sundhedsmæssigt forsvarlig måde - både for børn og voksne", lyder det fra formand for DLF Gordon Ørskov Madsen. Det er altså sundhedsmyndighedernes vurdering, at det kan ske forsvarligt allerede på mandag:

"Vi vil gøre alt, hvad vi kan fra DLF's side for at skabe så meget tryghed som muligt Men beslutningen om at åbne nu er regeringens. Så må vi stole på, at man gør det forsvarligt, og vi må presse på for at det sker under de bedste mulige rammer".

Han sætter pris på, at undervisningsministeren på pressemødet mandag understregede, at bekendtgørelsen om nødundervisning gælder frem til sommerferien. Han er sikker på, at skolerne kan gøre brug af forårets erfaringer med genåbning af skolerne, når det gælder, eksempelvis undervisning i mindre hold, færre undervisningstimer og et stort fokus på rengøring og smitteopsporing.

 Pressemøde kl. 18: Skolerne genåbner for de yngste med nødundervisning 

Send flere penge til flere lærere

Han appellerer til, at man fra Christiansborg kigger på muligheden for at tilføre ekstra resurser til at ansætte flere lærerkræfter til at løfte opgaven de kommende måneder.

"Der er brug for en særlig og tættere indsats i forhold til at få undervisningen godt i gang og få etableret undervisningsfællesskabet igen. Der er elever, der har brug for ekstra opmærksomhed, og eleverne har brug for ekstra intensiv undervisning i den kommende tid. Nogle har talt om efterslæb, men det er meget forskelligt fra elev til elev, men på alle skoler er der brug for ekstra intensiv undervisning. Det kræver flere lærere, så man kan være to lærere i klassen og man kan dele i mindre hold".

Han anerkender, at det kan være svært at finde de ekstra læreruddannede kræfter.

"Det bliver ikke nemt - men vi må gøre, hvad vi kan. Der er nogle ledige lærere, og der er måske også nogle, der kan lokkes til at give et nap med. Nogle som måske har forladt faget og som er i en branche, der er lukket ned. Vi skal gøre forsøget og se, hvor meget lærerarbejdskraft, man kan stampe op ad jorden". Nu skal lærerne testes

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil understregede på dagens pressemøde, at lærere, der møder på skolerne skal testes. Det budskab glæder Gordon Ørskov. 

"Det en rigtig god ide. Det medvirker til at skabe mere sikkerhed og tryghed, at man jævnligt bliver testet. På den måde sikrer vi, at hvis der sker smitte på en skole, så får vi stoppet smittekæderne hurtigst muligt. Nogle lærere er bekymret for selv at blive smittet og for at tage smitten med hjem", siger han.

Han mener, det er en god mulighed, at lærerne kan blive testet, mens de er på arbejde. 

"Testning er det redskab, vi har. Langt de fleste bliver testet med jævne mellemrum. På den her måde kan man blive testet, når man er på arbejde. Men det skal være et tilbud, så den enkelte selv kan afgøre, om man vil lade sig teste på andre måder end eksempelvis hurtigtest".

Genåbning mandag: Lærerne skal coronatestes regelmæssigt 

DLF ønsker kortere, intensive skoledage i nødundervisning

Han fortæller, at DLF opfordrer skolerne til at bruge muligheden for konvertere de timer som bruges til understøttende undervisning til tolærer-ordninger. Det vil betyde, at der er færre undervisningstimer, men at lærerne kan intensivere undervisningen i mindre hold. Og det hænger rigtig godt sammen med nødundervisning, mener Gordon Ørskov Madsen. 

"En kortere skoledag er bestemt ikke et udtryk for, at kvaliteten bliver dårligere - tvært imod. Ved at frigive lærerresurscer kan vi i langt højere grad tilgodese elevernes meget forskellige faglige- og trivselsmæssige behov", lyder det fra Gordon Ørskov Madsen.

"Eleverne har brug for intensive undervisningsforløb og en nærhed, hvor vi gør alt, hvad vi kan for at få alle elever med. Det kræver noget for elever, der ikke har trives godt med den virtuelle undervisning. Derfor er det bedre med intensive forløb med flere lærere frem for mange timer".

 

Læs mere

Pjece: Genåbning af skolernes 0.-4. klasse