Debat
0   5

Fremtidens læreruddannelse skal være mere hands-on

Der skal mere og bedre praktik og praksissamarbejde med folkeskolen ind i læreruddannelsen.

Uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen har nu for alvor sat gang i et udviklingsarbejde om at gøre en god læreruddannelse bedre. Der er en række udfordringer, der skal tages hånd om, for at fremtidens læreruddannelsen kan tiltrække og uddanne flere dygtige og engagerede studerende til fremtidens folkeskole. 

Samtidigt er der særligt behov for nytænkning og udvikling af konkrete løsningsmodeller i forhold til at skabe en bedre og tættere sammenhæng mellem læreruddannelsen og folkeskolens praksis. Der er behov for mere "hands-on" i læreruddannelsen, hvor de lærerstuderende klædes bedre på med praktiske færdigheder og kompetencer til samarbejdet med elever, forældre og kolleger. Til at træde ud i virkeligheden i folkeskolen. Og det er både læreruddannelsens og kommunernes ansvar.

Der skal mere og bedre praktik og praksissamarbejde med folkeskolen ind i læreruddannelsen. Længerevarende praktikforløb og praksissamarbejder, der er tæt integreret med undervisningen, spiller en helt central rolle i forhold til at forberede de studerende på lærergerningen, styrke deres professionelle autoritet og praksiskompetencer samt sikre gode overgange til lærerlivet efter endt uddannelse.

Det kræver efteruddannelse af praktiklærerne i skolen, da forudsætningen for kvaliteten i praktikken er kompetent vejledning og feedback. Det kræver efteruddannelse af underviserne på læreruddannelsen, så de bliver endnu bedre i stand til at inddrage praksis og samarbejde med lærerne i folkeskolen om uddannelsesopgaven. Desuden kræver det, at der skabes nogle gode rammer for tætte og gensidigt forpligtende partnerskabsaftaler imellem læreruddannelsen, kommunerne og folkeskolerne.

Artiklen fortsætter under banneret

Og endeligt kræver det en generel ressourcetilførsel til en læreruddannelse, der gennem en årrække er blevet udsultet af omprioriteringsbidraget. Der er behov for, at Christiansborg investerer i en bedre læreruddannelse, hvor de studerende får flere undervisningstimer, mere vejledning og hyppigere feedback og hvor der er mere tid til dialog og samarbejde mellem lærere i folkeskolen og undervisere på læreruddannelsen.

Jeg håber på et godt og konstruktivt udviklingsarbejde involverende alle de centrale interessenter på området: Professionshøjskolernes Læreruddannelse, Kommunernes Landsforening, Danmarks Lærerforening og, ikke mindst, Lærerstuderendes Landskreds – på vegne af en bedre læreruddannelse og elevernes læring, trivsel og dannelse.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
397 andre er allerede tilmeldt

Netværket Praktiklærere er for alle, der tager sig af de lærerstuderendes praktik på folkeskolerne, og andre med interesse for området. I samarbejde med Praktiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
204 andre er allerede tilmeldt