Engelsk skiller sig ud med lille fremgang i de nationale test

Mens politikerne nok en gang skuffet måtte se, at især andelen af gode læsere er faldet år for år i de nationale test, står engelsk for den positive historie. Her er der faktisk en mindre fremgang.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er i kølvandet på årets resultater i de nationale test i læsning og matematik, at undervisningsministeren i sidste uge kom med sin bemærkelsesværdige kommentar om, at der er brug for ændringer af folkeskolen i elefantstørrelsen.

For andelen af gode læsere er faldet stødt siden 2015, og der er ingen stadig ingen fremgang at finde i matematik, og det er ministeren på ingen måde tilfreds med. 

Hvad der ikke har været fokus på er resultaterne i engelsk. Her er der ellers en smule positivt at finde. Eleverne bliver både testet i engelsk i 4. og 7. klasse, og på begge klassetrin er der en signifikant fremgang.

Nationale test: Nedgangen i elevernes resultater fortsætter 

Og det gælder faktisk både for de elever, der i år blev tilfældigt udvalgt til at udgøre et repræsentativt udsnit af folkeskolens elever og dem, som er har taget testene, fordi de går på en af de 20 procent af skolerne, der har præsteret dårligst i dansk og matematik. 

Resultaterne fra det repræsentative udsnit af elever

 

Resultaterne fra elever på de 20 procent dårligst præsterende skoler i dansk og matematik

 

Kigger man på elevernes afgangskarakterer, udmærker engelsk sig også. Mundtlig engelsk stod i år for det højeste karaktergennemsnit blandt alle skolens fagdiscipliner med et snit på 7,7, og skriftlig engelsk stod med et snit på 7,5 for det tredje højeste. 

Sådan faldt ministerordene om skoleændringer i "elefantstørrelsen"