Videncenter for Handicap vil både modernisere sin database med forslag til tilpassede aktiviteter og gøre den mere kendt blandt lærere.

Treårigt projekt skal gøre det let at skabe bevægelse for funktionsnedsatte elever

En database med 150 forslag til, hvordan lærere kan tilpasse bevægelsesaktiviteter, så elever med en funktionsnedsættelse kan deltage, er nærmest hemmelig. Desuden trænger den til at blive opdateret. Et treårigt projekt skal rette op på begge dele.

Publiceret

Tre tilpassede aktiviteter

Kænguruhop

Øvelsen udføres bedst op ad bakke med cirka 30 meter til målet.Første elev hopper fra et startpunkt med samlede ben, så langt hankan. Derefter hopper næste deltager fra foregående elevslandingssted, og sådan skiftes man, til målet er nået.

Tilpasning: Kørestolsbrugeren tager et manuelttag i hjulene pr. hop. Banen er på lige underlag.

Billedlotteri og kegler

Keglerne placeres rundt i salen. Én billedlotteribrik placeresunder hver kegle. Eleverne får hver en plade og går på opdagelseefter sine brikker under alle keglerne. Den deltager, som førstfinder alle sine brikker, vinder.

Tilpasning: Aktiviteten kan laves parvis, hvisnogle deltagere har svært ved at genkende figurer. Synshandicappedekan deltage, hvis man bruger billedlotteri med punktskrift ellerrelief-billeder.

Rødt lys - stop

En elev står med ryggen til de andre, tæller til ti, vender sigog råber: "Rødt lys - stop!"

Mens eleven tæller, løber de andre fra en startlinje cirka 20meter borte, frem mod hende. Når hun råber "stop", skal alle'fryse', hvor de står. Ser tælleren nogen bevæge sig, når hunvender sig, skal de til startlinjen og begynde forfra. Når en elevkan røre ved tælleren, bliver denne deltager tæller, og legenbegynder forfra.

Tilpasning: Hvis deltagerne har megetforskelligt bevægelsestempo, kan man give de hurtige ekstra'handicap' som at skulle gå baglæns, hoppe på et ben, startelængere tilbage.

FOND VIL HAVE FLERE TIL ATBEVÆGE SIG

Videnscenter om handicap har fået knap tre millioner kroner afNovo Nordisk Fonden til sit projekt om at gøre det let for lærereog pædagoger at tilpasse bevægelsesaktiviteter til inkluderedeelever med funktionsnedsættelser.

I alt har fonden uddelt 59 millioner kroner til 14 initiativer,som skal inspirere børn og unge fra 10 til 15 år til at være merefysisk aktive. Flere af projekterne er skolerelaterede:

  • Kreaktive Unge (Dansk Skoleidræt):Projektet udvikler et undervisningskoncept sammen medudskolingselever, lærere og interessenter, så eleverne gennemmedinddragelse motiveres og engageres til at blive mere fysiskaktive i skoletiden.
  • Moving Youth - Movement Culture (GerlevIdrætshøjskole og Center for Leg & Bevægelse): Udvikling af enoverførbar metode til samskabelse og forankring af nye, attraktiveog sunde bevægelsesformer på tværs af skole og fritid på to skoleri et yderområde med socioøkonomiske og sundhedsmæssigeudfordringer.
  • Projekt Aktive Hverdagssteder ilanddistrikterne(Aalborg Kommune): Tilbuddene etableressom et partnerskab mellem skoleforvaltningen, sundheds- ogkulturforvaltningen og lokale aktører, der skal være med til atforankre hverdagsstederne som levende lokalfællesskaber med detformål at udvikle nye metoder til at inddrage idrætsuvante børn iudvikling af nye aktiviteter samt at lave et setup, som kaninspirere til at udvikle lignende tilbud andre steder ilandet.
  • Let's Go! (Fredericia Kommune): Projektetomfatter to indsatser: Festival, hvor idrætsforeninger kanpræsentere elever på 5. og 6. årgang for idrætsgrene, og et pas,som giver gratis adgang til tre forløb hen over et år, hvor denunge sammen med skolekammerater kan blande idrætsaktiviteter iforeningsregi.
  • Screen Free Time with Friends (SyddanskUniversitet): Formålet er dels at udvikle en skolebaseretintervention, som giver forældre og børn værktøjer til at begrænseskærmbrug og fremme legeaftaler med venner, dels at undersøgeeffekten på børnenes fysiske aktivitet i fritiden.
  • Moveout (Københavns Universitet):Projektet undersøger virkningen på 4. til 9. klasses eleversfysiske aktivitet, når undervisningen flyttes væk fra klasselokaletog ud i naturen, herunder hvilke pædagogiske elementer i udeskoleder især sikrer fysisk aktivitet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Inkluderede elever med psykiske, kognitive, sensoriske eller fysiske funktionsnedsættelser må ofte kigge på, når resten af klassen har bevægelsesaktiviteter.

Det betyder, at de senere i livet er i risiko for at udvikle svær overvægt, erhverve livsstilssygdomme og opleve ensomhed, psykisk sårbarhed og mistrivsel. Derfor sætter Videnscenter om handicap nu gang i projektet 'Bevægelse for alle - Tilpasset fysisk aktivitet for 10-15-årige'.

Projektet skal give lærere og pædagoger viden og redskaber til at inkludere børn og unge med særlige behov i idræt og bevægelse, så de kan imødekomme behovet for bevægelsesglæde og fysisk aktivitet hos alle børn.

Små grafiske film skal hjælpe lærere med at tilpasse aktiviteter

Projektet har først og fremmest inkluderede elever i fokus og består af to dele.

Først vil videnscentret forbedre og udvide sin eksisterende database, som i dag indeholder 150 forslag til tilpasninger. Målet er, at databasen i højere grad imødekommer lærere og pædagogers behov for lettilgængelige aktiviteter, som passer til de faglige krav i skolen.

Ny hjemmeside hjælper idrætslærere med at inkludere børn med handicap

"Når vi er ude at fortælle om inklusion og bevægelse for elever med funktionsnedsættelser, spørger lærere og pædagoger altid: 'Jamen, hvordan gør vi?' Det er virkelig noget her, vi skal løfte bredere ud, så det bliver let for lærere til elever med for eksempel opmærksomhedsforstyrrelser, nedsat syn eller et bevægelseshandicap at tilpasse aktiviteten, så eleven kan deltage", siger centerleder Dorte Nørregaard.

Lige nu er databasen fyldt med ord, men med moderniseringen skal der lægges små grafiske film ind, som illustrerer aktiviteter og muligheder for tilpasning.

"Vi vil gøre det let for lærere at skabe bevægelse for børn med særlige behov, men det vil også være godt for andre end lige den inkluderede elev, at en aktivitet bliver tilpasset. Det er som med Nest-klasserne i Aarhus, hvor de almene elever også nyder godt af, at pædagogikken er tilpasset klassens elever med autisme", siger Dorte Nørregaard.

Lokale kurser skal udbrede kendskabet til tilpassede aktiviteter

Lærere, som interesserer sig for bevægelse for elever med funktionsnedsættelser, kender videnscentrets database, vurderer Dorte Nørregaard. Andre lærere gør ikke.

Nye initiativer skal inkludere handicappede elever i idræt og til Skole-OL

Det skal der rettes op på. Derfor skal der i projektets anden fase udvikles en metode og en kursusmodel til at give lærere og pædagoger viden og kompetencer inden for bevægelse og styrke deres brug af redskaberne i databasen.

På den måde vil videnscentret koble de praktiske eksempler på aktiviteter med indsigt i specialpædagogik, didaktik og organisering.

Bog om inklusion af handicappede elever i idræt kan nu downloades gratis

"Vi har forsøgt med kurser i flere år, men mange lærere får ikke lov til at deltage i et undervisningsforløb uden for skolen. I stedet vil vi prøve at komme lærerne i møde med kurser på den enkelte skole", siger Dorte Nørregaard.

25 skoler skal være med til at afprøve kursusmodellen

Videnscentret vil afprøve modellen på 25 skoler. Hver skole får besøg tre gange. To gange med vægt på den teoretiske del og en gang med fokus på aktiviteterne i praksis.

Mellem hvert besøg skal lærere og pædagoger afprøve tilpassede bevægelsesaktiviteter, så de får erfaring med dem. Undervejs yder videnscentret supervision og konsulentstøtte.

"Vi begynder projektet med at forbedre og udvide databasen med aktiviteter, og om et års tid kobler vi 25 skoler på. Det skal være en god blanding af skoler, så vi kommer bredt ud geografisk og både får helt almindelige skoler og skoler med specialklasserækker med", siger Dorte Nørregaard.

Videnscenter opfordrer lærere til at søge råd om inklusion i idræt og bevægelse

Aktivitetsdatabasen og kursusmodellen skal efterfølgende udbredes til hele landet, og kurserne skal kunne anvendes af andre kursusudbydere i idræt og bevægelse på skoleområdet.

Du finder videnscentrets database med 150 tilpassede aktiviteter via linket længere nede på siden:

Læs mere

Powered by Labrador CMS