Det er en kommentar fra Religionslærerforeningens formand i en P1-debat, der har fået Mai Mercado til at kalde ministeren i samråd.

Undervisningsministeren skal i samråd om Muhammed-tegninger i undervisningen

Hvorfor ligger der ikke undervisningsforløb om Muhammed-krisen i 2005 på Børne- og Undervisningsministeriets portal emu.dk? Det vil seks partier på tværs af folketingssalen have undervisningsministerens svar på ved i et samråd.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Debatten om, hvordan Jyllands-Postens godt 15 år gamle karikaturtegninger af profeten Muhammed skal bruges i undervisningen, er blusset op efter mordet på den franske lærer Samuel Paty. Han havde vist sine elever satiretegninger af profeten fra det franske satiremagasin Charlie Hebdo som led i et forløb om ytringsfrihed.

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har hidtil holdt sig ude af debatten og afviste senest at kommentere på en artikel i dagspressen om, at der på Undervisningsministeriets officielle portal for undervisningsforløb, emu.dk, ikke findes et om Muhammed-tegningerne.

Men nu har seks partier kaldt ministeren i samråd og bedt hende redegøre for sin holdning til den generelle brug af Muhammed-tegningerne i undervisningen i folkeskolen, og om hun vil tage initiativ til at få udarbejdet et forløb om den danske Muhammed-krise til emu.dk.

Efter tragedien i Frankrig: Frygt skal ikke styre undervisningen

Det er De Konservatives Mai Mercado, der har indkaldt samrådet på vegne af de seks partier Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og regeringens støtteparti SF.

"Vi er forbløffede over, at der ikke på emu.dk findes et eneste undervisningsforløb om Muhammed-krisen - herunder de tegninger, der affødte den", siger Mai Mercado til folkeskolen.dk.

"Hvis vi gerne vil have, at krisen som en skelsættende begivenhed kan være genstand for undervisning, så skal der selvfølgelig ligge forløb om den fra ministeriet".

Hvorfor er det ikke nok, at man kan finde de forløb andre steder?

"Det er faktisk formanden for Religionslærerforeningen, der har gjort mig opmærksom på, at der ikke ligger forløb på emu.dk. Han mener, det er uholdbart at man fra politisk side gerne ser undervisning om emnet, men ikke går forrest og sørger for, at der er forløb tilgængelige", siger Mai Mercado.

"Det, synes jeg, er en helt fair pointe, og derfor har jeg valgt at stille samrådsspørgsmålet sammen med de borgerlige partier og SF".

Uenighed om tegningerne skal vises

Mens der er enighed blandt partierne om, at man gerne vil høre ministerens holdning, er der ikke konsensus blandt samrådsindkalderne om, hvilken rolle Jyllands-Postens tegninger bør have i undervisningen.

Nye Borgerlige ser gerne, at det bliver fast pensum at vise eleverne tegningerne i undervisningen.

"Vi mener, at man i skolerne både skal undervise i ytringsfrihed generelt, men at man fastholder, at Muhammed-tegningerne er så vigtig en del af det tema, at de selvfølgelig skal være en fast del af pensum", siger partiet ordfører Mette Thiesen, som tilføjer:

Skoleledernes formand: Det er ikke os, der skal tage kampen for ytringsfrihed

"Det er vigtigt, at det er noget alle gør, så den enkelte lærer eller skole, der står for skud, hvis de vælger at gøre det. Det skal være en generel beslutning, at alle gør det".

Mai Mercado mener til gengæld, at det er Muhammed-krisen mere end tegningerne, der bør være fast pensum som en del af historiekanonen.

"Det betyder ikke, at man absolut skal stå og flagre med tegningerne ude i klasseværelserne. Det må man gerne, men det fine ved en kanon er, at den siger, hvad der skal undervises i, men ikke hvordan", siger hun og tilføjer:

"Jeg synes, det vil være naturligt at vise tegningerne som en del af en større, nuanceret diskussion om ytringsfrihed. En almentdannende diskussion, der både handler om, hvilke frihedsrettigheder man har, men også hvordan man selv forvalter dem".

Lærerformand om drab i Paris: Lærerens opgave er at vise mangfoldigheden

"Men jeg kan godt forstå, hvis der er lærere, der er nervøse og ikke har lyst til at vise dem. Og jeg har ikke lyst til at påtvinge dem at gøre det".

For Mette Thiesen (Nye Borgerlige) giver det ikke mening at tage den større diskussion uden også at vise de konkrete tegninger.

"Man kan ligeså lidt undervise i ytringsfrihed uden at vise tegningerne, som man kan undervise i Mozart uden at afspille hans musik. Det giver ikke nogen mening", siger hun.

"Tegningerne er så grundlæggende en del af kampen for ytringsfriheden, som vi står i i disse år, at vi er nødt til at holde fast i, at det er unaturligt ikke at vise dem".

Religionslærerne: Glædeligt at der følges op

Formanden for Religionslærerforeningen John Rydahl bekræfter, at han i en debat på P1 har påpeget over for Mai Mercado, at der ikke ligger forløb om Muhammed-krisen på emu.dk.

Her var meldingen tilsvarende fra Konservative, at krisen bør være obligatorisk undervisnignsstof i folkeskolen, mens Dansk Folkeparti mente, at selve tegningerne bør være det.

"Det er ikke politikernes opgave at detailplanlægge undervisningens indhold. Men jeg erklærede mig principielt enig i, at alt stof skal kunne være undervisningsindhold i et demokratisk samfund", siger John Rydahl.

"Jeg påpegede til gengæld også, at hvis politikerne mente det, de sagde, så kunne de passende komme med et bud på et undervisningsforløb på den portal, der fra ministeriel side er tænkt som inspiration til undervisningen i skolen".

DF: Drab på lærer understreger behovet for skærpet tilsyn i folkeskolen

Har du en holdning til, om tegningerne bør indgå som en del af et sådant forløb om Muhammed-krisen?

"Det er meget svært at lave et forløb om krisen uden at involvere tegningerne. Så kan lærerne vælge, om de også skal vises i klassen. Lærerne er ikke forpligtede til at bruge det, der ligger på emu.dk, men der vil være et signal fra statsmagtens side, hvis der ligger et forløb der".

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har ingen kommentarer til samrådsindkaldelsen.