Børnehaveklasse
0   12

Mere end hver 10. elev dumpede sprogtest i børnehaveklassen

I år var første år med stopprøver for børnehaveklassebørn på 40 skoler i ghettoområder. Corona har betydet en midlertidig lovændring, der betyder, at en dumpet sprogprøve i år ikke har forhindret elever i at fortsætte i 1. klasse.

128 elever dumpede tre sprogprøveforsøg sidste skoleår. Yderligere 7 elever dumpede efter de havde taget det frivillige fjerde forsøg.

Det viser en opgørelse fra Undervisningsministeriet, som folkeskolen.dk har fået indsigt i. I alt blev der testet 1100 elever. Det vil sige, at cirka 12 procent af eleverne dumpede.  

Ministeriet oplyser, at der på grund af tekniske problemer mangler indberetninger af sprogprøver i børnehaveklassen på én af de 40 skoler, som er på ministeriets liste over skoler, hvor det er obligatorisk for eleverne at deltage i sprogtest i børnehaveklassen. Derfor kan tallene blive justeret på et senere tidspunkt.

Året, hvor corona lukkede skoler, var også det første år, hvor eleverne kunne dumpe børnehaveklassen. Men aflyst undervisning og dermed også manglende mulighed for sprogstimulering mellem de tre sprogtest betød, at regeringen indførte midlertidige regler for dette år. Hvor loven siger, at elever, der ikke består, kan blive afskåret fra at rykke op i 1. klasse, har elevens forældre i år haft mulighed for efter samråd med skolens leder at kræve, at barnet rykkede op i 1. klasse.

Artiklen fortsætter under banneret

De fleste dumpede elever fortsætter i 1. klasse

Langt de fleste forældre ønskede, at deres barn fortsatte i 1. klasse, selvom barnet ikke klarede sprogkravene. Kun 44 elever - svarende til 4 procent - er gået 1. klasse om, viser tallene.  

Formand for Børnehaveklasseforeningen Pia Jessen har svært ved at vurdere, om det er mange eller få, der ikke har bestået sprogprøven.

"Det vil tiden vise. Bliver vi bedre til at sprogstimulere i dagtilbud, så vil der ikke være så mange. Men samtidig kan der også komme flere børn fra hjem, der er sprogfattige. Det bliver en udvikling, vi kan følge", siger Pia Jessen.

Tallet er lavere end sidste år, hvor hver fjerde elev dumpede, efter at 44 skoler havde haft en forsøgsperiode med sprogprøver.

Forening: Afskaf risikoen for at dumpe børnehaveklassen

Pia Jessen så helst, at man slet ikke havde mulighed for at dumpe børnehaveklassen på basis af sprogtest.

"Jeg er dyt modstander af test med henblik på at dumpe børn. Vi skal give dem sprogstimulering tidligere. Det håber jeg også med tiden, er det som vil ske. Det er et rigtig fint materiale, der er lavet til sprogtest. Men jeg har noget imod, at man fra politisk side har lavet en testform, hvor det handler om, at børnene skal dumpes. Det er en ensidig fokusering på det sproglige, og man mangler at se hele paletten af, hvad børnene kan. Ofte har netop de her børn andre kompetencer, fordi de har skullet kompensere for det manglende sprog", siger Pia Jessen.

Hun så hellere, at politikerne greb børn med sproglige udfordringer an på en helt anden måde.  

"Der burde ikke være 135 børn, der ikke har bestået en sprogtest. Når man får fokus på, at der er børn, der klarer det dårligt, så må vi sætte resurser af til at give dem den sprogstimulering, der er nødvendig. Børnene rykker i børnehaveklassen, men er det ikke nok, vil nogle komme efter det i løbet af få år. Det kommer helt an på, hvor de er i deres udvikling. Vi har også danske børn, som ikke er sproglig funderet, og dem laver vi jo ikke en sådan vurdering på. Det er grebet forkert an", siger Pia Jessen.  

SPROGPRØVER I børnehaveklassen

Sprogprøverne skal styrke elevernes sproglige forudsætninger for at få et godt udbytte af deres skolegang. Elevernes sproglige kompetencer testes i kombination med en målrettet sprogstimulerende indsats for elever, som ikke bliver vurderet sprogparate. Når eleven er vurderet sprogparat, behøver denne ikke længere at deltage i sprogstimulering og sprogprøver.

• Første obligatoriske sprogprøveforsøg skal gennemføres i forbindelse med undervisningens påbegyndelse.

• Andet obligatoriske sprogprøveforsøg skal gennemføres i februar måned.

• Tredje obligatoriske sprogprøveforsøg skal gennemføres umiddelbart inden skoleårets afslutning.

• Fjerde frivillige sprogprøveforsøg gennemføres, inden 1. klasse begynder (efter tilbud om sommerskole i sommerferien).

Som forberedelse til det fjerde sprogprøveforsøg skal elevens forældre tilbydes, at eleven mod betaling kan deltage i frivillig undervisning i sommerferien. Hvis eleven ikke vurderes at være sprogparat efter tredje obligatoriske eller fjerde frivillige sprogprøveforsøg, kan eleven som udgangspunkt ikke rykke op i 1. klasse. En elev kan dog kun gå børnehaveklassen om én gang.

Kilde: uvm.dk

 

Ingen sommerskole på Tingbjerg Skole

På Tingbjerg Skole i Københavns nordvestkvarter har otte elever ikke bestået sprogprøverne i børnehaveklassen. For de seks børns vedkommende har forældrene valgt, at de skal begynde i 1. klasse efter sommerferien.

"Der var en større andel af elever i 0. klasse, der ikke bestod første og anden sprogprøve. Vi besluttede at oprette nødundervisning under corona-nedlukningen, hvor 12 elever fra børnehaveklasserne deltog. De fik et boost på tre timer om dagen i små hold. Det handlede om, at de skulle tale så meget som muligt og have fokus på forskellige emner - det kunne være udvidet ordforråd eller ekstra læsning", har afdelingsleder for indskolingen Anne Mette Færgeman tidligere fortalt til folkeskolen.dk

"Egentlig skulle vi jo have tilbudt sommerskole til de elever, der ikke havde bestået sprogprøverne, men på grund af corona blev prøver og andet aflyst. Så for de seks elevers vedkommende er det udelukkende forældrene, der har truffet beslutning om, at de skulle i 1. klasse efter sommerferien".

Kun fire elever, som ikke havde bestået de første tre sprogprøveforsøg, deltog på landsplan i år i en frivillig og forældrebetalt sommerskole.

Det er ikke kun børn i ghettoområdernes børnehaveklasser, som skal op til stopprøver i dansk. Også 1.-9. klasses elever, der undervises i dansk som andetsprog på skolerne på Undervisningsministeriets liste, skal op til sprogprøver og risikerer at måtte gå et klassetrin om, hvis de dumper.

Sidste år blev 23 elever vurderet ikke sprogparate efter fire forsøg på klassetrinnene 1.-9. klasse.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Det faglige netværk Børnehaveklassen er for alle, der arbejder i eller interesserer sig for børnehaveklasser. I samarbejde med Børnehaveklasseforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
611 andre er allerede tilmeldt

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
733 andre er allerede tilmeldt