Corona
22   12

DLF håber på politiske forsøg i kølvandet på corona

Til august skal skolerne igen leve op til de almindelige lovkrav. Det betyder et gensyn med de lange skoledage og alle skolens fag. Lærerforeningen håber på en videreførelse af undervisningskulturen fra nødundervisningen og politiske forsøg fra ministeren.

Det er gladere elever og lærere, der i disse dage tager på sommerferie efter tre måneder med en undervisning, der undervejs har været meget langt fra normalen.

Reglerne efter sommerferien

Skolerne skal følge de almindelige bestemmelser i folkeskoleloven efter sommerferien. Der kan dog være helt særlige tilfælde - fx ved konstaterede smittetilfælde på skolen -, hvor en skole ikke kan gennemføre undervisningen efter de almindelige regler. Sker det, gælder reglerne for nødundervisning. Skolen er forpligtiget til at offentliggøre årsagen på sin hjemmeside samt indsende begrundelsen til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), hvis skolen vurderer ikke at kunne leve op til de almindelige lovkrav. 

Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet

Siden den gradvise genåbning af skolerne har Danmarks Lærerforening flere gange peget på de kortere skoledage som en væsentlig del af årsagen til de større smil. Og derfor håber man, at de kortere dage også kan blive en realitet på den anden side af ferien.

Artiklen fortsætter under banneret

"Vi glæder os virkelig over ministerens positive meldinger om en kortere skoledag. Vi synes helt klart, at man kan bruge lærerresurserne smartere på kortere dage, fordi det giver mulighed for flere lærere i undervisningen på samme tid", siger formand for Danmarks Lærerforenings undervisningsudvalg Regitze Flannov.

Håber kommuner og minister vil strække sig langt

Under nødundervisningen har det været op til den enkelte skole at bestemme, hvilke fag der er blevet undervist i, og hvor mange timer eleverne har skullet have på deres skemaer. Men efter sommerferien bliver de almindelige lovkrav til fag og skoledagens længde genindført.

Regitze Flannov håber imidlertid på, at mange vil forsøge at strække sig for at kunne give en skoledag, der viderefører de bedste erfaringer fra nødundervisningen. Og det kan på den korte bane blandt andet ske via forsøg og dispensationer, lyder det fra Regitze Flannov.

SUNDHEDSFAGLIGE ANBEFALINGER EFTER SOMMERFERIEN

Der vil ikke længere være et afstandskrav mellem elever "fra samme gruppe" efter sommerferien. Der vil dog stadig være en anbefaling om, at børn og voksne "fortsat har et begrænset antal kontakter og så vidt muligt holder min. 1 meters afstand til andre".

Dette indebærer også, at al aktivitet på skolen som udgangspunkt fortsat skal ske i en fast gruppe. Ved valgfag kan klasser godt blandes, hvis der er ekstra opmærksomhed på god håndhygiejne.

Skolerne skal desuden planlægge undervisningen, "så de enkelte elever ikke undervises af flere lærere eller pædagoger, end det er nødvendigt for, at eleverne kan modtage undervisning efter de almindelige bestemmelser i lovgivningen".

Lærerne skal fortsat forsøge at holde én meters afstand til hinanden og elever - og ved tavleundervisning skal der også fortsat være mindst to meter til første række af elever.

Pauser og frikvarterer bør ligeledes stadig så vidt muligt holdes klassevist og forskudt.

Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet


"Jeg tror, at rigtigt mange skoler vil forsøge at bibeholde kulturændringen, vi har set med mere fokus på klassefælleskabet med de gode, tætte relationer og mindre grupper. Her håber jeg, at skoler og kommuner vil strække sig så langt som muligt få at kunne indrette en bedre skoledag, selvom det kræver noget økonomi. Og så håber jeg, at man på den længere bane politisk vil kigge på det lovgivningsmæssige, og her oplever jeg stor velvillighed fra ministeren. På den kortere bane kunne man starte med forsøg og diverse dispensationer", siger hun.

Regitze Flannov håber også, at flere skoler vil vælge at konvertere mere af den understøttende undervisning for kortere dage og flere timer med to lærere.

Eventuelt efterslæb skal nok indhentes

I en undersøgelse foretaget af A&B Analyse for Fagbladet Folkeskolen blandt 455 lærere svarede størstedelen af lærerne, at deres klasser overordnet set har holdt deres faglige niveau under nødundervisningen.

Til gengæld oplevede tæt på to ud af tre af lærerne i undersøgelsen at have enkelte elever i sine klasser, som fagligt er sakket fagligt bagefter, siden skolerne og resten af samfundet blev tvunget til at lukke ned i midten af marts.

Ifølge Regitze Flannov er meldingen fra lærerne dog positiv. Eleverne skal nok skal få indhentet det tabte med den nødvenlige fokus på dem, der har brug ekstra opmærksomhed.

"Lærerne siger, at det faglige kan indhentes, og det var rigtigt vigtigt, at eleverne nåede at komme tilbage inden ferien. Og det tror jeg kommer til at ske igennem en god undervisning med fokus på det gode klassefællesskab".

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ