Specialskole har flyttet undervisning ud i skoven

Bøllemosen nord for København har været klasselokale for otte elever med lærere og pædagog i tre uger som nødundervisning på grund af pladsproblemer. Skoven giver mere frihed og ingen smittefare, men der er også udfordringer for elever i autismespektret.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

111 løbebiller fangede eleverne forleden i frikvarteret. Klassens tid er struktureret - også pausetiden i skoven er med struktur og lærere. Eleverne er vant til at være i udeskole en dag om ugen, men da specialskolen skulle starte alle klasser samtidig efter corona-nedlukningen, kunne de se, at det ville give pladsproblemer.

Blog: Ideer til udeskole i håndværk og design

Lærer Sanne Schou spurgte forældrene, om de i turnusordning kunne og ville køre eleverne til Bøllemosen i stedet for til Sorgenfriskolen i Lyngby-Taarbæk Kommune hver dag. Det både kunne og ville forældrene - og ellers ville det ikke have været muligt. I stedet for at køre tre kilometer til skole, kører de måske ni kilometer til skoven nu. Så hver morgen klokken 8.30 ankommer eleverne i skoven, og de bliver hentet af forældrene ved 13-tiden. Den dag, det regnede hele dagen, manglede kun en elev.

"Vi har lavet en stram pakkeliste til hvert barns rygsæk. De har termokande med varmt vand og stor plasticskål til håndvask, iPad, penalhus, mad og drikke. Vi sørger for håndvask to gange dagligt i den store plastskål og desuden har vi sprit med. Vi har bedt forældrene om at eleverne har deres eget af alting", fortæller Sanne Schou.

Udeskole giver eleverne hukommelseskroge

Eleverne går i 5. klasse og er i autismespektrum med normal begavelse. Deres forældre arbejder alle hjemme i øjeblikket og kan derfor godt bringe og hente eleverne.

Sanne Schou købte en stor kinabog til hver elev til notater og skriveunderlag. Desuden arbejder de meget på deres iPad. Dagen starter med læsning i 15 minutter.

Skolede i at være i skoven

"I begyndelsen var det rigtig hårdt for eleverne, fordi det var uvante rammer, men det er en del af læringen, og når man gør det flere gange, så hjælper det. De synes også, at det er bedre end at være på lidt plads i skolen og med håndvask seks gange dagligt. Det regime er også hårdt. Og efterhånden er de meget skolede i at være i skoven - også selv om flere har side-diagnoser så som fx OCD", siger Sanne Schou.

"Til gengæld rykker det noget, når de så oplever, at Bøllemosen er så interessant et sted, at der er biologer fra universitetet derude. Sidste år var de også helt oppe at køre over at se hundredevis af soldug i blomst. Sådan en kødædende plante i Danmark, dén kan noget! Der er ikke så længe til, at den blomstrer igen".

Hun er lærer i dansk, natur/teknologi, håndværk & design. Hendes kollega underviser i matematik. De er altid to med klassen - to lærere eller en lærer og en pædagog.

Deres faste udgangspunkt er en bålplads med bålhus. En enkelt dag oplevede de at der var optaget, da de kom, men så er der heldigvis et par bålpladser mere i området. Der er natur-træningsbane, så idræt foregår også i skoven.

Jordbunds-analyser og træhøjder

Eleverne arbejder ud fra den planlagte årsplan. Det er bare tænkt ind i skovens ramme og hvis det er koldt, så sørger de for mere bevægelse som fx en foto-safari.

"Vi har arbejdet med Raunkjærs cirkelanalyse, jordbundsanalyser med ph-målinger. Vi har opmålt områder i skoven, talt træer, målt højder og udregnet træets værdi med matematikfaglige begreber - kvadratmeter, kubikmeter og rummeter. Vi har samlet planter, bestemt træer, lavet bladtryk og plantefarve på silke ved kogning over bål. Vi har skåret læder og syr knivskeder til vores egne knive - i rammen af håndværk & design", fortæller Sanne Schou.

Andre emner er at kigge på dyrespor og lege dåseskjul i frikvarteret.

"Det er sjovt og det fungerer. Men man skal ville det".