Dekan Jakob Harder forstår de studerendes frustration, men forklarer, at praktikken ikke kan flyttes, uden at mange lærerstuderende vil blive forsinkede i deres uddannelse.

Nedlukning: Lærerstuderende kan ikke komme i praktik i deres egne fag

Et par hundrede lærerstuderende i København skulle dette forår i praktik i de ældste klasser. Men nu er de i stedet sendt i praktik i indskolingen. Det betyder, at man uddanner lærere, der aldrig har prøvet at undervise i fx biologi eller samfundsfag, påpeger Lærerstuderendes Landskreds.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg kan ikke forsvare hverken over for mig selv, mine kommende kollegaer eller mine kommende elever, at jeg bliver den dygtige samfundsfagslærer, som de fortjener, hvis jeg ingen erfaring har i faget, før jeg bliver færdiguddannet", siger lærerstuderende Celine Amalie Vinther.

Hun har samfundsfag som et af sine undervisningsfag og skulle have været i en praktik, hvor hun kunne have arbejdet med dette fag her i foråret.  I stedet underviser hun nu en 3.-klasse i matematik.

"Jeg synes det er en kæmpe udfordring, at jeg som kommende lærer ikke har undervist elever i det fag, som jeg er specialiseret i. Det kan jeg ikke være bekendt over for mine kommende elever", siger hun.

Lærerstuderendes Landskreds mener, at de Københavns Professionshøjskoles 3.årsstuderende med  udskolingsfag skal have udskudt deres praktik til efteråret, så de får undervisererfaring i deres fag.

"Jeg har talt med mange skoler og lærere, som gerne vil være fleksible og tage os i praktik til efteråret, men ministeriet og professionshøjskolen spænder ben for fagligheden", siger forperson for de studerendes landskreds Rasmus Holme.

På Københavns Professionshøjskole bekræfter dekan Jakob Harder, at aftalen med Uddannelses- og Forskningsministeriet er, at velfærdsuddannelserne skal undgå, at de studerende forsinkes i deres uddannelse, selvom det betyder, at mange studerendes praktikker bliver meget anderledes dette forår, end de normalt ville have været.

Taskforce: Corona-problemer med praktikken forsinker ikke lærerstuderende 

Dekan: Ikke en hovsa-løsning

"Der er mange, der er kommet i klemme", siger han. "Men der er på ingen måde tale om hovsa-løsninger. Vi har været i dialog med de studerende, og vi har været i dialog med skolerne om at forsøge at finde løsninger, men jeg kan godt forstå, at studerende, der havde set frem til den planlagte praktik er frustrerede over løsningen, som må betragtes som den mest ringe løsning givet de rammer, der er i samfundet pt.".

Københavns Professionshøjskole sikrer normalte, at en lærerstuderende i løbet af sine tre praktikker får én praktik med undervisning i hvert af sine undervisningsfag. Men hvis studerende med rene udskolingsfag skulle have været i praktik i deres fag dette forår, skulle de have fjernundervist elever, de aldrig nogensinde havde mødt i virkeligheden sammen med en praktiklærer, de heller aldrig har mødt før. Og det ville professionshøjskolen under ingen omstændigheder byde dem. I stedet arbejder man på, at de ramte studerende kan være i praktik, der omfatter begge de resterende undervisningsfag, når de skal i praktik igen næste skoleår.

Skolerne mangler jo folk lige nu, hvor indskolingsklasserne er delt i små grupper fordelt i flere lokaler. Risikerer praktikanterne at blive brugt til at løse det problem?

"Nej", understreger Jakob Harder. "De studerende er i praktik og har krav på vejledning osv. Og det betyder også, at der er skoler, der har sagt, at de ikke kan tage imod praktikanter i øjeblikket. Det er en situation, vi har forståelse for".

Derfor er der også nogle af de studerende, der først kommer i praktik efter sommerferien. Men at flytte hele praktikken kan ikke lade sig gøre, uden at mange lærerstuderende risikerer forsinket i deres studie, fordi hele kabalen er lagt til rette, så underviserne har timer med de studerende, som ikke er i praktik. Der er altså ikke nogen ledige undervisere - de er til gengæld klar til at undervise Celine og hendes årgang, når de kommer tilbage til campus efter praktikken.

"Praktik er jo meget andet end fag, og jeg er sikker på, at de studerende får opfyldt rigtig mange af deres kompetencemål i forhold til klasseledelse, konfliktløsning osv., og så håber vi meget på, at vi kan få plads til to af deres undervisningsfag i næste praktik. Men vi ved jo desværre ikke, hvordan forholdene er på skolerne efter sommerferien", siger Jakob Harder.

Lærerstuderende er i praktik uden elever: "Det er en tom følelse"

LL: Brug for en håndsrækning

Lærerstuderendes Landskreds tog for nylig initiativ til en jobbank for lærerstuderende, så de kan hjælpe til med genåbningen af folkeskolen:

"For en uge siden rakte vi hånden ud til samfundet og folkeskolen, da kommunerne havde brug for ekstra hænder, og de studerende trådte til som vikarer for at løfte en nærmest umulig opgave. Nu beder vi også om en håndsrækning, vi håber at I ville tage imod og hjælpe os til at blive de dygtige skolelærere, som fremtidens skolebørn fortjener", siger Rasmus Holme.

Også Københavns Lærerforening bakker ifølge ham om de lærerstuderendes  ønske om at få praktikken udskudt til efter sommerferien.

Lærerstuderende vil tage del i genåbningen: Opret en jobbank, så skolerne kan bruge os