Arbejdstid
5   35

Bondo og Ziegler: Denne gang skal det lykkes

Forhandlingerne om lærernes arbejdstidsaftale er officielt blæst i gang. Lærernes og kommunernes topforhandlere, Anders Bondo Christensen og Michael Ziegler, er optimistiske. Målet er en aftale inden udgangen af april.

5. marts var den officielle startdato for de forhandlinger, der gerne skulle føre til en arbejdstidsaftale for lærerne. Folkeskolen har sat de to topforhandlere stævne på DLF-formand Anders Bondo Christensens kontor dagen før forhandlingernes start. Trods deres lange, fælles forhandlings-historie er det første gang, at KL's topforhandler, borgmester i Høje-Taastrup Michael Ziegler, er på kontoret. »Du har været på mit«, siger han med et skævt smil til Anders Bondo, da han træder ind og tilføjer: »Men du inviterede vist dig selv«.

Tonen er optimistisk. Det Ny Start-samarbejde, som parterne blev enige om ved overenskomstforhandlingerne, i 2018, har skabt et nyt forhandlingsrum. Lærerkommissionens rapport giver et fælles afsæt for at se på skolen med nye øjne. Parterne har hyret en facilitator til at styre processen i forhandlingerne, og de er enige om, at et kort, intenst forhandlingsforløb gør mulighederne for at lande en aftale bedre end nogensinde før.

Artiklen fortsætter under banneret

OM PERIODEFORHANDLINGER

Der er tale om såkaldte periodeforhandlinger, fordi forhandlingerne om lærernes arbejdstid foregår i perioden mellem de seneste overenskomstforhandlinger i 2018 og de kommende forhandlinger i 2021. Det er aftalt at afslutte forhandlingerne inden udgangen af april, hvor parterne håber at kunne fremlægge en arbejdstidsaftale for lærerne.

Kommer der en aftale i løbet af foråret, skal den til urafstemning blandt Lærerforeningens medlemmer og til godkendelse i KL's bestyrelse. Godkendes aftalen, kan dele af den - medmindre andet bliver aftalt - træde i kraft allerede næste skoleår.

Hvis parterne ikke bliver enige om en arbejdstidsaftale, eller hvis DLF's medlemmer eller KL's bestyrelse ikke kan godkende en aftale, bliver forhandlingerne udskudt til overenskomstforhandlingerne i 2021. Først her er en konflikt en mulighed, hvis parterne heller ikke ved disse forhandlinger bliver enige.

»Meningen skulle gerne være, at vi er blevet klogere af den proces, vi har været igennem. Vi har med kommissionsrapporten et andet afsæt for at komme videre. Vi har fælles et rigtig stort ønske om, at nu skal det lykkes. Det er ikke nemt, for så havde vi gjort det for længst. Vi kan ikke blive ved med at gøre det samme. Vi er nødt til at gøre noget andet«, siger Michael Ziegler.

»Det afgørende denne gang er, at vi har brugt tiden siden 2018 til at få opbygget et tillidsforhold. Og tillid er helt afgørende for at få en arbejdstidsaftale. Den gode arbejdstidsaftale indgår man sammen. Den tanke, at man konflikter sig til den gode aftale, kan man godt glemme«, siger Anders Bondo Christensen.

Michael Ziegler nikker: »Jeg er enig i det, Anders siger. Den Ny Start-tænkning, som vi lavede i 2018, tror jeg betyder, at vi kan komme i mål denne gang«, siger han.

Facilitator skal styre forhandlingerne

Forhandlingsrådgiver og mediator Søren Viemose skal som noget nyt styre forhandlingsprocessen. Det mener Michael Ziegler er en rigtig god ide.

»Det er ikke, fordi der skal være en voksen i rummet - for Anders og jeg har det udmærket sammen. Men det at have en facilitator gør en forskel, fordi man så som forhandler kan koncentrere sig om at finde løsningerne og ikke behøver at have ansvaret for processen«, siger Michael Ziegler.

Lærernes formand er enig.

»Søren har taktstokken. Nogle gange kan vi godt fortabe os, så kan han få os videre«, siger Anders Bondo.

Rapport giver fælles udgangspunkt

De to garvede forhandlere er enige om, at Lærerkommissionens rapport er et godt udgangspunkt for de kommende måneders forhandlinger.

Da Lærerkommissionens formand, Per B. Christensen, præsenterede rapporten i december sidste år, fremhævede han fem punkter, som kommissionen mener, en arbejdstidsaftale skal adressere. Punkterne handler blandt andet om sammenhæng mellem tid og opgaver, indsigt i skolens plan-lægning, gennemskuelig opgavefordeling, tilstedeværelse og spørgsmålet om lokale og centrale aftaler.

»Vi har været omkring punkterne og snakket om, hvad vi forstår ved dem. Jeg kan godt genkende de fem punkter, som er vigtige at få adresseret. De prøver at skabe nogle balancer - for eksempel siger de, at det er vigtigt med en central aftale, men der skal også være plads til det lokale. Lærerne skal have noget individuel forberedelse, men der skal også være plads til samarbejde. Den type balancer er vigtige«, siger Anders Bondo.

Michael Ziegler mener, at rapporten er et godt og grundigt materiale.

»Så det vil være mærkeligt ikke at bruge den. Man kan vælge forskellige tilgange, men vi har taget kommissionsrapporten til os og bruger den som afsæt for forhandlingerne«, siger han.

I rapporten er der mange eksempler fra skoler. Michael Ziegler og Anders Bondo har sammen med hele forhandlingsdelegationen også selv været på besøg på Espe Skole i Ringe på Fyn. Muligvis vil kommuner og kredse også under periodeforhandlingerne bidrage med erfaringer, fortæller Anders Bondo.

Skarp deadline

Deadline for forhandlingerne er sat til 27. april. Det er her, parterne har det sidste officielle møde. Begge er optimistiske om, at de denne gang kan lande en aftale.

»Jeg har en god mavefornemmelse. Det er en god opgave, og det er også en vigtig opgave. Vi vil jo alle sammen have en god folkeskole. Man bliver ikke byrådsmedlem for at ødelægge folkeskolen. Og man bliver heller ikke lærer af den grund. Der er også kraftige forventninger fra samfundets side«, siger Michael Ziegler.

Anders Bondo er meget optimistisk.

»Jeg er optimistisk af mange grunde. Alvoren står klart. Det her er vigtigt for folkeskolen. Jeg er også optimistisk, fordi stemningen omkring folkeskolen er en anden i dag. Hvis man kigger på Christiansborg, så gør de sig umage med at finde fælles løsninger og gøre op med, at folkeskolen er en kampplads. Så jeg tror på, at det vil lykkes«.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ