"Resultaterne er nedslående og vidner om en inklusion, der langt fra fungerer efter hensigten", konkluderer Thorkild Olesen, formand for Danske Handicaporganisationer.

Ny undersøgelse: Det halter med at inkludere elever med handicap

Mange forældre til børn med handicap siger i en ny undersøgelse, at deres barn ikke er godt nok inkluderet i folkeskolen. Det har blandt andet de konsekvenser, at børnene har højere fravær end klassekammeraterne, og at de sakker bagud fagligt.

Publiceret

Hovedresultater

Elever med handicap halter bagud i skolen: Seksud af ti forældre svarer, at deres barn ikke får den nødvendigestøtte til at kunne deltage i undervisningen på lige fod med deresklassekammerater. Samtidig oplever forældrene, at skolens personaleikke har nok viden om handicap og derfor ikke er i stand til atinkludere barnet.

Skolevægring og fravær rammer hårdt: Syv ud afti elever med handicap har været fraværende på grund af dereshandicap. Hver tredje af disse var i skoleåret 2018/19 fraværende imere end en måned. Samtidig har hver femte elev med handicap iløbet af deres skoletid oplevet skolevægring på over ét år.

Mange elever med handicap fritages fra fag: Nårman er inkluderet i folkeskolens almindelige klasser, skal man havemulighed for at deltage i undervisningen på lige fod med sineklassekammerater. Alligevel er cirka 30 procent af børn medhandicap fritaget fra et eller flere fag.

Forældre savner mulighed for at klage overinklusionen: Kun hver fjerde forælder svarer, at de ertilfredse med inklusionen af deres barn i folkeskolen. I dag kanforældre til børn med handicap klage til skolelederen, hvis de ikkemener, at inklusionen er tilfredsstillende, men i undersøgelsensvarer halvdelen, at de oplever et behov for at kunne klage til foreksempel en uvildig klageinstans.

Fysiske rammer er en stopklods for elever medhandicap: Seks ud af ti oplever, at der er problemer medden fysiske tilgængelighed, eksempelvis at der er mangel påniveaufri adgang til skolen eller undervisningslokaler.

Børn med handicap står udenfor socialefællesskaber: Kun fire ud af ti forældre oplever, at deresbarn er en del af det sociale fællesskab i skolen og for eksempeldeltager i lejrskoler, udflugter eller socialt samvær ifrikvartererne. Samtidig oplever næsten halvdelen, at deres barn ilav grad eller slet ikke deltager i sociale aktiviteter i fritidensom fødselsdage, fester eller er sammen med venner efter skoletid.Hver tredje er ofte eller meget ofte ufrivilligt alene.

DH foreslår

For at forbedre inklusionen i folkeskolen anbefaler DH:

  • at der afsættes flere resurser til at støtte børn med handicapi skolen.
  • at lærere og pædagoger klædes på til at håndtere børn medhandicap.
  • at der er et tættere samarbejde mellem skole og hjem om,hvordan skolen og lærerne kan tage hånd om barnets handicap.
  • at pædagogers viden om barnet i daginstitutionerne overleverestil skolen.
  • at skolerne faciliterer øget åbenhed om handicap iforældregruppen.
  • at foreningslivet får lettere adgang til viden omhandicap.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget i november2019 blandt forældre til børn med alle typer af handicap. I alt har1.107 forældre til elever med handicap besvaret spørgeskemaet, derberør mange forskellige dele af inklusionen. Det gælder fagliginklusion, fysisk tilgængelighed, social inklusion og samarbejdetmellem skole og hjem.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det står skidt til med inklusionen i folkeskolen. Det viser en undersøgelse fra Danske Handicaporganisationer (DH).

Seks ud af ti forældre svarer således, at deres barn ikke får den nødvendige støtte til at kunne deltage i undervisningen på lige fod med deres klassekammerater. Samtidig oplever forældrene, at skolens personale ikke har nok viden om handicap og derfor ikke er i stand til at inkludere barnet.

"Resultaterne er nedslående og vidner om en inklusion, der langt fra fungerer efter hensigten", skriver Thorkild Olesen, formand for DH, i en kommentar til undersøgelsen på altinget.dk.

Mange unge med handicap klarer sig dårligt i folkeskolen

Samtidig viser undersøgelsen, at næsten hvert tredje barn med et handicap er fritaget fra et eller flere fag i skolen. Det er ofte idræt, kreative fag og sprogfag som tysk, de fritages fra.

"Det er ikke godt nok. Selv om man har epilepsi, angst eller et fysisk handicap kan man godt deltage i idrætsundervisningen, hvis lærerne har viden om handicap og tilrettelægger undervisningen, så alle klassens børn kan deltage", lyder det fra Thorkild Olesen.

Halvdelen af elever med handicap har oplevet skolevægring

Nogle af de elever, som ikke får det fulde ud af deres skoletid, er børn, som mistrives i en grad, så de ikke kan komme i skole i kortere eller længere perioder.

"Skolevægring kan have mange årsager, men vi ser desværre et mønster. Halvdelen af elever med handicap har oplevet skolevægring i løbet af deres skoletid. Heraf har næsten fire ud af ti været fraværende i over ét år", sammenfatter Thorkild Olesen.

Han er ikke i tvivl om, at der er behov for mere viden om handicap blandt de fagprofessionelle. Det skal suppleres af en bedre dialog mellem skole og hjem og af flere resurser til at sikre, at alle børn får en god skolegang.

Flertallet af elever med handicap indgår ikke i skolens sociale fællesskaber

"Skolens personale spiller en afgørende rolle i, at alle børn får den nødvendige støtte i skolen, så de kan deltage i både faglige og sociale fællesskaber. Samtidig kan skolerne bidrage til at skabe øget åbenhed om handicap i forældregruppen. Det kan være med til at afmystificere for eksempel psykiske diagnoser", mener Thorkild Olesen.

Specialskolers viden skal inddrages

DH-formanden foreslår også, at skolerne i højere grad inddrager viden og kompetencer fra lærerme på specialskoler til at understøtte inklusionen i den almindelige undervisning.

"Hvis vi for eksempel indfører co-teaching, vil det give børn med handicap markant bedre rammer for at modtage undervisning på lige fod med deres klassekammerater", skriver Thorkild Olesen i sit indlæg.

Undervisningsministeren inviterer til Sorømøde om inklusion

DH har offentliggjort undersøgelsen op undervisningsministerens årlige Sorømøde, som finder sted i den kommende weekend. Her mødes praktikkere, interessenter og eksperter for at diskutere, hvordan det går med inklusionen i folkeskolen, og hvordan den kommer til at fungere bedre.