Pernille Rosenkrantz-Theil inviterer til kort Sorømøde om inklusion 23. februar.

Undervisningsministeren inviterer til Sorømøde om inklusion

Et kort Sorømøde i februar skal handle om inklusion i folkeskolen. Ministeren har tidligere sagt, at det skal være lettere at sende elever til og fra specialundervisning, og at flere lærere skal have særlig viden på området. Opdateret 15/1: Mødet er flyttet fra den 22. til den 23. februar.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ikke noget Sorømøde i år 

"I regeringen er vi optaget af, at folkeskolen giver eleverne et fundament af kundskaber og færdigheder, som forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere. Det gælder også børn, som har det svært. Men hvad er de centrale udfordringer i skolens arbejde med disse børn og unges faglige udvikling og trivsel? Og hvordan kan vi løse de udfordringer? Det vil vi gerne invitere dig med til at reflektere over", står der i indbydelsen.

Rosenkrantz-Theil varsler opgør med inklusions-reformen

Undervisningsministerens traditionsrige to-dages Sorømøde på Sorø Akademi holdes normalt i august, men blev ikke holdt i 2019, fordi ministeren lige var tiltrådt. Nu inviterer Pernille Rosenkrantz-Theil så til et møde på én dag søndag den 23. februar. (15/1: Dato ændret, da ministeriet har flyttet mødet, red.)

I et interview til folkeskolen.dk i august sagde undervisningsministeren, at hun vil tage et opgør med inklusionen, som den fungerer i dag. Hun oplever, at det halter gevaldigt på inklusionsområdet, og at inklusionsreformen fra 2012 blev indført lidt for meget med økonomiske besparelser for øje.

To tredjedele af forældrene: Manglende inklusionsstøtte skader undervisningen

"Inklusionen er en klods, der fylder rigtigt meget for lærerne, forældrene og eleverne. Selvom vi lavede en reform tilbage i 2012, så er det min opfattelse, at snakken slet ikke er færdig", sagde Pernille Rosenkrantz-Theil i interviewet.

"Vi har både børn, der ikke får den hjælp, de har behov for, og klassen kan være så forstyrret af det, at det kan være kropumuligt at gennemføre almindelig undervisning".

Minister tager hul på DLF-turné for at mærke, hvor skoen trykker

Hendes analyse lød, at det måske er tid til at starte noget nyt. "Jeg tror, det handler om to ting: At man ikke i alle kommuner har brugt pengene for at kunne levere god inklusion, og at man er langt fra at have det, der skal til i de enkelte klasselokaler for at kunne håndtere inklusionen". Hun talte om, at det skal være muligt nemt at kunne tildele en elev specialundervisning fra den ene time til den anden, når eleven har behov for det.

Også på undervisningsministerens møder rundt til nogle af landets folkeskoler sammen med DLF's formand Anders Bondo Christensen har talen ofte været om inklusionsudfordringerne.

På Sorømødet kan de inviterede skolefolk få lejlighed til at drøfte, hvordan en af folkeskolens store udfordringer kan løses.