Afgangsprøver
0   1

Mange unge med handicap klarer sig dårligt i folkeskolen

Fire ud af ti elever med handicap består ikke dansk og matematik i 9. klasse. Blandt elever uden handicap drejer det sig kun om én ud ti. Den markante forskel får Danske Handicaporganisationer til at efterlyse en større politisk handleplan.

Der er en forskel på elever med og uden handicap på mere end 30 procentpoint, når det kommer til, hvor mange fra de to grupper, der ikke består dansk og matematik i 9. klasse.

Mens 10,8 procent af unge uden handicap ikke opnår 02 i enten dansk eller matematik og altså dumper, gælder det for hele 41,4 procent af eleverne med et handicap. Det viser en ny analyse, som AE-Rådet har udarbejdet for Danske Handicaporganisationer (DH).

Artiklen fortsætter under banneret

"Unge med handicap kan og vil bidrage, men de har brug for god uddannelse. Vi har brug for en større politisk handlingsplan for at sikre unge med handicap bedre uddannelse", siger Thorkild Olesen, formand for DH.

Skolerne mangler både viden og penge

Analysen omfatter unge med psykiske lidelser som angst, stress og ocd, autisme, ADHD, muskelsvind, cerebral parese, epilepsi, blindhed, høretab, stammen, cystisk fibrose, cøliaki, børnegigt og hjerneskade.

Analysens hovedkonklusioner

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har undersøgt, hvordan unge med forskellige udvalgte psykiske og fysiske handicap klarer sig ved folkeskolens afgangsprøve i både dansk og matematik:

  • 86 procent af alle unge, der har afsluttet 9. klasse, fik mindst 2 i dansk og matematik i 2016. Blandt unge med handicap gælder det for 60 procent.
  • Blandt unge med en autisme-diagnose eller ADHD har kun omkring hver anden fået mindst 2 i dansk og matematik. Lidt flere blandt unge med psykisk handicap fik mindst 2, nemlig to ud af tre.
  • Analysen viser således, at unge med handicap klarer sig dårligere ved folkeskolens afgangsprøve end unge generelt.
  • Tidligere analyser har vist, at det at klare sig godt til afgangsprøverne er en vigtig faktor for at få en ungdomsuddannelse. Resultaterne af analysen peger derfor på, at unge med handicap kan have sværere ved at få en uddannelse.

Thorkild Olesen peger på, at der er to problemer i skolen. For det første mangler der resurser til for eksempel at have to lærere, hvoraf den ene kan hjælpe dem, der har brug for ekstra forberedelse og støtte. For det andet mangler der viden.

"Tallene vidner om, at der er for lidt viden om handicap på skolerne, og at skolerne har en presset økonomi og skal prioritere. Det betyder, at børn med handicap får mindre fagligt udbytte og mistrives", siger DH-formanden.

Skoler og lærere har brug for hjælp til at få mere viden om handicap, mener Thorkild Olesen, som også efterlyser flere resurser i klasseværelset.

"Vi skal finde en løsning på økonomien, så den ikke bliver styrende for støtten til eleven. Og de mange unge med dårlige karakterer skal hjælpes videre i uddannelsessystemet", siger han.

Skolelederne vil have den kommende minister til at se på sagen

I Skolelederforeningen mener formand Claus Hjortdal, at det er svært at klandre skolelederne for, at elever med handicap i mange tilfælde halter bagefter.

"Lederne gør, hvad de kan med de økonomiske betingelser, der er til rådighed. Men når en ny regering er på plads, skal der tages fat om problemet på ny. Jeg vil foreslå, at en kommende minister indkalder til et dialogmøde om, hvordan vi kan gøre det her bedre", siger han til dr.dk.

Elever med ADHD og autisme klarer sig dårligst 

I gennemsnit fik 86 procent af alle de, der afsluttede grundskolen i 2016, mindst 02 i både dansk og matematik. Blandt unge med de udvalgte handicap og diagnoser er den andel noget mindre.

Især blandt unge med ADHD og autisme er der markant færre, der får mindst 02. Her fik under hver anden mindst 02 i både dansk og matematik.

Blandt unge med psykiske handicap er det 65 procent, der har fået mindst 02, mens det er 56 procent blandt unge med fysiske og sensoriske handicap som for eksempel kommunikationshandicap, fysiske handicap, hjerneskader og epilepsi.

Samfundet går glip af nge med energi, følsomhed og kreativitet

ADHD-foreningen er bekymret over de mange unge med ADHD, der ikke består eksamen.

"Der er tale om normaltbegavede unge med et stort potentiale. Men de må opleve, at de har gået ti år i skole, og nu står ude på fortovet uden at have ret meget med sig. De er fagligt bagud, og de er formentligt erklæret ikke-uddannelsesparate. De har rygsækken fuld af nederlag og oplevelser af ikke at slå til i forhold til de voksnes forventninger. Og så ender det med en eksamen, hvor fiaskoen cementeres," siger foreningens direktør Camilla Lydiksen.

Hun peger på, at kun 19 procent af unge med ADHD begynder på en ungdomsuddannelse - mens endnu færre formår at gennemføre den.

"Alt dette kunne forebygges, hvis vi som samfund tog et større ansvar for at give elever med ADHD-vanskeligheder - diagnosticeret eller ej - den forståelse, den støtte og de rammer, som de har brug for igennem deres skoletid for at klare sig. Vi svigter de unge, og vi går som samfund glip af en gruppe af kloge og skønne hjerner på vores uddannelser, der kan berige arbejdsmarkedet med deres energi, følsomhed og kreativitet".

Du kan se analysen via dette link:

Kommentaren fra ADHD-foreningens direktør er tilføjet den 24. juni kl. 15.24.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.369 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.396 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.623 andre er allerede tilmeldt