Inklusion
0   1

Flertallet af elever med handicap indgår ikke i skolens sociale fællesskaber

Mange børn med handicap oplever, at de ikke er en del af de sociale fællesskaber i skolen og i fritiden. Det viser en ny undersøgelse, som Danske Handicaporganisationer, DH, offentliggør i dag i anledning af FN’s internationale handicapdag.

Undersøgelsen er en del af en inklusionsundersøgelse, hvor DH har spurgt forældre til børn med handicap, hvordan de oplever inklusionen af deres barn i skolen. Hele undersøgelsen offentliggøres senere på året.

Kun fire ud af ti forældre siger, at deres barn er en del af det sociale fællesskab i skolen og for eksempel deltager i lejrskole, udflugter eller socialt samvær i frikvartererne.

Artiklen fortsætter under banneret

Det svarer forældrene

  • Kun 42 procent er enige eller meget enige i, at deres barn er en del af det sociale fællesskab i skolen
  • 46 procent svarer, at deres barn i lav grad eller slet ikke deltager i sociale fællesskaber i fritiden, for eksempel er sammen med venner eller deltager i fødselsdage.
  • 35 procent oplever, at deres barn ofte eller meget ofte er ufrivilligt alene.

Det er ikke kun i skoletiden, at mange børn med handicap oplever at mangle et fællesskab. Hele 46 procent af forældrene svarer, at deres barn i lav grad eller slet ikke deltager i sociale aktiviteter i fritiden. Det kan for eksempel være fødselsdage, fester eller være sammen med venner efter skoletid.

Og hver tredje forældre oplever, at deres barn ofte eller meget ofte er alene, selv om barnet hellere ville være sammen med andre.

Alle skal med i fællesskabet

Også børn med børnegigt, høretab, angst eller autisme har det brug for at være en del klassens fællesskab og for at være sammen med venner efter skole, understreger DH.

"Ingen børn bør være ensomme og udelukket fra fællesskaberne. Børn og unge med handicap har også brug for at være med i frikvarteret, have legeaftaler efter skole og deltage på udflugter og lejrskole. Det giver livskvalitet, når man føler sig som en del af fællesskabet og har venner at snakke med. Vi skal have alle med i fællesskabet", siger Thorkild Olesen, formand for DH.

Lærere og pædagoger skal have viden om handicap

DH foreslår blandt andet, at der afsættes flere resurser til at støtte børn med handicap i skolen, og det skal sikres, at lærere og pædagoger er klædt på til at håndtere børn med handicap. Derudover skal der være et øget samarbejde mellem skole og hjem om, hvordan skolen og lærerne bedst muligt kan tage hånd om barnets handicap.

DH foreslår

  • at der afsættes flere resurser til at støtte børn med handicap i skolen.
  • vi skal sikre, at lærere og pædagoger er klædt på til at håndtere børn med handicap.
  • øget samarbejde mellem skole og hjem om, hvordan skolen og lærerne bedst muligt kan tage hånd om barnets handicap.
  • pædagogernes viden om barnet i daginstitutionerne skal overleveres til skolen.
  • skolerne skal facilitere øget åbenhed om handicap i forældregruppen.
  • foreningslivet skal have lettere adgang til viden om handicap.

"Forestil dig at være forælder og se dit barn vokse op uden gode fællesskaber i fritiden og på skolen. Vi skal derfor sætte alle sejl ind, for det bør ingen opleve. For eksempel skal lærere og pædagoger have viden om handicap, så de har redskaberne til at få børn med handicap inkluderet godt. Desuden bør der afsættes resurser til flere hænder i skolen for børn med handicap og til at få børnehavens erfaringer om barnet med over i skolen," siger Thorkild Olesen.

Knap 1.200 forældre har besvaret spørgeskemaet

DH har sendt spørgeskemaet om forældrenes oplevelse af deres barns deltagelse i sociale aktiviteter i skole og fritid til sine 35 medlemsorganisationer, som har delt skemaet ud blandt sine medlemmer og i relevante forældregrupper.

1.197 forældre til børn med handicap har besvaret spørgeskemaet. De repræsenterer børn med alle typer af handicap, både psykiske lidelser (skizofreni, angst, bipolar lidelse mv.), kognitive handicap (ADHD, autisme, epilepsi, udviklingshæmning mv.), sensoriske handicap (synshandicap, hørehandicap, hjerneskade mv.) og fysiske handicap (muskelsvind, gigt, sklerose, cerebral parese mv.).

Du kan læse undersøgelsen via dette link.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.008 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen