Eleverne har arbejdet med teamet "Lys" og har lavet lamper i plexiglas og papir.

Erfarne lærere er i fuld gang med valgholdene i håndværk og design

Skelgårdsskolen har været prøveskole for håndværk og design helt fra fagets begyndelse. Lærer Ingrid Bianco Petersen har netop afsluttet et forløb om lys og er klar til at give sine erfaringer videre.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Temaet er lys. Og resultaterne er imponerende. Trefarvede plexiglas-tårne, foldede papirlamper a la Le Klint, et is-slot, en tintin-raket og meget, meget mere.

Det er tydeligt fra udstillingen af lamper, at 7.-8.-klasses-valgholdet har fået vide rammer i designprocessen og har haft teknikker og materialekendskab at bygge på.

Deres lærer Ingrid Bianco Petersen er da heller ikke ny i valgfaget.

Hun er uddannet møbelsnedker og derefter lærer. Hun har været med til at udvikle faget helt tilbage fra 2010, og hun har haft elever til afgangsprøve i faget siden 2016.

Første afgangsprøve i håndværk og design giver sved på panden

Sammen med to kolleger kører hun to valgfag for hele Tårnby Kommunes elever i håndværk og design - i øjeblikket for 7.-8. klasse. I andre perioder har det været 8.-9.-klasse.

"Vi har tidligere brugt temaet lys til en afgangsprøve, og det er et fint overordnet tema, fordi man kan lave hvad som helt under den hat. Udgangspunktet er, at valgfaget skal bygge oven på det, de kan i forvejen. Men der er jo virkelig stor forskel på, hvilke erfaringer de har med fra andre skoler, så vi starter med at præsentere dem for de nye materialer, som i dette tilfælde var plexiglas og papir", fortæller hun.

Rød tråd fra 3. til 8. klasse

De netop afsluttede valghold har haft ti hele onsdage næsten i træk frem til vinterferien fra kl. 8 til kl. 15. Derefter begynder de obligatorisk valghold, som får 10 uger før sommerferien og 10 uger efter, og så går til afgangsprøve i januar. Der er 25 elever på holdet med to lærere på.

"På vores skole, Skelgårdsskolen, skulle de gerne kunne arbejde med håndværktøj og maskiner i træ. De skal have prøvet at sy i hånden og på maskine, have lavet stoftryk, pileflet, betonstøbning og tinstøbning. Vi har en rød tråd, så vi ved, hvad de laver helt fra 4. klasse, og nu reviderer vi den så, så den begynder i 3. klasse".

De nye, materialer, papir og plexiglas, skal de have lov til at lege med og prøve sig frem med.

"Vi har haft en hel dag med materialekendskab og en dag med teknik, hvor de lærte at folde papirlamper. De har også en dag, hvor de vikler garn om balloner og finder ud af, hvor tykt garnet skal være, og hvilken type lim der virker".

28 skoler skal være med til at udvikle "håndværk og design"

Ingrid Bianco Petersen mener, at det er vigtigt, at de gør sig deres egne erfaringer med materialerne først.

"De finder ud af, hvad papir og plexiglas kan - og hvad det ikke kan. Kan det varmes, bøjes, graveres? Kan man putte det i ovnen? Hvilke effekter kan man få ud af at prikke mønstre og dekorere rispapir? De skulle fx finde en tekstur, som de kunne gentage over hele rispapirlampen. Alle har været igennem både papir og plexiglas. Det er vigtigt, at de har en fornemmelse af materialet, og hvad det kan bruges til, inden de laver deres eget design. Og nogle gange er det fejlene og det, der går galt, der bliver til det fedeste design".

De skal prale og vise, hvad de kan

Hun og hendes kolleger arbejder med de tre pinde design, materialer og teknikker og deler dem op i tre grene i løbet af de første otte uger. De sidste to gange kører de så på samme måde som en afgangsprøve.

"Til sidst får de oplægget, hvor de skal lave noget med lys. De skal lave moodboard og persona og designproces og skal kunne forklare, hvem det er til, og hvad den skal kunne. De skal prale og vise det, de har lært. Stort set alle kom i mål. Et par stykker fik problemer med tørretiden. Men det er jo også en del af processen at kunne planlægge og bedømme, hvor meget tid man har og skal bruge".

Læringskonsulent: Flere elever kan arbejde med samme tema til h&d-afgangsprøven

Næste valghold skal arbejde med ler og betonstøbning og næste emne er beholder, hvor de udvider med flere bløde materialer. Men lys-temaet fortsætter også.

"De har været så glade. De har virkelig hygget sig og har været svære at smide ud til pauser, også selv om de indimellem bliver frustrerede. Men de har været rundt om emnet fra alle mulige vinkler, også med udflugt til Experimentariets lyslabyrint. Vi fodrer dem i otte uger, og så får de prøveoplægget og er klar til selv at gå i gang. Det giver dem stor tilfredsstillelse".