Årsager til højt fravær, ifølge kommunale konsulenter. Rapport fra Rambøl til Undervisningsministeriet 2018.

Skoleledere efter fraværsstraf-regler: Vi taler altid om fravær med elever og forældre

"Selvfølgelig skal vi respektere reglerne, men vi skal gøre det med varme og omtanke", lyder det fra en skoleleder om de nye skærpede regler for ulovligt fravær, hvor forældrene kan risikere at miste børnechecken.

Publiceret

FRAVÆRSSTRAF

15 procent ulovligt fravær på et kvartal kan betyde at familienfår frataget børne- og ungeydelsen, ifølge de nye regler om fraværi skolen.

I oktober kunne folkeskolen.dk oplyse, at 15.300 elever har etulovligt 15 procent eller derover i mindst ét kvartal. 

Reglerne er trådt i kraft fra august i år, men ifølge enrundspørge fra DR er der store forskelle på, hvor langt kommunerneer i arbejdet med at trække i børnechecken. 67 kommuner svarede irundspørgen, og kun to af dem var i gang med sanktionen pånuværende tidspunkt - Aarhus og Næstved.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fravær er altid et emne på skole-hjem-møder, og der kan være udfordringer for enkelte elever især i udskolingen, men det handler om dialog og om at have dialogen så tidligt som muligt, fortæller tre skoleledere. Fraværet er højest i specialklasserne, og skolerne har også aftaler om, at nogle elever i almenskolen er på reduceret skema, fordi de er syge eller har angst.

Klagehelvede: Fraværsstraffen vil koste op mod 300 millioner til ekstra sagsbehandling

Alle tre skoleledere har indberettet enkelte elever for højt ulovligt fravær, og alle tre fortæller, at det er en svær problematik, fordi det handler om elever, der trives dårligt og familier, der generelt har "ondt i livet".

"Vi har informeret de ældste elever og deres forældre om retningslinjerne her efter sommerferien, og det har allerede haft en mærkbar betydning. Det ulovlige fravær er faldet. Vi har talt med nogle elever, om at de er i farezonen og at det kan risikere at koste penge for familien. Vi har underrettet om nogle enkelte og vi taler meget om fravær med både elever og forældre", siger skoleleder Helle Mønster fra Tovshøjskolen i Aarhus.

11,5 dages fravær om året

Hun fortæller, at det ulovlige fravær de seneste tre skoleår er faldet fra 12 procent i skoleåret 2016/17 til 11 procent året efter og til 8,4 procent i skoleåret 2018/19.

"Det handler ikke om angst eller skolevægring hos os, men om familier med 'ondt i livet'. Fravær er noget, vi taler med elever og forældre om hele tiden. De emner, der altid er med på skole-hjem-samtalerne, er karakterer i dansk, matematik og så fravær. Så vi er hele tiden i dialog her, og forældrene kommer altid til skole-hjem-samtalerne", siger Helle Mønster.

Dialogen er det vigtigste

Holdningen hos de tre skoleledere er, at alle børn som udgangspunkt gerne vil møde stabilt i skolen og at alle forældre gerne vil have, at børnene møder stabilt. Et stabilt fremmøde giver også bedre mulighed for at børnene trives i skolen, så når der er problemer med fravær, handler det om at få dialogen så hurtigt som muligt. Og eventuelt lave nogle handleplaner.

Nye tal: De ældste elever har mest fravær

"Vi har underrettet om enkelte elever, når det har været nødvendigt. Det tøver vi ikke med, for det kan også være en hjælp for familien", siger skoleleder Marianne Justesen fra Seden Skole i Odense.

"Vi er langt i arbejdet om skolefravær, synes jeg. Det har vi arbejdet med i flere år, og det er bedre med dialogen frem for straffeforanstaltninger. Vi skal respektere lovgivningen, men vi skal gøre det med varme og omsorg. Det handler om at få dialogen med elev og forældre tidligt, når problemet opstår. Men jeg oplever også, at de nye regler skræmmer forældrene, så der er flere, der spørger mig. Mange helt uden grund, fordi deres børn slet ikke har noget stort fravær".

Forsker om fravær: "Løsningen ligger i skolen - ikke ved at straffe forældrene"

Derfor har Marianne Justesen tænkt sig at tale med skolebestyrelsen, om hvordan de bedst får kommunikeret reglerne ud. Hun vil skrive i skolens Facebook-gruppe, at det selvfølgelig handler om at sende børnene i skole, og hvis forældrene oplever nogle problemer, så skal de endelig komme og tale om det. Men ellers handler det om at få ro på, for så stort er problemet slet ikke.

"Vi har som målsætning at nedbringe fraværet, og vi taler altid om det ved skole-hjem-samtalerne. Det må aldrig komme bag på forældrene, hvis der er et problem. Vi skal i dialog om et problem så tidligt som muligt, det er det vigtigste", siger Marianne Justesen.

Opråb til lærere og ledere: Skolen skal gøre meget mere for at forhindre fravær

Hun fortæller om et eksempel, hvor en elev meget ofte mødte for sent. Her tog hun snakken med eleven og fortalte meget tydeligt hvor vigtigt det var at være i klassen, når timen mødte. Først var moren vred over indblandingen, men da skolelederen efter tre måneder kunne kalde eleven til samtale og vise, at nu var fremmødet fint og til tiden hver dag, så var både elev og forælder glade bagefter.

Skolelederen nævner, at de på skolen har nogle elever på reduceret skema på grund af angst og sygdom. Her ser skolen desværre en bekymrende stigning.

Bekymrede forældre

På Dyvekeskolen i København er det ulovlige fravær højest i specialklasserne i udskolingen. I almenskolen er det meget mindre. Her bliver eleverne krydset af om morgenen og i udskolingen også senere på dagen.

Ghettopakken: Flest familier med dansk baggrund vil miste børnechecken

"Vi har indberettet fire elever, og vi fortæller altid elever og forældre at fravær har nogle konsekvenser. En elev med meget fravær kan have svært ved at fastholde relationerne til klassekammerater, så det har konsekvenser både socialt og fagligt. Vi taler altid med eleverne og deres forældre, hvis de har et højt fravær, og vi prøver sammen med dem at lægge planer og finde ud af, hvad årsagen til fraværet er", siger skoleleder Marck Gylling Tønnesen.

Han mener, at skærpelsen med underretning og eventuel fratagelse af børnechecken kan have en effekt, hvis det handler om en familie, der forlænger sommerferien med nogle uger.

"Men for de svageste familier vil det kun have den effekt, at det vil gøre hele deres situation værre, end den allerede er. Når det handler om børn, der har det rigtig svært og familier med få resurser, så synes jeg altid, at man skal være varsom med at bruge straf. Dialogen er klart vigtigere og den tager vi altid. Vi prøver at gøre, hvad vi kan for at få eleverne i skole".

Marck Gylling Tønnesen fortæller, at helt personligt har de skærpede regler betydet mere arbejde for ham, fordi en del forældre er blevet bekymret uden grund. Han får mange flere spørgsmål om fravær fra forældre på grund af for eksempel elevers almindelige lægebesøg.