Forskning Fravær
0   21

Forsker om fravær: ”Løsningen ligger i skolen - ikke ved at straffe forældrene”

Tal fra Undervisningsministeriet viser, at flere folkeskoleelever har et højt fravær end for tre år siden. Uddannelsesforsker Christian Christrup Kjeldsen vurderer, at den høje andel elever med meget fravær vidner om et manglende fokus på social inklusion.

"Vi skal blive klogere på årsagerne til højt fravær, så skolerne ikke kun har en hammer men en hel værktøjskasse med forskellige værktøjer, der passer til de forskellige problemstillinger, som er årsagen til den enkeltes fravær".

Artiklen fortsætter under banneret

Sådan lyder det fra lektor i pædagogisk sociologi ved DPU under Aarhus Universitet Christian Christrup Kjeldsen i forbindelse med, at undervisningsministeriet har offentliggjort nye tal for folkeskoleelevers fravær.

De viser blandt andet, at andelen af elever med mere end ti procent fravær er steget med 1,1 procentpoint i løbet af de seneste tre år.

Christian Christrup Kjeldsen har undersøgt sammenhængen mellem skoler med en høj andel elever med højt fravær og andelen af elever, der i trivselsmålinger har indberettet, at de blev mobbet eller ikke accepteret af andre elever. Der er en sammenhæng, fortæller han.

"Det betyder, at der skal skabes et inkluderende miljø med fællesskaber på skolerne for at reducere fraværet. Det ved jeg, at skolerne i forvejen arbejder rigtig meget med, og mange skoler er allerede lykkedes med det. Men der er selvfølgelig også skoler, der skal have en ekstra hånd", siger han.

Løses ikke ved at fratage børnepengene

Regeringen, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti præsenterede i maj den såkaldte ghettopakke, hvor et af elementerne er at fratage forældrene børnecheckken, hvis deres barn har mere end 15 procent ulovligt fravær.

De nye fraværstal viser, at 5.166 elever i skoleåret 2017/18 havde mere end 15 procent ulovligt fravær. Samtidig har elever, hvis forældre har grundskolen som højeste uddannelse, mere ulovligt fravær end elever, der har forældre med en videregående uddannelse.

Christian Christrup Kjeldsen mener ikke, at man løser fraværsproblemerne ved at skære i forældrenes børnecheck.

"Vi ved, at der er en social slagside i, hvem der har højest fravær. Det vil sige, at regeringen vil tage midler fra dem, der har mindst i forvejen.  I stedet for at reducere resurserne til en ofte udsat gruppe, så synes jeg, at de skal øge resurserne til skolerne med højt ulovligt fravær, således at de kan håndtere problemstillingen", siger han.

DPU-forskeren har gennemført en række EU-projekter med kvalitative undersøgelser af unge, der falder ud af uddannelsessystemet. En af årsagerne til deres frafald er tidligere dårlige skoleoplevelser med mobning og oplevelsen af ikke at være inkluderet socialt.

"Vi skal gøre noget i folkeskolen, fordi det betyder noget i livet fremadrettet. Hvad vi kan gøre, skal vi blive klogere på. Der kan være flere årsager til højt fravær, men hvis årsagen er mobning eller sociale udfordringer, så er der ingen idé i, at forældrene bliver pisket til at tvinge deres børn ind i et usundt miljø, som eleven har valgt fra", siger Christian Christrup Kjeldsen og fortsætter: 

"Vi har brug for i fællesskab at skabe mere viden om, hvordan man kan fastholde eleverne i skolen".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ