New Zealands idyl krakelerer

I New Zealand underviser lærerne 985 timer om året - i Danmark kun 644 timer, lød det i går i Jyllands-Posten. Hvad avisen ikke nævner, er at de new zealandske lærere nu i 16 måneder har ligget i strid med regeringen om den høje arbejdsbyrde.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jyllands-Posten har fundet OECDs årlige sammenligning af uddannelseforhold, Education at a Glance 2001, frem. Men OECD sammenligner i høj grad usammenlignelige størrelser. 644 undervisningstimer per lærer er Finansministeriets gamle vurdering af det gennemsnitlige katedertimer per. lærer under den arbejdstidsaftale, som udløb i år 2000. Både arbejdsgiverne og Danmarks Lærerforening er enige om, at det tal er steget siden - KLs seneste undersøgelse siger 658 timer per lærer, DLFs 670 i gennemsnit.

Og de tal, OECD sammenligner med, er for flere landes vedkommende det maksimale antal timer, en lærer må undervise. Det gælder i Belgien og Holland - så når Holland ligger højt i statistikken med 930 undervisningstimer, er det altså hvad en hollandsk lærer maksimalt kan blive pålagt, fremgår det af den europæiske uddannelsesdatabase Eurydice. I Danmark har man ikke længere et sådant maksimumtimetal, dog har læreren krav på et væsentligt forhøjet undervisningstillæg for undervisningstimer ud over 750 om året. Der findes heller ikke noget maksimum i New Zealand, der i Jyllands-Posten fremhæves for sine 985 undervisningstimer per lærer i på de lavere klassetrin - på de ældste klassetrin er OECD-tallet 930 timer per lærer.

Men netop de høje undervisningstimetal i New Zealand har medvirket til, at den new zealandske lærerorganisation Post Primary Teachers Association PPTA nu i seksten måneder har ligget i strid med regeringen om ny overenskomst. Så sent som i onsdags blev nye planlagte overenskomststridige strejker afblæst, da et flertal af lærerne accepterede, at forhandlingerne overgår til en voldgiftsret. PPTA vurderer, at den gennemsnitlige lærer i secondary school, som er fra 12-13 til 16 års alderen, underviser 22-23 timer om ugen. Med 38 skoleuger i New Zealand bliver det til godt 850 timer om året mod OECDs 930 timer. Og de new zealandske lærere føler sig meget hårdt ramt af de stigende krav til deres arbejde. PPTA gennemførte for halvandet år siden en undersøgelse, som viste, at lærerne i gennemsnit havde en arbejdsuge på 52 timer. 5,4 procent af svarpersonerne sagde, at arbejdsbelastningen ikke var noget problem for dem, mens 63,4 procent vurderede, at arbejdsmængden var uoverkommelig på visse tidspunkter af året, og 20,1 procent, at den var uoverkommelig det meste af tiden. Halvdelen konstaterede, at arbejdsbyrden forhindrede dem i at udføre deres arbejde ordentligt. Det som lærerne og deres organisation ser som løsningen på problemet, er et loft over undervisningstimetallet. Også den new zealandske regering erkender, at lærernes arbejdsbyrde er blevet for stor. I det overenskomstforslag, som lærerne senest har stemt ned, er de blevet tilbudt garanti for tre timer uden elever i løbet af skoletiden i år, fire næste år og en hensigtserklæring om fem elev-fri timer i 2005.

Der er stigende lærermangel i New Zealand.

Læs mere

PPTAs undersøgelse 'Secondary StaffingIssues'