Unge med talproblemer kan få greb om matematikken gennem gentagelser, anerkendelse og samtaler i matematiktimerne, viser de foreløbige resultater fra forskningen i Svendborg.

Gentagelser og anerkendelse hjælper matematiksvage elever

Gentagelser, anerkendelse og samtaler i matematiktimerne ser ud til at være en del af nøglen til, at unge med store talproblemer kan få greb om matematik. Det viser de foreløbige resultater fra et forsøg på Svendborg Erhvervsskole, som også folkeskolen kan lære af.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forsøget er den første forskning i talproblemer herhjemme overhovedet og udspringer af et pilotforsøg, som Svendborg Erhvervsskole og Center for Specialundervisning for Voksne i Svendborg, CSV Sydfyn, lavede sammen i 2011 med et enkelt hold elever. Resultaterne herfra var så gode, at Undervisningsministeriet bevilgede 600.000 kroner til en videre udvikling og forskning.

Forskningsforsøg skal hjælpe unge med talproblemer

CSV Sydfyn får 600.000 til forsøgsundervisning for talblinde

"Det har været vanvittigt spændende. Nu får vi resultater, som henvender sig ikke blot til erhvervsskolerne, men bredt til uddannelsessystemet og dermed også til folkeskolen", siger lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Lena Lindenskov, som har stået i spidsen for forskningen.

Flere elever har mere end fordoblet deres kunnen

Lena Lindenskov og hendes medarbejdere er netop nu ved at bearbejde de indsamlede data fra forsøget, som har omfattet en særlig målrettet undervisning af tre hold elever. Alle elever var vurderet til ikke at kunne gennemføre grundforløbet på Svendborg Erhvervsskole på grund af store talproblemer.

10. klasseskole tester sine elever for talblindhed på fem minutter

Der var otte elever på hvert hold, og over ti uger blev de to gange om ugen i halvanden time undervist på deres egne præmisser af to lærere. Undervisningen blev afviklet i et samarbejde mellem Svendborg Erhvervsskole og CSV Sydfyn.

"Også i vores undervisningsforsøg er resultaterne ret så gode, og flere af eleverne har mere end fordoblet deres kunnen inden for matematik", siger Lena Lindenskov.

Liste på vej over ting, som kan forbedre resultaterne

Forskerne fra DPU var sammen med matematikfaglig konsulent Elsebeth Pedersen fra ministeriet hun fluen på væggen og observerede undervisningen. Desuden interviewede de eleverne, deres faglærere samt de to undervisere, matematiklærer Per Horne, Svendborg Erhvervsskole, og FVU-matematiklærer Karin Jessen fra CSV Sydfyn.

"Vi har bestræbt os på at afdække, hvad de to undervisere gjorde for at opnå de gode resultater, og vi er i gang med at udarbejde en liste over de ting, som ser ud til at være vigtige for resultaterne. Noget af det vidste vi godt i forvejen, men nu får vi eksempler og belæg for det", siger Lena Lindenskov.

Matematiklærere: Hast ikke en talblindhedstest igennem

Resultaterne af undervisningsforsøget lægges frem på en konference i København i begyndelsen af 2014, hvor også en forskningsrapport og en populær version til matematiklærere, elever og skoleledere bliver præsenteret.

CSV Sydfyn har haft fokus på talblinde siden 2009

Allerede i 2009 satte CSV Sydfyn fokus på, hvordan undervisningen tilrettelægges mest hensigtsmæssigt for talblinde. Centret fik 200.000 kroner fra Undervisningsministeriet til projektet, som handlede om voksne.

Ny forskning skal afdække talblindhed

Dengang sagde daværende vicecenterleder Jens Storm:

"I vores daglige arbejde er vi blevet opmærksomme på, at ordblinde ofte også har store vanskeligheder med matematik. Vi bruger forskellige betegnelser som talblindhed, regnehuller og dyskalkuli, fordi der i Danmark stort set ikke er foretaget egentlig forskning på området, men vi kender til forskning i udlandet".

Pris til Dyscalculator til talblinde

 

Powered by Labrador CMS