Debat

Det er ikke (danske) jøders ansvar at svare på, hvad de synes eller ikke synes om mellemøstkonflikten, skriver Jødisk Informationscenter
Det er ikke (danske) jøders ansvar at svare på, hvad de synes eller ikke synes om mellemøstkonflikten, skriver Jødisk Informationscenter

Jødisk Informationscenter: Kære lærere, hvorfor sender I jeres elever til os, når de skal have svar på krigen i Gaza?

Lærere skal guide eleverne, så de ikke inddrager almindelige jøder, når de skal finde svar om Israel/Palæstina-konflikten, lyder opfordringen fra Jødisk Informationscenter.

Publiceret Senest opdateret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

I Jødisk Informationscenter bliver vi altid klar over det, når sæsonen for 9. klasse-elevernes tværfaglige projektuge sætter ind. Vi opdager det, når vi læser igennem vores mailindbakke med spørgsmål af enslydende karakter fra elever i hele landet, der skal øve sig i at lave problemformuleringer, udvælge kilder og udføre interviews. Det er gode og brede spørgsmål, f.eks. hvordan man i jødedommen forholder sig til aktiv dødshjælp, livet efter døden eller hvad kvindesynet er i religionen.

Af og til er forbindelsen til vores stofområde snæver, tag f.eks. spørgsmålet ”hvad synes man i jødedommen om GMO og gensplejsning?”. Vi henviser kun til andre, når det helt ligger uden for vores stofområde som videnscenter om dansk jødisk liv. 

”Har vi ligestilling i Danmark i dag?” blev for eksempel sendt videre til Kvinfo. Men ellers er vi glade for at kunne bidrage til mere viden og er gerne testkaniner, når eleverne skal øve interviewteknik - ofte er det en decideret fornøjelse.

Appel til lærere

Projektugerne er i gang, stimen af emneuge-interviews fylder i indbakken, og et aktuelt emne optager de danske elever – hvad der foregår i Israel/Palæstina. Det mærker vi også. I løbet af den seneste uge har jeg modtaget mails og telefonopkald fra mere end 20 elever, der spørger om vores synspunkt til konflikten, hvad vi mener om bombardementerne, hvilke løsninger vi foreslår osv.

Det sker jævnligt, at vi modtager den type spørgsmål, men ikke lige så hyppigt, som vi ser det lige nu.

Vores svar er det samme – det er ikke (danske) jøders ansvar at svare på, hvad de synes eller ikke synes om mellemøstkonflikten. Det er ikke (danske) jøder, der skal redegøre for staten Israels politik. Det er ikke (danske) jøders opgave at oplyse og undervise elever om konflikten i Israel/Palæstina.

Jeg kan godt lave et automatsvar på de spørgsmål. Men jeg vil også appellere til, at I lærere tager snakken med eleverne. Hvorfor vil de spørge en jøde, hvad løsningen på konflikten er – hvorfor ikke spørge en mellemøstekspert? Hvorfor vil de spørge en jøde, hvad de synes om bombardementerne i Gaza? Kunne det være, at der ligger en forkert antagelse om, at jøder = Israel?

Som nævnt vil vi gerne bidrage til mere viden. Vi vil gerne svare på spørgsmål om, hvordan konfliktens opblussen på forskellig vis påvirker danske jøder. Hvordan det føles at blive stillet til ansvar for, hvad en stat gør eller ikke gør. Ja, en stat hvor mange (ikke alle!) har været på ferie, har familie, har venner.

Men altså også en stat hvor man ikke har bopæl, statsborgerskab eller stemmeret. Så mens vi opfordrer jer til fortsat at sende eleverne vores vej, håber vi samtidigt, at I guider dem, så de forstår implikationerne, inden de går til jøder med spørgsmål om Israel/Palæstina.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk

Fakta: Jødisk Informationscenter

    •  Jødisk Informationscenter (JIC) blev oprettet i et samarbejde mellem Københavns Kommune og Det Jødiske Samfund i efter terrorangrebet på Københavns Synagoge i 2015.
  •  Den grundlæggende opgave er at nedbryde fordomme og forebygge antisemitisme ved at informere om og undervise i jødedom, jødisk historie og jødisk liv samt bygge bro mellem minoriteter.
  •  JIC har en hjemmeside med artikler til undervisningsbrug og en besøgstjeneste i Københavns Synagoge.
  •  Centret tilbyder undervisning og omvisning for skoleklasser i grundskolen og gymnasierne, såvel som workshops ude på skolerne.

Kilde: JIC

Powered by Labrador CMS