Debat

Alle For Én Mod Mobning (af elever, lærere og ledelse på skolerne), Thrane!

Godt at lærerne på Tre Falke Skolen ved, at faglighed forudsætter trivsel...

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Politiken kunne man d. 15. august læse om en ranglistning af de danske folkeskoler, foretaget af den liberalistiske tænketank CEPOS.Her udråbtes bl.a. Tre Falke Skolen på Frederiksberg som havende en negativ undervisningseffekt på -0,8. Det vil sige, at elevernes resultat ved afgangsprøverne i 2016 var 0,8 karakterpoint lavere end forventet.Ifølge artiklen og CEPOS ”underpræsterer” eleverne på Tre Falke Skolen altså, og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) er da heller ikke sen til at konkludere, at det er Tre Falke Skolens skyld:

”Vi kan se, at der i hvert fald er 5 procent af folkeskolerne, der har en alt for dårlig løfteevne, i forhold til hvad de burde« citeres ministeren i Politiken for at have sagt.Ministeren skal have tilføjet, at der tilsvarende er skoler, der gør det rigtig godt (læs: De skoler, hvor elevernes karaktergennemsnit er 0,0 eller positivt?).Så lærere og ledelse på Tre Falke Skolen har rigtig god grund til at skamme sig. Både skolens leder og en adspurgt lærer indrømmer nemlig overfor Politiken, at de bruger tid og energi på at skabe trivsel for eleverne på skolen.

Af Politikens artikel fremgår det ikke om skolens elever efterlyser øget faglighed, større krav til deres præstationer eller mindre fokus på trivsel, og avisen har heller ikke spurgt eleverne, om de mener, at der er sammenhæng mellem deres trivsel på skolen og deres mulighed for at udvikle sig fagligt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

På sin hjemmeside indrømmer CEPOS da også, at de faktorer, de har lagt ind i undersøgelsen kun udgør 47% af de samlede faktorer, som giver børn og unge muligheder for at præstere bedre og noterer senere at ”Trivselsfaktoren viser sig at være en stærk forklaring af præstationer i henseende til signifikans, når analysen gennemføres på skoleniveau.” Altså er trivsel og faglighed faktorer som går hånd i hånd, hvis elevernes resultater skal bedres.

Tak altså, lærere og ledelse på Tre Falke Skolen, fordi I så intensivt, år efter år, arbejder for bedre faglige resultater for eleverne, bl.a. ved at fokusere på trivsel.

Til undervisningsministeren og CEPOS kan jeg kun opfordre til at I bakker op om Undervisningsministeriets anti-mobbe-kampagne (som også vores OL-atleter): Lad statistik-mobningen ligge, fokusér på, at den enkelte skole får de bedste muligheder for at løse sin opgaven med netop den givne elevgruppe, og bak op om de elever, vi hver dag gør vores yderste for at skabe trivsel og faglighed for.

--​-Dette er sendt til Politiken d. 15. august. Politikken har desværre ikke optaget indlægget...

Powered by Labrador CMS