"Skolen skal være åben over for, at forældrene spørger ind til den undervisning og støtte, deres børn modtager", siger projektleder Birgit Dilling Jandorf.

Forældre til ordblinde børn har stort udbytte af at udveksle erfaringer

Forældre til ordblinde børn har meget at bruge hinanden til, viser et projekt på tre folkeskoler og i en læseklasse. Også skolerne drager nytte af, at forældrene mødes i et netværk. Socialstyrelsen har udgivet en guide til, hvordan man etablerer forældrenetværk.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et netværk for forældre med ordblinde børn kan understøtte og styrke skolehjemsamarbejde, konkluderer Socialstyrelsen, Læsekonsulenternes Landsforening og Ordblindeforeningen, der står bag pilotprojektet "Forstå dit barns ordblindhed".

I pilotprojektet kom tovholderne fra Ordblindeforeningen, men det er ingen betingelse.

"Jeg forestiller mig, at der også kan være andre frivillige organisationer, som har lyst til at være tovholder for et netværk for forældre til ordblinde børn", siger Birgit Dilling Jandorf.

Skolen bør huse forældrenetværket

Skolen bør huse forældrenetværket

I princippet kan alle parter tage initiativ til, at der bliver oprettet et netværk, men der er en pointe i, at skolen eller kommunen bygger organisationen op og sikrer den nødvendige tilslutning.

"Forældrene kan i princippet mødes i Ordblindeforeningens regi, men hvis skolen huser netværket, kan den lære af forældrenes erfaringer. Samtidig er det en fordel, at forældrene har et lokalt kendskab. I Ordblindeforeningen vil de ikke nødvendigvis møde forældre fra deres egen skole."

"De diskuterede også de fagtermer, fagpersonerne bruger, og det var en ahaoplevelse for fagfolkene, at mange forældre ikke forstod begreberne. Fagpersoner taler let indforstået, og det gør det svært for forældre at forholde sig til de tilbud, deres børn får", siger projektlederen.

Hårdt arbejde at blive fortrolig med et it-værktøj

Hårdt arbejde at blive fortrolig med et it-værktøj

I den første faglige workshop fortalte en oplægsholder om it-værktøjer til eleverne, både hvordan de bruges, og hvordan den pågældende skole integrerer dem i undervisningen.

"Forældrene var glade for at lære nogle af disse programmer at kende, men det er også vigtigt, at de får at vide, at det er hårdt arbejde at blive fortrolig med et it-værktøj, så de kan motivere deres børn til at øve sig. Det er hårdt arbejde at blive fortrolig med teknikken og forstå, hvordan den kan hjælpe og understøtte, så man bliver en funktionel læser," siger Birgit Dilling Jandorf. 

Til højre for artiklen finder du et link til Socialstyrelsens hjemmeside med guiden til, hvordan man etablerer et forældrenetværk, evalueringen af pilotprojektet og filmklip med nogle af deltagerne i pilotprojektet.

Læs mere

Forældrenetværk om ordblindhed

Powered by Labrador CMS